Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

‘Kwaliteitsindicatoren zeggen niets over zorg’

Kwaliteitsindicatoren werken simplificerend en zijn nauwelijks meetbaar, vindt Willem Geerlings, bestuursvoorzitter van het Medisch Centrum Haaglanden.
‘Kwaliteitsindicatoren zeggen niets over zorg’

'Afvinklijstjes geven slechts schijnzekerheid,’ aldus Geerlings in een interview met het tijdschrift van de farmaceutische branchevereniging Nefarma. ‘Ik ben geen liefhebber van de bestaande kwaliteitsindicatoren. De papieren werkelijkheid is altijd anders dan de dagelijkse praktijk.’ Hij noemt kwaliteitsindicatoren simplificerend. ‘Kwaliteit van zorg mag je niet simplificeren, maar dat gebeurt wel. We geven er zelfs bakken geld aan uit. In 2007 heeft de overheid als doel gesteld om de sterfte door medische missers te halveren. Dat kun je nooit beloven, dat heeft niets met wetenschap te maken.’

Kwaliteit van zorg
Ook is Geerlings geen fan van patiëntenenquêtes. Ze zeggen volgens hem weinig tot niets over de kwaliteit van zorg. ‘Enquêtes onder patiënten over goede en slechte zorg hebben weinig te maken met uitkomstenonderzoek. Het is reputatiemeting, niets meer en niets minder. Ja, het is belangrijk wat een patiënt van een ziekenhuis vindt, maar nee, het is niet zaligmakend. ‘ Geerlings is bezorgd dat door de patiëntenenquêtes randzaken teveel op de voorgrond treden, terwijl de vraag onbeantwoord blijft hoe kwaliteit van zorg nu eigenlijk wel gemeten kan worden. ‘Natuurlijk is het laakbaar als toiletten niet schoon zijn, natuurlijk moet je daar wat aan doen. Maar het is erger als de chirurg niet goed is. Dode mensen plassen niet.’

Toedekkingscultuur
Geerlings verzet zich hevig tegen de hospital standard mortality rate, die de werkelijke ziekenhuissterfte koppelt aan de sterfte die je op grond van de patiëntenpopulatie (leeftijd, ernst van de ziekte enzovoorts) mag verwachten. 'De methode deugt niet, de uitkomsten kloppen niet. Heel andere factoren zijn zeker zo belangrijk: geografie en bevolkingsdichtheid bijvoorbeeld. En wat zegt het over een ziekenhuis als dat al tien jaar van geen enkele specialist afscheid heeft genomen, noch met harde, noch met zachte hand?'

Nefarma
Door: redactie Nursing

Op de hoogte blijven? Volg nursing.nl op Twitter!

Redactie Nursing.nl

13 reacties

  • no-profile-image

    Marion

    Zeker, weg met de gedoogcultuur. Maar als enige verpleegkundige in een team met voornamelijk niveau 2 medewerkers wordt ik weggehoond. Zij vinden nl dat zij heel goed weten wat zij doen, daar hebben zij geen protocollen voor nodig. En in de thuiszorg werk je alleen, zijn er nauwelijks mogelijkheden tot overleg. Hoe en waar spreek je elkaar dan aan, als er al opgemerkt wordt dat er iets niet volgens protocol verloopt. Wel heel tevreden klanten, dat wel.

  • no-profile-image

    Martin

    @zus en zo;@mas
    Wat dacht je van elkaar aanspreken op de verpleegkundige zorg zoals je die geleerd hebt en waarvan je weet dat dat een goede standaard is en kwaliteit geeft ipv elkaar maar gedogen?

  • no-profile-image

    Petra

    ben het niet eens met de onzin van patiënt enquetes.
    In een zorglandschap waarin marktwerking de boventoon gaat voeren ben je in theorie afhankelijk van je klant.

  • no-profile-image

    Brenda

    Ik ben ook geen voorstander de meeste normen die vanuit de HKZ gesteld worden. Ik ben meer tijd kwijt aan een gelikt dossier dan aan clientenzorg. Met voetnoten onder documenten plaatsen omdat ik vergeet de data te veranderen. Tijd kwijt aan het weggooien van de printjes waar de data niet van kloppen. En wanneer moet ik met mijn client een handtekening onder het begeleidingsplan zetten. Als hij straal bezopen is, stijf van de drugs staat? Het is naar mijn mening allemaal zonde van het geld en tijd. Personeel om audits te lopen moet aangesteld worden, dure traningen voor de auditors, dure beleidsmedewerkers etc. En niemand die een halt toe roept en zegt dit gaat juist ten koste van goede kwalitatieve clienten zorg. Jammer hoor.

  • no-profile-image

    Stuiver

    Klopt, persoonlijk ook gezien dat een HKZ-certificatie (thuiszorg) werd gedaan met zwaar opgepoetste dossiers.
    Verder wel met MAS eens. Je moet toch wat regelen om de kwaliteit te meten?

  • no-profile-image

    monique

    Misschien moeten we eens iets doen aan de gedoogcultuur die er op de meeste afdelingen heerst.
    Wanneer gaan we elkaar eens aanspreken op wat er beter kan en wanneer worden de rotte appels eens echt aangepakt. Pas dan gaat er toch echt iets veranderen in de zorg. Dat softe moet eruit.

  • no-profile-image

    Marion

    Het lijkt zo mooi, kwaliteitsindicatoren. Maar ik zie in de praktijk gebeuren dat ingevuld wordt wat de beste resultaten oplevert, niet wat de realiteit is. Gewoon ingevuld dat er geen valgevaar is, terwijl de client nauwelijk overeind blijft achter zijn rollator. Deze client was zo kien dat hij zelf het formulier in de map heeft gecorrigeerd. En de meetformulieren achterin de map betekent dat het is verwerkt in het zorgplan. Van valpreventie of een richtlijn heeft nog niemand gehoord. Decubituspreventie is een vaag begrip wat niet in verband wordt gebracht met dreigend huiddefect.
    En wat is voor de client belangrijk? Dat het zo fijn is dat de zorgverlener zo aardig is en dat er weinig verschillende zorgverleners aan het bed komen. Hoe kan de client (ook dementerenden in de thuiszorg) beoordelen of er volgens protocol gewerkt wordt, of dat er evidence based gewerkt wordt, laat staan verantwoord zorg verleend.
    Want er wordt niet bijverteld dat niet bevoegd en bekwaam personeel bij de client komt, omdat dat zo fijn is voor de persoonscontinuiteit. En de zorgverleners vinden het fijn dat zij uitdaging vinden in hun werk.
    Het kost de zorgverlening even wat tijd om de formulieren in te vullen, maar dan is de beoordeling wel prima en daar gaat het uiteindelijk om. Op papier.

  • no-profile-image

    A

    Helemaal mee eens! Wij werken met het de gezondheidspatronen van Gordon en daar komt ook alles in terug, het is gewoon dubbel werk! We kunnen onze tijd wel beter besteden geloof ik!

  • no-profile-image

    mas

    Willem Geerllings:
    - is geen liefhebber van de bestaande kwaliteitsindicatoren
    - is geen fan van patiëntenenquêtes
    - verzet zich hevig tegen de hospital standard mortality rate

    Kan hij aangeven hoe je kwaliteit dan wel kunt meten? En met welke methoden? En wat hij met zijn bezorgdheid gaat doen?

  • no-profile-image

    Pedro

    Kort door de bocht, is mijn eerste reactie. Het zou mooi zijn als je een groep patienten met de zelfde zorgvraag het land door zou kunnen sturen om zich vervolgens overal te laten behandelen en bij terugkomst een lijstje te laten invullen zodat we een top 10 kunnen samenstellen, dit is onethisch en vrij omslachtig. Het is goed dat de discussie over de zin en de onzin van indicatoren-tsunami gevoerd wordt zeker in een tijd waarin de kosten van de GZ de pan uit rijzen. Laten wij terug een evenwicht zoeken en komen tot een set indicatoren (bijvoorbeeld volume-indicatoren die recht doen aan de praktijk en waar ik als patient en als hulpverlenende instantie echt iets me kan. Iedere ervaring telt,en bepaald het oordeel over de kwaliteit van je totale organisatie terecht of onterecht, hier moeten wij mee leren leven.

  • no-profile-image

    Linda

    hehehe.. eindelijk iemand die het begrijpt.
    niets minder en niets meer..

  • no-profile-image

    Veroniek

    Dhr. Geerlings heeft overschot van gelijk. Het onderhoud van prestatieindicatoren en patientbevragingen kost miljoenen per jaar. Waar vervolgens niets mee gekocht wordt; hooguit genereert het nóg meer kosten om nóg hoger in de reputatielijst te komen. Afschaffen die opgelegde concurrentiegekte.

  • no-profile-image

    zus en zo

    ‘Kwaliteitsindicatoren zeggen niets over zorg’

    Wat dan wel?

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden