Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

‘Veel klachten over personeelstekort in de zorg’

Het programma EenVandaag ontving meer dan 200 meldingen over verslechterde zorg. De meldingen gaan over gebrek aan aandacht voor patiënten en slechte zorg.
‘Veel klachten over personeelstekort in de zorg’

‘De situatie is altijd al schrijnend, maar tegen de vakantie is alles nog erger’, meldt een verpleegkundige aan Eenvandaag na een oproep. Andere meldingen gaan over gebrek aan aandacht voor patiënten, lange wachttijden en schrijnende situaties in de zorg. Uit alle reacties concludeert de actualiteitenrubriek dat er te weinig handen aan het bed zijn.

Verpleegkundigen staan onder druk
Ook de vakbond NU’91 heeft inmiddels meer dan 700 meldingen. ‘Dat betekent dat er op meer dan 700 plaatsen in Nederland onvoldoende zorg wordt geleverd’, zegt Monique Kempff van de vakbond in EenVandaag. ‘Uit de verhalen die wij krijgen, blijkt dat verpleegkundigen en verzorgenden erg onder druk staan. Zij schrijven dat ze de benen onder hun kont vandaan lopen, maar helaas niet meer kunnen doen.’

Onderbezetting tijdens de zomer
Naast klachten van verpleeghuizen, krijgt NU’91 ook ‘opmerkelijk veel’ klachten van ziekenhuizen binnen bij het meldpunt Onderbezetting zorg tijdens de zomer. ‘Vorig jaar werden in de vakantie operatiekamers gesloten of gingen dagbehandelingen niet door. Dit jaar blijven alle afdelingen open, omdat 'de productie' door moet gaan’, aldus Karin Weerts woordvoerster van NU’91. Volgens haar komt dit waarschijnlijk omdat de ziekenhuizen het geld dit jaar hard nodig hebben.

EenVandaag
Door: redactie Nursing 

Abonneren
Behoefte aan meer verdieping? Word nu abonnee van Nursing.  

Redactie Nursing.nl

28 reacties

  • no-profile-image

    Toos Slats

    Hoe raak je ook goede mensen kwijt in de zorg!
    Door ze diensten te geven die ze niet kunnen combineren met privé leven. Zo heb ik er al heel wat zien gaan. Het is tegenwoordig niet meer mogelijk om b.v. alleen dagdiensten of avonddiensten te doen. Als je een vacature ziet moet je wel bereid zijn om alle diensten te draaien. Zonder de flexibiliteit wordt je al afgewezen. Je ziet maar hoe je het doet!

  • no-profile-image

    FARIEK

    HOI AAN ALLE MEDE COLLEGAS DIE IK GRAAG MIJN STERKTE WENSEN.
    EEN elastische draad kan tot de uiterste uitgerekt worden verder kan stuk gaan.Wij moet meer uitrekken omdat wij onze mensen waarderen en respecteren niet als een levenloze voorwerp zien.
    De hogere macht ziet ons meer dan een motor die meer kan als die uiterste versleten is.
    Leuke is dat je niet mag uitzieken,Is slavenarbeid.

  • no-profile-image

    annemiek

    weet je wie er voor ons op de bres moeten springen al die managers en directeuren en wat te denken van al die zogenaamde geweldige O.R. leden doen die nog wat daar ??? Het is om te janken !!! Niet voor mezelf hoor . Maar al die clienten en ja zekers al die eisen die aan ons worden gesteld!!Waar gaat dit naar toe . Blijven we alles zomaar pikken??liefs voor ieder in de zorg

  • no-profile-image

    Gavi Mensch

    @herbert, ik heb een deel van je reactie overgenomen en onder het stukje op het blog geplakt, met verwijzing naar dit art. in nursing. Ik hoop dat dat ok is, anders kun je me mailen(mailadres bij reacties blog)en dan haal ik het weg.
    Ik heb veel reacties gekregen trouwens... ik denk dat we er binenkort meer van horen...

  • no-profile-image

    Tanja

    Bram, Hellen
    Ik wil jullie bedanken voor jullie reactie's.
    Het heeft me weer even goed wakker geschud en het belangrijkste is wel dat ik er wat van heb geleerd.
    Zo zie je maar, je bent nooit te oud om wat te leren, en dat featback heel belangrijk is, ook al ken je elkaar niet.
    Ik wil tegen iedereen zeggen, wees trots op je werk want werken in de zorg is een heel mooi dankbaar beroep.

  • no-profile-image

    hellen

    In plaats van terecht praten over beroepscode en de wet op de privacy.... etc ben ik tevreden over de actie van Bram. Prima idee om het (impulsieve?)gewraakte bericht weg te halen. De frustraties zijn herkenbaar en veelal terecht. Laat dat het uitgangspunt blijven.
    Tanja, sterkte en wees niet al te lang boos op je zelf.

  • no-profile-image

    Cor

    Bram, je hebt mijn woorden juist geïnterpreteerd. Ik begrijp je zorg. Ik heb alleen 1 kleine afwijking bij ons mooie vak: mensen gaan bij mij voor regels en regeltjes. Soms moet ik daarbij schipperen om het me zelf niet onmogelijk te maken in onze regelcultuur. Ik werk, na al die jaren in de zorg, nog steeds, vooral vanuit het hart en het is het verstand dat me kundig en ervaren houdt, naast de uitwisseling met collega's en patiënten.
    Het is daarom, dat frustratie in de zorgverlening me niet onberoerd laat, want ik ervaar die ook zelf vrijwel dagelijks. Dat ons werk mag blijven een zaak van hart, hoofd en handen,waarbij het hoofd(= regeltjes, normering, beroepscodes, protocollen etc.) niet de boventoon voert, maar samen met hart en handen een goede niet te scheiden, maar wel te onderscheiden eenheid mag vormen.

  • no-profile-image

    Bram

    Tanja: Ik vind het heel erg voor je wat er gebeurd is, en ik denk dat ik me redelijk in je positie kan verplaatsen qua (zorg)situatie. Ik weer een klein beetje hoe het er qua TV maken aan toe gaat en het 'wegknippen' van materiaal kan een heel eenzijdig beeld opleveren. Ik hoop ook niet dat je mijn reacties persoonlijk opvat, want zo zijn ze geenszins bedoeld. Je kan in dergelijke gevallen altijd de redactie van nursing bereiken. Ik heb zelf via twitter (@nursing_nl) gevraagd of je reacties verwijderd kunnen worden, hetgeen nu ook is gebeurd. Ik hoop dat dit iets van de stress wegneemt en dat de situatie op je werk op een redelijke manier wordt opgelost, want dat wens ik je van harte toe.

    Cor: begrip voor frustratie over de situatie heb ik zeker. Ik stel trouwens nergens dat 'begrip hebben voor' hetzelfde is als 'eens zijn met', dus die toevoeging snap ik niet zo goed.. Maar er zijn grenzen, bijvoorbeeld zoals deze gesteld worden door de WGBO en de beroepscode. Waar de beroepscode ruimte laat voor interpretatie, geldt dit voor de wet en het verspreiden van privacy gevoelige info veel minder. Waar dat wél het geval is, is aan rechters, niet aan zorgverleners. Zeker op internet dient dat goed in de gaten te worden gehouden. (niet in de laatste plaats omdat er al genoeg zorgverleners het haasje zijn geweest vanwege gelijksoortige zaken) In dit geval zie ik dat redelijk zwart-wit ja. Dus begrip voor situatie: Ja. Begrip voor handelen: Nee. Mocht je het me kwalijk nemen dat ik daarbij niet mijn begrip voor de situatie heb uitgesproken dan is dat wellicht terecht. Ik hoop dat Tanja mij dat niet kwalijk neemt. Maar van mogelijke nuancering op de genoemde pijnpunten is volgens mij geen enkele sprake.

  • no-profile-image

    Cor

    Bram, ik praat niets goed. Je kunt iets afkeuren en dat doe ik samen met jou. Tegelijkertijd breng ik begrip op voor de frustratie. Begrip opbrengen voor, is voor mij niet identiek met "het eens zijn met". Alleen met de beroepscode zwaaien vanuit het denken dat íets of zwart of wit is, is dodelijk voor nuancering. Tussen zwart en wit bevinden zich nog heel wat kleurnuances.......
    De beroepscode is voor mij geen wet, voorschrift, maar een leefregel die ik belangrijk vind en die tegelijkertijd tijdsgebonden is en niet statisch dus

  • no-profile-image

    Bram

    Cor, het voor gans Nederland neerpennen van privacygevoelige informatie is niet goed te praten, ook niet vanuit een beroep op 'begrip voor frustratie'. Dat schept nl. geen vrijbrief tot het schenden van de wet en belangrijke ethische grondslagen van de zorg. Op geen enkele wijze.

  • no-profile-image

    Tanja

    Bram, ik wist niet dat dit zoveel los zou maken, en nogmaals, sorry ik had het niet zo moeten doen maar heb geen namen genoemd.
    Als ik het bericht zelf kon verwijderen dan had ik dit allang gedaan.
    Eerlijk gezegt en dat is echt waar, ik heb echt heel veel spijt dat ik dit zo heb gedaan en voel me echt hier niet goed bij.
    Sorry, naar iedereen die zich hieraan hebben gestoord.

  • no-profile-image

    Cor

    Het is goed, dat enkele collega's Tanja bepalen bij wat niet kan qua privacy, maar in ieder geval haar frustratie erkennen. Begrip voor die frustratie vind ik niet terug in de reactie van Bram, die alleen maar met het "Handboek Beroepscode" klaar lijkt te staan om te oordelen. Vind ik toch wel iets te gemakkelijk, omdat de beroepsgroep alleszins reden tot frustratie heeft.

  • no-profile-image

    Bram

    Mag ik wijzen op de grove schending van de beroepscode (privacy v/d zorgvrager) in de reacties hier? Dit is absoluut ongehoord.

    Ik hoop dat de (ingelichte) redactie het weekend/dit late uur wil aanwenden om enige opschoning te verrichten.

  • no-profile-image

    Tanja

    Oke, sorry dat ik zo reageerde jullie hebben gelijk maar ik was zo boos.
    mijn excusus hier voor.

  • no-profile-image

    Gavi Mensch

    Ik heb expres even gewacht met reageren, ik wilde eerst lezen wat er zoal aan reacties kwam. Wat een verdriet! Veel welwillende mensen, waarvan ik vermoed dat er aardig wat jongeren tussen zitten. Wat jammer dat ze verdrietig moeten zijn over het werk dat ze proberen te doen.
    Tanja en Rob, ik ben blij met jullie menselijke reacties. Het geeft goed aan hoe het gesteld is met de zorg, met het respect voor zorgverleners en patiënten en bewoners.
    Uit alle reacties heb ik de angst voor nog verdere bezuinigingen gelezen.
    Nog verder bezuinigen op zorgverleners kan niet, er moet geld bij!
    Waar moet dat vandaan komen?
    Heel simpel: Uit de AWBZ en Zorgverzekeringen. Gebeurt dat dan niet?
    Nee. De zorgverleners worden afgescheept met de restjes.
    De politiek heeft weinig notie van de situatie, behalve als er een directe klacht komt. Veel, misschien wel de meeste, politici hebben geld genoeg om ouders niet te laten verpieteren, hun idee over de ouderenzorg is dus niet reëel.
    Het voorstel om de zorgpremies afhankelijk te maken van het inkomen is een redelijke oplossing. Maar niet afdoende.
    De zorgstructuur moet op de schop. Wat willen we?
    Zorg verlenen en krijgen.
    Wie zijn daar bij betrokken. Zorgverleners en zorgbehoeftigen. Klaar!
    De rest is administratieve rompslomp.
    Iedereen kan een magazijn bijhouden en d.m.v. coöperatie goedkoop inkopen. Een kleine administratie voor salarissen en inkomsten uit de AWBZ en de facturering aan Zorgverzekeraars moet voldoende zijn. Een paar mensen in de technische dienst die van alle markten thuis zijn. En de rest is ons werk.
    Waarom dan al die dure managers functies? Zijn wij een beetje dom? Zo dom dat mensen die veelal niet uit de directe zorg komen ons moeten komen vertellen dat we voor een schijntje 1000dingendoekjes moeten worden? En dat die managers dus een groot deel van het budget oplepelen?
    Zijn we niet te allen tijde zelf verantwoordelijk voor wat we doen? Als het fout gaat hangen ze dan de manager of ons op?
    Geef mij, als meewerkend Senior Verpleegkundige één zo'n huis als bijvoorbeeld Loevestein, met een heel eigen budget voor zorgverlening en geen enkele manager! Ik durf te beweren dat in 3 maanden tijd iedereen weer met hart en ziel en eigen verantwoordelijkheid aan het werk is, de bewoners krijgen wat ze nodig hebben en dat er gecoached en opgeleid wordt, daar waar nodig. Met respect voor ons werk en het bijbehorende salaris komen we weer een heel stuk verder. Geen van ons eist een leasebak met chauffeur, die van de top wordt betaald met het geld voor de zorg, de 'beloning' van de handen aan het bed en de bijdrages van het rijk voor tijd én een menswaardig bestaan voor de patiënten!
    Ik ben hier al een tijd over bezig. Lees het stukje op de onderstaande link ( er staat meer over de zorg in) en laat me weten wat je vindt.
    http://gavimensch.blogspot.com/2010/08/nooit-meer-zorginstellingen.html

    Ik hoor het graag, sterkte allemaal en hou je kop koel en je hart warm!
    ;-)

  • no-profile-image

    Herbert

    Nee Gavi, ben niet jong, tegen de 50 jaar. Twaalf jaar in de zorg. Verdrietig? ja omdat ik zie, dat de zorg teloor dreigt te gaan. Moedeloos? Nee, omdat ik vind, dat je nooit en te nimmer de moed moet laten zakken. Gewoon doorgaan en vanuit het Hart handelen, reageren, praten, werken etc.
    Je idee, voorstel lijkt me erg aantrekkelijk, en eerlijk gezegd, zie ik dat ook voor me. Als je op die kan doen zorgverlenen zonder managers ed. dan kunnen er heel mooie dingen gebeuren! Wel natuurlijk de nodige coaching en opleidingen. Kijken naar sterke kwaliteiten van iedereen. En die ook gebruiken voor algemeen belang.
    Als het iop die manier mag gaan, straalt het uit naar buiten en zullen mensen als een raket naar de zorg toetrekken. Idealistisch? Ja, dat mag. Realistisch? Ja, dromen kunnen ten allen tijde uitkomen..
    Even doordenken naar politiek: hoezo hebben we ministers, koningin nodig? Waarvoor? Ik geloof, dat die tijd er aan gaat komen! Echt!!

  • no-profile-image

    Herbert

    Tekort in het personeel speelde volgens mij al twaalf jaar geleden, toen ik de zorg inkwam(na tien jaar ander werk gedaan te hebben). Het verschil tussen toen en nu is ook nog eens, dat de druk groter is geworden. Althans dat ervaar ik. En dat is met name gekomen door de papierenrompslomp, ondanks het gebruik en gebruiksgemak van de computer, wat er toen nog niet was.In die tussentijd is het CIZ, HKZ etc gekomen. Nieuwe functies zijn er bij gekomen. En dat allemaal dingen, die de zorg er niet goedkoper op hebben gemaakt.
    De uitzending geeft mij een deja vu gevoel. Heb ik dit niet eens eerder gezien gehoord? Was dat niet vorig jaar ook al zo, zo'n uitzending? Is inderdaad dat de media alleen de negatieve dingen uit de zorg belicht. Maar dat doen ze met alle nieuwgaring. Alleen de negatieve zaken, en nog breeduit uitgemeten ook! Is voor mij al de reden om zo weinig mogelijk ernaar te luisteren. Ik wordt er niets wijzer van.

    Probleem inhet management in de zorg en de gehele maatschappij is, dat de mens als een economisch ding gezien wordt. Alles wordt afgerekend op kosten en baten. We zijn een product. De politiek zou eens flink achter de oren moeten krabben, waar ze met hun beleid mee bezig zijn. De mens en het welzijn zou centraal moeten staan! VOlgens mij is DAT het Grote Probleem van de personeelstekorten in de zorg. Verder het probleem, dat managers in de zorg met hun hart lang niet altijd connectie hebben. Als Hart voor de zorg er niet is, komt de kouwe zakelijkheid, de koude efficientie. Weg met al die schaalvergrotingen, een en al ellende.!
    Er kan beter ingespeeld worden op het werken aan de innerlijke mens van het zorgpersoneel. Ernaar luisteren. De ideeen, die daar leven zijn goud waard.

    De frustratie van Tanja kan heel goed begrijpen. Maar inderdaad Tanja, je bent iets te enthousiast in je beschrijving van je probleem. Ik zou als ik jou was het anders neergezet hebben.
    SOms kunnen clienten en ook hun contactpersonen de dingen ook wel overdrijven. SOms. Maar helaas is het nog steeds wel nodig. Daar heb ik wel ervaring mee. Er gebeuren te veel dingen die niet goed zijn te praten. Met name bejegening van het zorgpersoneel naar client toe. Dat kan op vele vlakken best beter. Dat kan verdwijnen door echt vanuit je hart te werken.
    Bram: Ben niet zo voor straffen, door een reactie we te laten halen. Openheid is ook wel heel erg belangrijk.



    Watkl Frustratie speelt vaak een rol bij klachten van personeel. Vind

  • no-profile-image

    Xantippe

    Ook in "mijn" zorgcentrum wordt bekeken hoe het anders
    kan qua inzetten (meer) personeel op piektijden etc..
    Dit bereiken ze echter NIET door te drammen op
    openbreken arbeidscontracten
    (meer dagen / minder uren per dag/evt. gebroken diensten)
    Nivo-3 wordt idd ook hierdoor weggejaagd waardoor druk op
    WEL (min. Nivo-3) qua medische handelingen..
    Kortom, veel inval-/uitzendkrachten, zeer veel ontevreden
    cliënten én gefrustreerd personeel dat WEL blijft werken
    omdat het MOET qua centen maar liefst nog vandaag
    vertrekt naar een werkkring die WEL juiste keus kan maken
    tussen privé en werk combi..
    Gaat de SP qua spotje destijds toch gelijk krijgen ??
    dan morgen..

  • no-profile-image

    Kees

    Bezuinigingen? In principe als hulpverlener doe je er niets aan, althans niet direct. Wel kun je efficienter omgaan met je tijd. Weet wat de indicatie's zijn van je klanten, probeer allemaal op een lijn te liggen en zorg voor betere communicatie en afstemming van de zorg. We zijn te snel geneigd te zeggen dat het ligt aan de bezuinigingen, terwijl we dat zelf gedeeltelijk in de hand hebben. Gebruik je creatieve vermogens om om te kunnen gaan met bezuinigingen.

  • no-profile-image

    hellen

    Tanja, ik wil je wijzen op je taalgebruik. Het is niet altijd zo zwart wit als de media wil doen voorkomen maar dit kan niet!

    Ik heb de uitzending gezien en werk zelf al geruime tijd intramuraal én extramuraal. De bezuinigingen zijn op het absurde af. Toch vind ik dat je je frustratie niet zover mag doorvoeren als in je bovenstaande mail.

    Het wordt tijd dat er vanuit de beroepsgroep en wellicht ook breder ( gehele eerstelijn erbij bijvoorbeeld) stevige signalen afgegeven gaan worden.

  • no-profile-image

    ROB

    10jaar geleden was het al geen zorgstaat meer hier in Nederland....en nu... ik heb geen naam voor ....whahahhaha ik ben cynisch bezig nu......nu is hotel dit en hotel dat....belachelijk toch.....client/bewoners/patienten en verzorgende/verplegende medewerkers inderdaad dupe van alle ellende.....
    Er zijn ook begeleiders die geen verstand heeft van leerling begeleiden en of afkraken en de leerling naar huis sturen omdat ik hem/haar niet mag.....triest toch...terwijl wij hebben ze nodig...de ene gaat wat iets langzamer en de ander sneller maar ondersteun ze want wij hebben ze nodig..... meestal komt het vanuit de lieve zusters die niets doen dan kommaderen de heledag door als leidengevende....zonder een positieve instelling.....bang en of bedreigend voelen niemand mag mijn terrein op....dat heb je ook.....van alle hoeken is er iets ellendigs.....het is gewoon een puinhoop......vreselijk menschen......en de overheid maak het nog mooier..... zoals altijd......
    sterkte collega`s en lieve clienten/bewoners/patienten.....
    Verder heb ik niets meer toe te voegen......Nederland heeft geen zorgstaat.....kwaliteit is er al jaren niet meer.....alle soorten opleidingen met hoge eisen maar in de praktijk steld het niets voor....misbruik maken van de goede zuster en broeders.....en client/bewoners/patienten worden bestraft en bepaalde instelling kopen mooie meubels hotelsoos maar geen personeel whahhaahahaha zelfs 0 uren contract is vreselijk in.....en word nooit vast......en of alleen met stagiares werken lekker goed koop want over half jaar komt toch een ander weer binnen......infrastructuur klopt voor geen meter al jaren....maar goed menschen en de direkteuren met een miserabel salaris.....whahhaahahahaha triest toch ?
    Er moet iets gebeuren met een client/bewoners/patient dan zijn ze klaar om jou te ontslagen en kapot maken ivm dat je de protocollen volgens kwaliteit heeft niet gevolg.....voorbeeld hiervan...lucia de B.....vooral hoe de direkteur heeft gehandeld tegen over haar......en zo kan ik verder.....maar ik laat het tot hier......whahhaahahahaaha ik moet jaja moet hiervoor lachen.......schijnheilige en sociale leugenaars....die zegt dat het goed gaat in de zorg.

  • no-profile-image

    Vicky

    Het rare is dat men bij ons in het verpleeghuis de nivo 3ers eerst de deur uitjaagd, (zg. bezuiniging, reorganisatie). Dan moet het opgelost worden op lager nivo (nacht) en met uitzendkrachten, alsof die niets kosten!!! En per dag opstarten met 4 i.p.v. 5 bezuinigt ook.
    Dit haalt de rust en op den duur de energie van de vaste medewerkers weg met als gevolg: de invalpool in of een ander vak.
    Van hogerhand blijft men de mensen op de werkvloer, ook huish., wasserette, en aan het bed uitknijpen.

  • no-profile-image

    Tanja

    Ik heb de uitzeding van Eenvandaag gezien.
    Ik heb het volgende te melden.
    Als iemand deze mevr. kent, dan denkt men wel heel anders er over.
    Het leek net alsof het verpleeghuis waar zij woont een criminele instelling is, omdat ze bang was ging ze maar in een cafe zitten, alsof er haar wat aan wordt gedaan, belachelijk, nee triest voor woorden.
    Kijk waar er wordt gewerkt worden fouten gemaakt, en dan is het een taak daar goed mee om te gaan.
    Haar klachten zijn allang verholpen en het het zinnetje dat mw. maar één heel klein beetje liefde wil ontvangen, nou kan ik jullie vermelden dat ze die liefde van ons krijgt, zoals iedereen die daar zit, maar respect moet wel van twee kanten komen, die van ons heeft ze echt, maar van mw. krijgt je dat niet altijd.
    Kijk, mw. heeft gewoon heel veel moeite met het fijt dat ze daar woont en niet meer in haar eigen omgeving.
    Wat haar zoon betreft: Als zijn moeder het daar zo slecht heeft, dan zou ik haar daar heel gauw weg halen, en haar op de wachtlijst zetten in de omgeving waar hij zelf woont, zodat hij wat vaker bij zijn moeder langs kan komen om te kijken of wel alles naar wens gaat.
    Tegen Eenvandaag wil ik zeggen: Jullie moet niet zoveel filmmateriaal eruit knippen en jullie moeten een keer meelopen als we onze poten onder ons lijf vandaan lopen en weer iemand uit de stront moeten halen en als iemand je een klap in je gezicht geeft (door dat die genen niet zichzelf is) maar lief en blijf lachen en het haar/zijn niet kwalijk neemt, en ga eens bij de regering langs als zij weer willen bezuinigen in de zorg, neem het een keer voor ons op in plaats dat jullie ons lopen af te kraken.
    Op deze manier wil niemand meer in de zorg werken en dat terwijl het een heel leuk en dankbaar beroep is.

    Gelukkig hebben we na de uitzending ook heel veel leuke opbeurende e-mails gekregen.

    Zo dit is er uit, ik wordt er ziek van dat negatieve gedoe over de zorg, kom eens met wat positiefs aanzetten.

  • no-profile-image

    jantien

    Helaas, {Wendy} worden niet alleen de patienten/ clienten de dupe, maar ook diegene die de zorg moet leveren. Frustraties, geen waardering van hogerhand, lage salarissen.
    Dus kun je wel voorspellen wat er gaat gebeuren wanneer de verpleegkundigen/ verzorgenden afknappen.
    Heel triest in een land als Nederland.

  • no-profile-image

    jeanet

    Begrijpelijk dat er klachten komen, heel verstandig, moet vaker gedaan worden, misschien is dat de enige manier om de ernst duidelijk te maken!!
    Goede mensen in de zorg raken gefrustreerd, alles moet beter, met minder mensen en ook vaak veel minder kwaliteit.Hoe kunnen we dit stoppen, zodat goede collega's niet op zoek gaan naar werk buiten de zorg.

  • no-profile-image

    Wendy

    Tja, het probleem is dat de patienten altijd weer de pineut zijn. En dat willen we nu juist niet.
    We kunnen het niet in de soep laten lopen om zo een statement te maken, omdat onze patienten er dan dus de dupe van worden. En dat weten onze bazen..dus laten ze ons gewoon harder lopen..

  • no-profile-image

    flip

    Dat is een vraag die ik mij zelf ook regelmatig stel want wat maakt nog indruk om de ernst van de situatie goed in beeld te krijgen.
    De regering kent maar een woord voor de zorg + de zorgverzekeringen hun woordenschat is ook niet groter en directie ......schrappen in de CAO.
    Dus ..... wie ,o, wie ??

  • no-profile-image

    Cor

    Juist. En wat gaan wij nu dan (eindelijk eens) doen als beroepsgroep?

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden