Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

'Minutenregistratie heeft zijn langste tijd gehad'

Volgens vakbond Abvakabo FNV heeft de praktijk voldoende bewezen dat de minutenregistratie in de thuiszorg geen nut heeft en het systeem dus op de schop kan.

Dit zegt de vakbond naar aanleiding van de door de Rivas Zorggroep uitgevoerde proef naar het zogenaamde 'zorgarrangement'. Daarbij overlegt een coördinerend verpleegkundige zelf met de cliënt welke hulp hij nodig heeft. Daarbij wordt vastgesteld hoe vaak en wanneer iemand bij de cliënt langskomt. Volgens Rivas is het grootste voordeel van het zorgarrangement dat verpleegkundigen niet meer iedere vijf minuten hoeven te registreren en bespaard blijven van bureaucratie.

Hoge werkdruk en bureaucratie in de zorg
Bestuurder Wim van der Hoorn is positief over de voorgestelde wijziging van de Rivas Zorggroep. 'Al bij invoering van de minutenregistratie hebben we aangegeven dat het werk nog zwaarder zou worden. Ik hoop daarom dat de minister het voorstel snel invoert.' Abvakabo FNV hoopt dat de minister van VWS het initiatief blijft steunen.
De vakbond krijgt al tijden het signaal dat de minutenregistratie voor veel verpleegkundigen tot té hoge werkdruk leidt en de administratieve lasten er van omhoog schieten.

Abvakabo FNV
Door: redactie Nursing

Abonneren
Behoefte aan meer verdieping? Word nu abonnee van Nursing

Redactie Nursing.nl

3 reacties

  • no-profile-image

    willie

    Het is maar hoe je tegen minutenregistratie aankijkt...
    Ik ervaar de geïndiceerde tijd als een handvat om onder de thuiszorgmedewerkers de routes/pakketten cq aantal cliënten per dagdeel goed te verdelen. Zodat niet de ene zorgverlener maar 2 uur 'zorgtijd' heeft en de ander meer dan 3,5 uur.
    Ik spreek haast nooit met de cliënt over de geschatte zorgtijd of hoeveel minuten ik bv voor zijn/haar douchebeurt beschikbaar heb. Dus ik probeer altijd de cliënt de indruk te geven dat ik op dat moment de tijd heb en als dit niet zo is en ik met iets meer tempo werk dan leg ik uit dat het druk is of dat er een noodoproep tussendoor kwam en dat ik de volgende keer meer tijd voor een praatje heb.
    En mijn pauze's? Daar let ik zelf op dat ik die gewoon neem. Ik ervaar dat als: daar ben ik zelf baas over.
    Op zondagmiddag ben ik weleens een terminale cliënt na 13 uur gaan wassen (na vooraf telefonisch overleg) met de mededeling: "mijn motor heeft op tijd brandstof nodig" oftewel ...als ik mijn werk goed wil doen moet ik ook op tijd gegeten hebben.
    Onze cliënten weten dat de zorgmomenten op een geschatte tijd zullen plaats vinden bv tussen 9 en 11 uur of 's avonds tussen 20 en 22 uur. En deze tijdsindicatie is in overleg met de cliënt afgesproken.

    Als Syne (zie 1e reactie) de reistijd op 'nul gezet' als geen "ruimte" heeft ervaren dan is het planningssysteem (digitaal?) verkeerd bij het team uitgelegd. Ook wij hebben software die een planning van zorgtijd geeft zonder reistijd tussen door. Heel begrijpelijk want die reistijd kan elke keer verschillend zijn (auto of fiets, wegomleiding of sneeuw enz.) Wij gaan daar heel ontspannen mee om: elke dagdeel heeft zorgtijd die geschat is en daar tel je een half uur of meer aan reistijd bij op.

    Toen wij in de jaren negentig met een barcodelezer per handeling moesten registreren, dus zwachtelen, oogdruppelen, injecteren, wasbeurt ... alles had zijn eigen code. En ook het aantal minuten moesten we inlezen. Ja, dat was afschuwelijk. Gelukkig is onze thuiszorg daar weer snel meegestopt.

    Mijn advies zolang er nog zorgtiojd aan het CAK doorgegeven moet worden: de tijd van zorg niet bij de cliënt noteren(of op je PDA invoeren) maar maak zonodig even een aantekening en doe de registratie later in de auto of op kantoor als je even toilet/koffie pauze neemt.

  • no-profile-image

    AnnerieKleinjans

    mijn moeder krijgt hulp van buurtzorg, die klokkken niet en schrijven ook gen minuten op. mijn moeder hoeft ook niets te tekenen, bij buurtzorg doen ze gewoon hun werk

  • no-profile-image

    Syne

    Het wonderlijke is; dit het niet werkt was al jaren duidelijk. Al in 1991 heb ik om die reden ontslag genomen bij de invoering hiervan in de thuiszorg in Amsterdam. De minuten bepaling maakte mensen tot nummers die niets te zeggen hebben in eigen huis. Is onwerkbaar in bijhouden en bij veranderingen door nieuwe omstandigheden bij de zorgbehoevende die niet in de planning staan.
    Ook werden voor het 'gemak' de reistijden van de een naar de ander op nul gesteld zodat je en geen pauze en geen ruimte meer had, en voortdurend ontevreden mensen omdat het onmogelijk is bij verlaten van een woning op het zelfde moment drie straten verder aanwezig te zijn.

    De toplaag zorgde ondertussen goed voor zijn salaris en alles bleef maar fuseren en onpersoonlijker worden.

    Maak matches tussen verzorgende en zorgvragers op persoonlijk contact. Dat schept een band en maakt de zorg weer meer menselijk. Neem met bijvoorbeeld 2 mensen de verantwoordelijkheid voor een persoon en maak ouderen niet horren dol met almaar andere mensen aan de deur.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden