Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Verpleegkundige gebruikt geen e-overdracht

Verpleegkundigen en verzorgenden maken weinig gebruik van elektronische gegevensuitwisseling. Dit blijkt uit een onderzoek van expertisecentrum Nictiz.
Verpleegkundige gebruikt geen e-overdracht

Door het stijgende aantal mensen met chronische aandoeningen en door de verkorting van de ligduur in ziekenhuizen neemt het aantal overdrachten toe, stelt het rapport ‘e-overdracht in de care’ van Nictiz. Alleen al in de regio Den Haag wordt geschat dat er jaarlijks circa 15.000 cliënten overgedragen worden tussen ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingshuizen en de thuiszorg. Uit het onderzoek blijkt dat de overdracht tussen verpleegkundigen en verzorgenden nu nog grotendeels op papier of telefonisch gebeurt.

Elektronische overdracht bevorderen
In het rapport wordt geadviseerd de elektronische overdracht te bevorderen door standaardisatie toe te passen. Dit houdt in dat er een landelijke kernset moet worden gerealiseerd voor de gegevensuitwisseling tussen verpleegkundigen en verzorgenden.

Minder fouten
Het digitaliseren van overdrachtsmomenten vermindert de kans op fouten bij de overdracht van gegevens. Daarnaast verbetert het de toegankelijkheid en leesbaarheid van informatie. Ook kan het bijdragen aan de eenduidigheid van informatie door het gebruik van standaarden.

Nictiz
Door: redactie Nursing

Abonneren
Behoefte aan meer verdieping? Word nu abonnee van Nursing

Redactie Nursing.nl

5 reacties

  • no-profile-image

    Kees

    Dat komt omdat het meerdendeels van het verplegende/verzorgende volk niet is groot gebracht met ICT. Naar mijn mening moeten we de aplicatie's zo makelijk mogelijk maken voor iedereen. Er kunnen grote stappen gemaakt worden op ICT gebied, ik ben van mening dat dit gunstig kan zijn voor de clienten. En dan heb ik het niet over centraal afluisteren, daar ben ik tegen. Maar dan moeten we wel met zijn allen erachter staan en het ons eigen maken.

  • no-profile-image

    Ben

    Mijn mening is dat er naast een digitaal dossier ook nog een analoog dossier zou moeten zijn wat de patiënt (of zijn/haar vertegenwoordiger) fysiek mee zou mogen/kunnen nemen. Iedere digitale melding zou ook in het analoge dossier terecht moeten komen. Ik weet dit klinkt arbeidsintensief maar zo lang inzage in het digitale dossier voor cliënten nog niet goed is geregeld zou het wat mij betreft zo geregeld moeten worden. Ook kunnen behandelaars nog steeds de informatie inzien in geval van een technische storing wat ook erg fijn en praktisch is. Als laatste opmerking nog deze. Waarom geen digitaal dossier op een usb stick of een andere drager die de patiënt bij zich heeft en die in de pc van de behandelaar gaat zodra deze er in wil schrijven. Op die wijze heeft iedereen zijn eigen dossier bij zich wat hij al dan niet (en dus ook in geval van nood) af kan geven aan hulpverleners. Ik meen mij te herrinneren dat er hartpatiënten zijn die dit al hebben. De wet schrijft voor dat er inzage en correctie (of aanvulling) recht is voor de patiënt. In veel digitale systemen is dit (nog) niet geregeld of bijna onmogelijk. Overigens is ook bij wet geregeld dat patiënten informatie over hun ziek zijn mogen weigeren.

  • no-profile-image

    wilma samuelsz

    Zorgdossiers opvragen? Wij vroegen er 4 op na het overlijden van mijn schoonmoeder. Mijn man was inmiddels mentor, desondanks vonden de zorgcentra dat de medische dossiers van zijn moeder, over haar dood heen gewaarborgd moesten blijven. Gelukkig vond zijn moeder dat niet en kort voor ze overleed, gaf ze haar zoon een getekende verklaring dat hij na haar dood alle medische dossiers op mocht vragen, alsof zij niet wist wat er allemaal fout was gegaan... Ze was wel ziek, maar niet gèk! De dossiers zijn welliswaar summier, daarom hebben we nog eens gevraagd of er niets is achtergehouden, maar schriftelijk is toegezegd dat dit niet zo is, we zullen het wel ontdekken...

  • no-profile-image

    Gericke

    Voordat er gekakeld wordt over electronische overdachten enz.. zou het verstandig zijn om cliënten eerst hun rechten te respecteren. Iedereen heeft recht op een kopie van zijn medisch dossier. Dat is mooi, dat is heel mooi. Totdat je er om vraagt. Dan blijkt
    er plots een digitaal zorgdossier te bestaan en geen medisch dossier meer. Dus krijg je geen kopie want het digitaal zorgdossier omvat per jaar een dikke ordner. Het blijkt dat men daarmee bedoeld de dagrapportages.
    En dan wordt er nog een dikke vette leugen tegenaan gegooid met te vertellen dat er niets anders is.
    En als je naar de rechter stapt en gewoon een kopie van het medisch dossier eist wijst die de eis af. Die trapt er ook in en neemt genoegen met de leugen.
    Ik denk met zekerheid te weten dat er in het medisch dossier zaken staan die he5t daglichtvniet mogen zien.
    Als je als cliënt vandaag de dag nog niet eens een kopie krijgt waar je wettelijk recht op hebt, zou ik nog even wachten met het gedigitaliseer. Want daar komt dan helemaal niets meer van enbovendien kan iedere behandelaar er ieder moment naar hartelust in rommelen. Uithalen en bijzetten als er peop aan de knikker komt. Vandaar dat men graag de digitale kant op gaat.

  • no-profile-image

    Frans Brekelmans

    Na overlijden van mijn moeder ontdekte ik in het dossier van het verpleeghuis een faxbericht van het ziekenhuis. Het betrof een faxbericht van een transfermedewerker van het ziekenhuis gericht aan de transfermedewerker van het verpleeghuis. In het faxbericht stond dat gezien was in het ziekenhuis dat mijn broer en ik met elkaar hadden staan vechten. In het overdrachtsrapport stond dat een medewerker van het verpleeghuis met de transfermedewerker van het ziekenhuis had gesproken. In het overdrachtsrapport stond dat er een schoonzoon van moeder was overleden.
    Er is nooit gevochten en er is geen schoonzoon overleden. Hoe de onwaarheden in het dossier van moeder terecht zijn gekomen is onbekend.
    We hebben er over gesproken met de bestuurder van het Jeroen Bosch ziekenhuis in Den Bosch en vragen over gesteld aan de bestuurder van verpleeginstelling Oosterhof in Den Bosch. Omdat er geen antwoord kwam is het ook voorlegd aan het tuchtcollege in Eindhoven.
    Er is nooit enige verklaring gekomen voor deze toch wel grove fouten in het dossier van mijn overleden moeder.
    Ik adviseer elke zorgafhankelijke ouderen en hun familie om een kopie te vragen van alles wat in het dossier wordt bijgehouden, dus ook de papieren over de transfer.
    Frans Brekelmans
    Ouderenbescherming Nederland

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden