Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Patiënt met dementie kan vaardigheden leren

Mensen met forse geheugenproblemen als alzheimer zijn in toch in staat om iets te leren. Dit gebeurt via zogenaamde onbewuste (impliciete) leerprocessen die gebruik maken van herhaling van de handeling zonder nadruk op het onthouden.
Patiënt met dementie kan vaardigheden leren

Dat concludeert klinisch neuropsycoloog Ilse van Tilborg in het onderzoek Procedural learning in cognitively impaired patients and its application in clinical practice waarop zij 21 september promoveert. Van Tilborg onderzocht óf en hoe patiënten met cognitieve stoornissen in staan zijn vaardigheden impliciet (zonder bewustzijn van het geleerde) te leren.

Impliciet leren
Door de voortdurende technologische ontwikkeling komen er steeds nieuwe apparaten of vernieuwde versies van bestaande apparaten op de markt. Ook ouderen en mensen met cognitieve stoornissen zullen om zelfstandig te kunnen blijven steeds nieuwe dingen moeten leren. Vaak wordt er gedacht dat zij hiertoe niet meer in staat zijn, vooral als er sprake is van expliciete geheugenstoornissen zoals bij de ziekte van Alzheimer. Toch is dit niet het geval, zo blijkt uit literatuuronderzoek door Van Tilborg. Op basis hiervan concludeert zij dat deze groep mensen wel degelijk in staat is vaardigheden impliciet aan te leren. Dit gebeurt via zogenaamde onbewuste leerprocessen die gebruik maken van herhaling van de handeling zonder nadruk op het onthouden. De prestaties van de mensen met Alzheimer blijven wel achter bij die van die van gezonde vrijwilligers.

Traingingsmethoden
Van Tilborg onderzocht ook verschillende trainingsmethoden en geeft een overzicht van de factoren waarmee bij het ontwikkelen van een training rekening gehouden moet worden. Het steeds herhalen van de handeling, één ding tegelijk doen en direct met hetzelfde apparaat oefenen dat ook later gebruikt moet worden, zijn hierbij van belang. Van Tilborg schrijft dat verder onderzoek naar leervaardigheden van een patiënt of patiëntengroep nodig is om een adequate trainingsmethode te ontwikkelen.

De samenvatting van het proefschrift vind je onderaan deze pagina.

Radboud Universiteit
Door: redactie Nursing

Redactie Nursing.nl

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden