Verpleegkundigen op nursing.nl lieten woedende reacties achter bij het bericht dat Thuiszorg Groningen voetbalclub FC Groningen het komende jaar met een flink bedrag gaat sponsoren.
De thuiszorgorganisatie in Groningen werd vorig jaar met gemeenschapsgeld (15 miljoen euro) gered van de ondergang. Daarbij belandden honderden verpleegkundigen, verzorgenden en anderen op straat. Nu steekt de thuiszorginstelling 80.000 euro in voetbalclub FC Groningen, in ruil voor bordreclame, een filmpje op de videowall en iedere wedstrijd twintig stadionstoelen.
Boze verpleegkundigen
Filia Kram, bestuurder van Thuiszorg Groningen, liet gisteren in Dagblad van het Noorden weten de sponsoring aan de voetbalclub niet ten koste van de zorg te laten gaan. Het bedrag zou uit het marketingbudget komen, dat niets te maken heeft met het zorgbudget. Deze sponsorovereenkomst stuit op veel kritiek. Ouderenbond ANBO vindt het onbegrijpelijk, zegt ANBO-voorzitter Kees Klok op RTV Noord. Het bedrag kan volgens hem beter als extraatje aan de zorg worden besteed. ‘Stuur voor dat geld mensen langs die een praatje maken en een hand op de schouder leggen. Daar is veel meer behoefte aan.’ Ook op deze website lieten verpleegkundigen massaal van zich horen. Op het bericht was na een uur al tientallen keren gereageerd.
‘Geen cent minder naar de zorg’
Johan: ‘Ik snap niet waarom er bijvoorbeeld beknibbeld wordt op materiaal waar wij mee moeten werken, terwijl er wel geld naar een voetbalclub kan gaan. Ook al is het volgens sommigen maar een schijntje.’ Verpleegkundige Kim: ‘Wauw, dit is heftig zeg.
Ook al zegt mevrouw Kram dat er ‘geen cent minder naar de zorg’ gaat, er zouden wel heel wat centen méér naar toe kunnen gaan.’ Kinderverpleegkundige Noortje: ‘Ik vind het onvoorstelbaar dat een thuiszorginstelling een voetbalclub wil sponsoren. Als ze zo graag iets leuks voor de cliënten willen doen, zijn er genoeg andere voorbeelden. Nou ja, één doel met het sponsoren is vast behaald door dit nieuws: naamsbekendheid. Want het is ronduit absurd dat een instelling, die eerder met overheidsgeld is gered, nu op deze manier hun geld gaat spenderen.’
‘Marktwerking is goed’
Maar niet iedereen is het er mee eens. Een lezer die zich ‘thuiszorgzuster’ noemt vindt het een leuke manier van Thuiszorg Groningen om cliënten en medewerkers in het zonnetje te zetten. ‘Bovendien wordt er reclame gemaakt en dat een jaar lang voor maar 80.000 euro! Een beetje een advertentie in de regionale krant kost al gauw 15.000 euro. En tja, in de tijd van marktwerking moet er toch echt aan marketing gedaan worden anders kun je het als organisatie ook wel vergeten. Dan is die 15 miljoen weggegooid geld geweest.’
Door: redactie Nursing
Abonneren
Wil je meer achtergrondinformatie? Word nu abonnee van Nursing.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account