Patiënten vinden een goede communicatie met hun zorgverleners belangrijker dan wachttijden. Dat schrijven onderzoekers van het NIVEL en het Centrum Klantervaring Zorg in BMJ Quality & Safety.
Volgens de onderzoekers zouden zorgverleners in de gezondheidszorg zich hierop moeten richten als zij het oordeel over hun zorg willen verbeteren.
Wachttijden
Het oordeel van patiënten blijkt vooral gebaseerd op hun ervaring met de communicatie en omgang met de zorgverleners en de informatieverstrekking. Daarnaast vinden ze ook wachttijden en continuïteit van zorg belangrijke kwaliteitscriteria. Gezondheidsuitkomsten spelen minder een rol bij de algemene beoordeling van de behandeling door patiënten. De onderzoekers denken dat dit komt omdat patiënten ervan uitgaan dat er op dit punt niet zulke grote verschillen zullen zijn, en ze ook moeilijk kunnen beoordelen of andere zorg tot betere uitkomsten had geleid.
Vragen stellen
‘We hebben bij verschillende patiëntengroepen gekeken naar wat nu hun uiteindelijke oordeel over de zorg bepaalde. We dachten dat er mogelijk verschillen waren tussen mensen die bijvoorbeeld een eenmalige ingreep in een ziekenhuis laten uitvoeren en mensen met een chronische ziekte. Dit bleek niet zo te zijn’, zegt NIVEL-afdelingshoofd Jany Rademakers. Alle patiënten vinden de manier waarop ze door zorgverleners tegemoet worden getreden het belangrijkste. Daarbij gaat het om respectvol en met aandacht behandeld worden, de ruimte krijgen om vragen te stellen en ook om duidelijke informatie krijgen.’
Onderzoek
Ruim 10.000 patiënten hebben een vragenlijst beantwoord, waarmee werd gemeten wat patiënten vinden van de zorg die ze hebben gekregen. De onderzoekers vergeleken de antwoorden van patiënten die een heup- of knieoperatie, of een staaroperatie hadden ondergaan en patiënten met reuma, spataderen of hernia.
Nivel
Door: redactie Nursing
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account