Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Verpleegkundigen woedend op Thuiszorg Groningen

Verpleegkundigen op nursing.nl lieten woedende reacties achter bij het bericht dat Thuiszorg Groningen voetbalclub FC Groningen het komende jaar met een flink bedrag gaat sponsoren.
Verpleegkundigen woedend op Thuiszorg Groningen

De thuiszorgorganisatie in Groningen werd vorig jaar met gemeenschapsgeld (15 miljoen euro) gered van de ondergang. Daarbij belandden honderden verpleegkundigen, verzorgenden en anderen op straat. Nu steekt de thuiszorginstelling 80.000 euro in voetbalclub FC Groningen, in ruil voor bordreclame, een filmpje op de videowall en iedere wedstrijd twintig stadionstoelen.

Boze verpleegkundigen
Filia Kram, bestuurder van Thuiszorg Groningen, liet gisteren in Dagblad van het Noorden weten de sponsoring aan de voetbalclub niet ten koste van de zorg te laten gaan. Het bedrag zou uit het marketingbudget komen, dat niets te maken heeft met het zorgbudget. Deze sponsorovereenkomst stuit op veel kritiek. Ouderenbond ANBO vindt het onbegrijpelijk, zegt ANBO-voorzitter Kees Klok op RTV Noord. Het bedrag kan volgens hem beter als extraatje aan de zorg worden besteed. ‘Stuur voor dat geld mensen langs die een praatje maken en een hand op de schouder leggen. Daar is veel meer behoefte aan.’ Ook op deze website lieten verpleegkundigen massaal van zich horen. Op het bericht was na een uur al tientallen keren gereageerd.

'Geen cent minder naar de zorg'
Johan: 'Ik snap niet waarom er bijvoorbeeld beknibbeld wordt op materiaal waar wij mee moeten werken, terwijl er wel geld naar een voetbalclub kan gaan. Ook al is het volgens sommigen maar een schijntje.' Verpleegkundige Kim: 'Wauw, dit is heftig zeg.
Ook al zegt mevrouw Kram dat er 'geen cent minder naar de zorg' gaat, er zouden wel heel wat centen méér naar toe kunnen gaan.' Kinderverpleegkundige Noortje: 'Ik vind het onvoorstelbaar dat een thuiszorginstelling een voetbalclub wil sponsoren. Als ze zo graag iets leuks voor de cliënten willen doen, zijn er genoeg andere voorbeelden. Nou ja, één doel met het sponsoren is vast behaald door dit nieuws: naamsbekendheid. Want het is ronduit absurd dat een instelling, die eerder met overheidsgeld is gered, nu op deze manier hun geld gaat spenderen.'

'Marktwerking is goed'
Maar niet iedereen is het er mee eens. Een lezer die zich 'thuiszorgzuster' noemt vindt het een leuke manier van Thuiszorg Groningen om cliënten en medewerkers in het zonnetje te zetten. 'Bovendien wordt er reclame gemaakt en dat een jaar lang voor maar 80.000 euro! Een beetje een advertentie in de regionale krant kost al gauw 15.000 euro. En tja, in de tijd van marktwerking moet er toch echt aan marketing gedaan worden anders kun je het als organisatie ook wel vergeten. Dan is die 15 miljoen weggegooid geld geweest.'


Door: redactie Nursing

Abonneren
Wil je meer achtergrondinformatie? Word nu abonnee van Nursing.

Redactie Nursing.nl

Gerelateerde tags

21 reacties

  • no-profile-image

    Sandra

    Aan alle reacties hieronder te lezen zijn er veel mensen TEGEN marktwerking in de zorg. Want dat is het natuurlijk, klanten winnen door reclame.
    Nu aan de regering om de marktwerking in de zorg eens kritisch te evalueren!

  • no-profile-image

    Redactie Ochtendspits

    Om mij te bereiken kun je een mailtje sturen naar m.dijkhoff@redactiewnl.nl.

    Met vriendelijke groet,

    Marleen Dijkhoff

  • no-profile-image

    Redactie Ochtendspits

    Hallo allemaal,

    Ik wil vandaag voor onze nieuwshow een reportage maken over gedupeerde verpleegkundigen. Het lijkt mij een goede zaak om ook daar aandacht aan te besteden en niet alleen thuiszorg aan het woord te laten. Wie heeft er vandaag tijd om een kort interview te doen?
    Ik zou jullie verhalen erg graag willen horen.

    Met vriendelijke groet,

    Marleen Dijkhoff

  • no-profile-image

    anita

    geen cent minder naar de zorg, wat laat zien, dat geld dat bij een zorg organisatie binnen komt verdeelt wordt in potjes, het potje marketing butget is dus groot, het potje personele kosten in de zorg te klein om goede zorg te kunnen geven.

  • no-profile-image

    Edith

    Als deze organisatie vorig jaar met subsidie "gered"is, dan lijkt het mij logisch dat je dat dan weer terug betaald aan de gemeenschap. Zo blijven de gemeentelijke belastingen omhoog gaan. Laten ze eerst maar eens weer goed draaien en uit de rode cijfers komen. Belachelijke situatie.
    Marktwerking kan alleen als je winst maakt. Niet van geleend geld.

  • no-profile-image

    tjark reininga

    in de logica van marktwerking past een marketingbudget en dus ook de besteding daarvan aan marketinguitingen. het lijkt me daarom van belang dat de politiek, die zoveel van marktwerking verwacht voor de zorg, ook aangeven hoe groot dan dat marketingbudget mag zijn.

  • no-profile-image

    cynthia

    De zorg is business,mensen zijn een product en het management vult zijn zakken en intimideert het voetvolk als je stevige kritiek uit, de druk wordt opgevoerd op het personeel om de productiviteit en flexibiliteit te verhogen,verdeel en heers beleid.

    Eendracht maakt Macht!!!!!

  • no-profile-image

    Ir J.W.Polman

    Bekijk de docu-film van Michael Moore maar eens, dat geeft een schrijnend beeld waartoe marktwerking in de zorg in de USA heeft geleid.
    En we zijn al ver op weg om dat type zorg ook in Nederland te introduceren. Essentie: de rijken redden zich wel en de armen kunnen barsten

  • no-profile-image

    Co

    Vreemd om op deze manier de aandacht te vragen. Vooral in de context van de achtergrond van deze organisatie. Arme clienten!
    Mijn idee om het overheids geld wat beraamd wordt voor de WK, eens in de zorg te stoppen voor de directe clientzorg en terontlasting van de chronisch zieke.

  • no-profile-image

    der dirk

    ben benieuwd wie er op die 20 stoelen gaan zitten in het stadion,de directie van thuiszorg zal er nu geen gebruik van durfen maken ,dat dit een schande is spreek voor zich.ander potje .leeft zeker in de tijd van het geld kistje ,vakje voor de huur ,verzekering kleding, voeding enz.

  • no-profile-image

    wil

    Er zit nog verschil in 80.000,00-15.000,00==65.000,00!!
    Mevr. de manager een kwestie van rekenen,dus je houdt veel over. Overigens ben ik van mening dat een zorg verlener niet hoeft te adverteren er is of behoefte of niet. (een kwestie van vraag en aanbod.)
    Niet alle ouderen zijn hulp behoeftig in mijn omgeving ken ik al 10 personen van dik boven de 85jr en nog prima in het functioneren. Waar zijn we toch mee bezig.

  • no-profile-image

    Johan

    Naamsbekendheid krijg je volgens mij niet door reclame in dagbladen of via de media. Volgens mij komt die alleen en goed in de maatschappij als er daadwerkelijk goed gewerkt wordt en kwaliteit wordt geleverd.
    Als de naam bekend wordt door negatieve publiciteit, zoals nu bij Thuiszorg Groningen, of juist door inadekwaat werken met fouten als gevolg ( en misschien zelfs door schade aan de client) dan gaat er volgens mij iets goed fout.

    Sponsoring vanuit een zogenaamd ander potje wordt maatschappelijk niet meer geaccepteerd volgens mij. En zeker niet als er goed werk mee geschaad wordt.

  • no-profile-image

    Marien

    zorginstellingen hebben deze vorm van reclame niet nodig. Als iemand zorg nodig heeft wil hij/zij een professionele instantie en geen bedrijf wat toevallig veel reclame maakt. Clienten weten heus de zorginstelling wel te vinden. Dus, jammer van het geld.

  • no-profile-image

    ROB

    IK BEGRIJP NIETS VAN.....DE ENE VERPLEEGHUIS INVESTEER IN MUEBELS,BANKEN EN TAFELS....SOOS MOET KLAAR ZIJN VOOR WINTER PERIODE...SPLINTERNIEUW RUIMTE....MAAR ER IS GEEN PERSONEEL OM EEN ANDER TE HELPEN....HET WORDT MET DE DAG ....WEL WEL.....OH MISSCHIEN WILLEN ZE MENSEN BINNEN SLEPEN OM TE WERKEN DAT KAN OOK...VAN VOETBAL VELD SUPPORTERS RECHTSTREEKS NAAR DE AFDELING OM TE HELPEN....WHAHAHAHAHAHAAHA.....GELD MOET OP ...OPZICH..MAAR NIET VIA NIEUWE PERSONEEL....WEL OPZO`N MANIER....
    STERKTE AAN DE FAMILIE LEDEN....THUIS WIJKZORG.....

  • no-profile-image

    bart

    Het is altijd zo bijzonder dat de werknemers in de zorgsector gelijk nadenken over wat er met het geld gedaan had kunnen worden voor de CLIENT. De lonen voor de werknemers, naast de voorwaarden, zijn over het algemeen al zo bijzonder verdeeld. De zorg ligt in de handen van de mensen op de werkvloer en zij doen dit met een hoge mate van professionaliteit. Zo jammer dat degene die aan de top staan hun handen nog even flink vol hebben gestopt, voordat ze ervan door zijn gegaan na de reorganisatie.Nu maar hopen dat het maar korte levers mogen zijn...

  • no-profile-image

    Johan

    Gerard Kuijpers heeft gelijk: voor zorg hoef je geen reclame te maken. Er is vraag genoeg: en als er minder vraag komt: des te beter. Thuiszorg Groningen en concullega's zouden zich alleen bezig moeten houden met optimaliseren van de zorg. Door wie dat gebeurt mag eigenlijk niet belangrijk zijn. Het gaat om mensen, en niet om omzet!

  • no-profile-image

    Paul Vogelaar

    Sponsoring van sportclubs door aanbieders van zorg is misplaatst. Dat geldt zeker voor een organisatie die uit de brand is geholpen met overheidssteun, zoals Thuiszorg Groningen. Dat is ronduit schandalig. De beste reclame voor zorgorganisaties is de kwaliteit van de geboden dienstverlening. Ik begrijp de verontwaardiging van medewerkers van Thuiszorg Groningen. Zolang ik als ZZP'er in de zorg moet werken voor bedragen van 25 tot 30 Euro per uur bruto, dan is er geen ruimte voor "plezier voor medewerkers en cliënten". Het bieden van plezier is ook niet de taak van thuiszorg. Wél het bieden van goede en menselijke zorg en het bieden van goede arbeidsvoorwaarden. Het Zorgkantoor zou in Groningen moeten optreden. Mevrouw Kram adviseer ik eens met haar verpleegkundigen en verzorgenden mee te lopen en te luisteren naar cliënten en medewerkers.

  • no-profile-image

    Ellen

    De beste reclame die je kunt maken voor je organisatie is nog steeds: met kop en schouders boven de middelmatige massa uitsteken en dat bereik je niet met luchtfietserij en sponsoring van een voetbalclub. Dus mevrouw Filia doet nu wel gewichtig, dit geld is óók gemeenschapsgeld en als je net gered bent van de ondergang met gemeenschapsgeld, dan past enige bescheidenheid wel. Het is belachelijk als je reclame voor jezelf wilt maken als je net ik weet niet hoeveel mensen hebt moeten ontslaan.Die mevrouw moet gewoon een andere baan zoeken, heeft geen verstand wat zorg betekent.Zo lang er nog mensen ik weet niet hoe lang moeten wachten op zorg, is reclame totaal ongepast en overbodig.

  • no-profile-image

    gerti van schaik

    Is Thuiszorg Groningen zoooooo slecht, dat ze reclame nodig heeft?! Iedere andere thuiszorginstelling heeft het(te)druk met alle aanvragen! Of is het om medewerkers te werven? Kun je dat dan niet beter doen via aanbod van goede scholing, waar zowel medewerkers als clienten iets aan hebben.

  • no-profile-image

    gre

    En voor wie zijn die 20 stadionstoelen elke wedstrijd? Toch niet voor bobo's hopelijk! m.i. voor clienten of GEWONE medewerkers vd thuiszorg! bv loting, of uitje voor wie zelden iets extra's heeft. Dan gebeurt er tenminste nog iets sociaals mee. Of bij opbod verkopen, en dat geld terug in de zorg! (goede doelen-veiling)

  • no-profile-image

    Gerard Kuijpers

    Mijn vraag aan Filia Kram is waar dat geld vandaan komt dat volgens haar uit het "marketingbudget" komt en niet uit het "zorgbudget"
    Is dat overgehouden van die 15 miljoen of krijgt ze dat jaarlijks van filantropen? Worden er huis-aan-huis collectes gehouden in Groningen? Voor thuiszorg hoef je volgens mij geen reclame te maken, want er is vraag genoeg, alleen door het slechte beleid moet je als consument maar afwachten of je snel en adequaat geholpen wordt.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden