Nederlandse ziekenhuizen zijn het meest vooruitstrevend met social media, zo blijkt uit de Social Media Monitor Zorg.
Dat meldt vakblad Zorgvisie op basis van een onderzoek van iZovator. Er is onderzoek gedaan naar de aanwezigheid, populariteit en activiteit van zorgorganisaties op de social media kanalen LinkedIn, YouTube, Twitter, Hyves en Facebook.
Ziekenhuizen
Ziekenhuizen scoren op alle social media ver boven het landelijke gemiddelde en inspireren hiermee andere zorgorganisaties. 93 procent van de ziekenhuizen is actief op LinkedIn. Opvallend is dat 49 procent van de ziekenhuizen actief is op Facebook. Dit is meer dan twee keer zo veel als het landelijk gemiddelde. Thuiszorginstellingen scoren op alle social media onder het landelijke gemiddelde. Opvallend is het grote verschil in activiteit op LinkedIn. Waar landelijk 72 procent van de instellingen actief is op LinkedIn, is dat in de thuiszorg slechts 34 procent.
Social media
Uit het onderzoek blijkt dat 76 procent van de Nederlandse zorgorganisaties hun weg hebben gevonden naar Hyves. Dit past bij het feit dat Hyves in Nederland het grootste social media platform is met ruim 9.500.000 leden. Twitter en LinkeIn scoren ook relatief hoog. Van de zorgorganisaties is 41 procent aanwezig op Twitter, terwijl Nederland ‘slechts’ 421.000 actieve twitteraars telt. Veel zorgorganisaties hebben op LinkedIn een bedrijfsprofiel aangemaakt waar medewerkers lid van kunnen worden, veel verder gaat de inzet van LinkedIn echter nog niet. Hoewel 8.400.000 Nederlanders iedere maand YouTube bezoeken, is slechts 26 procent van de zorginstellingen actief op YouTube. Facebook is ook nog niet doorgedrongen in de zorg, maar wel in ontwikkeling.
Maasstad Ziekenhuis
Maasstad Ziekenhuis is het meest vooruitstrevend in het gebruik van social media en geeft hiermee een goed voorbeeld hoe social media ingezet kan worden. Hun aanwezigheid in de social media is erg consistent en volledig. Ze zijn daarnaast op alle platformen die gemeten zijn aanwezig. Ook zijn ze op alle kanalen actief met het plaatsen van content. En minstens zo belangrijk: de instelling gaat de dialoog aan met volgers, vrienden etc. Mede hierdoor heeft de instelling meer dan 1200 volgers en 32000 views op YouTube.
Zorgvisie
Door: redactie Nursing
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account