Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Poll: 'Papierwerk verpest de zorg'

Verpleegkundigen zijn het eens: het vele papierwerk dat naast het patiëntenwerk moet gebeuren, maakt de verpleging een stuk minder leuk.
Poll: 'Papierwerk verpest de zorg'

Dit blijkt uit een poll op Nursing.nl waar ruim tweehonderd mensen op stemden. 54 procent is het roerend eens dat het vele papierwerk het werk een stuk minder leuk maakt, 41 procent heeft er een soms een hekel aan, maar 'vindt het er nu eenmaal bij horen.' Slechts vijf procent vult zonder tegenzin alle papieren en lijsten in.

Anamnese, medicijnlijst en zorgplan
De pollstemmers reageerden met hun stem op de blog van thuisverpleegkundige Jos Kaldenhoven, die in Papierwerk, de zorg hangt ervan aan elkaar! zich ondanks zijn ervaring verbaast over alles wat moet worden geregistreerd. 'Ik krijg het soms niet meer uitgelegd aan cliënten als ze bij de intake van de zorg te horen krijgen wat er allemaal moet worden ingevuld: een zorganamnese, het zorgplan, en de zorgovereenkomst die in tweevoud moet worden ondertekend. Een actuele, volledig ingevulde medicijnlijst van de apotheek, een formulier waarop je vermeldt waar de benodigde werkmaterialen te vinden zijn, een verrichtingenlijst voor de voorbehouden handelingen, een lijst waarop de bloedsuikers kunnen worden genoteerd. En natuurlijk niet de voortgangsrapportage vergeten! En zo kan ik nog wel even doorgaan.'

Medicatieoverdracht
Ook bekritiseert Jos de samenwerking met de huisarts, in het geval van thuiszorg, daarin. 'Waar de huisartsen bij ons 'simpel' van worden is onze vraag om van elke telefonisch doorgegeven medicatiewijziging, een schriftelijke opdracht te faxen. Het is niet meer voldoende om in het dossier te noteren dat na een telefonische opdracht van huisarts Y, de morfinedosering bij meneer Z is opgehoogd naar 100mg per 24 uur.'

Heb jij suggesties om de overdaad aan papierwerk in de zorg te beperken? Laat het Jos weten.

Redactie Nursing.nl

18 reacties

  • no-profile-image

    Frank

    Interessant om te lezen dat slechts 5% de administratie er maar bij vindt horen. Ikzelf pleit, mede door mijn baan, voor gebruik van nieuwe techniek. Eenvoudige toepassing op je smartphone/tablet maakt het werken leuker, meer tijd over voor de cliënt en betrouwbaardere gegevens. Zo las ik ook dat de cliënt meer vertrouwen heeft door gebruik van de smartphone en tablet. Kijk eens naar TotalMobile voor dé oplossing in de (thuis)zorg.

  • no-profile-image

    Rosa

    ik ben het ermee eens dat we veel verschillende lijstjes moeten invullen en op veel verschillende plekken onze informatie kwijt moeten. Mijns inziens is de voortgangsrapportage het belangrijkste. Ik krijg tegenwoordig op mijn kop als ik iets opschrijf waar het niet hoort volgens anderen. Geen idee waar ik het dan wel kwijt moet! Er zijn zoveel verschillende plekken! Het bespaart een hoop tijd en verkleint juist de kans op fouten als er 1 plek is waar iedereen alles kan opschrijven en terugvinden. Hoe vaak hoor je niet dat er iets belangrijks niet is gebeurd omdat je collega het niet terug kon vinden omdat ze vergeten was onder een bepaald kopje te kijken bij die patient?
    Hou het simpel, hou het op 1 plek, minder zoeken, minder administratie, iedereen blij.

  • no-profile-image

    Rosa

    ik ben het ermee eens dat we veel verschillende lijstjes moeten invullen en op veel verschillende plekken onze informatie kwijt moeten. Mijns inziens is de voortgangsrapportage het belangrijkste. Ik krijg tegenwoordig op mijn kop als ik iets opschrijf waar het niet hoort volgens anderen. Geen idee waar ik het dan wel kwijt moet! Er zijn zoveel verschillende plekken! Het bespaart een hoop tijd en verkleint juist de kans op fouten als er 1 plek is waar iedereen alles kan opschrijven en terugvinden. Hoe vaak hoor je niet dat er iets belangrijks niet is gebeurd omdat je collega het niet terug kon vinden omdat ze vergeten was onder een bepaald kopje te kijken bij die patient?
    Hou het simpel, hou het op 1 plek, minder zoeken, minder administratie, iedereen blij.

  • no-profile-image

    Mascha

    Als je in staat bent op een juiste manier te rapporteren, zoals hoofd van bijzaken scheiden, rapporteren aan bed van een patient et cetera, dan zie je dat je helemaal niet zoveel tijd kwijt bent aan administratie. Het is goed dat wat we doen vastgelegd wordt. Zo zie je wat je collega's doen, kun je je een beeld vormen van een patient, weet je waar je naartoe wilt werken en zie je waar het verkeerd gaat/kan gaan. Wat me opvalt is het voortdurende geklaag van een hoop collega's. Dat kost meer tijd dan wat papierwerk bijhouden. En daarbij had die tijd beter besteed kunnen worden: naast de patient.

  • no-profile-image

    Astrid Roijen

    Wat een giller! We doen het vaak zelf. Voor elk probleem(pje) maken we een nieuw formulier voor het verpleegkundig dossier. En we blijven maar braaf invullen.

  • no-profile-image

    marion

    Ik ben het ermee eens, dat een goede communicatie nodig is,voor een optimale zorg. Maar of dat nu bereikt wordt door al die schriftelijk nieuwe regeltjes. In de praktijk blijkt dat door te veel schriftelijk werk regelmatig dingen fout gaan. Het zou eenvoudiger moeten. En er zouden meer mondelinge overleggen moeten zijn voor kortere lijnen. Doordat er minder overleggen zijn ( door bezuinigingen) en iedereen op zijn eilandje bezig is, is er minder betrokkenheid waardoor er teveel dingen langs elkaar heen gaan.
    En laten wij vooral blijven praten/zeuren over vroeger en nu, want door onze ervaringen te delen, weten wij wel, wat wel/niet werkt in de praktijk.

  • no-profile-image

    joyce

    Op zich snap ik dat er contracten ondertekend moeten worden. Dit komt door alle regels en wetten die in de zorg de laatste jaren zijn bijgekomen. Ik vind het niet erg om dit in te moeten vullen en er voor te gaan zitten om het uit te werken. Wat ik wel erg vindt is dat er geen ruimte en tijd voor is. Dus als je dan achter de pc gaat zitten om het uit te werken heb je een druk op je schouders. Het resulteert erin dat je vaak overuren maakt. Ik denk als je er meer tijd voor zou hebben dat het dus een minder grote belasting is.

  • no-profile-image

    m.bonarius

    Communicatie ook schriftelijk is zo belangrijk en is het niet zo dat juist i.v.m. veel fouten in het verleden en ook nu nog door niet goed te registreren wat er veranderd in de zorg rondom patiënten het juist dat is waarom het belangrijk is om alles te registreren? Volgens mij is het geen wantrouwen, maar kunnen verantwoorden waar je mee bezig bent. Ik ben het dus ook eens met de reactie van Ria, Goed bijhouden scheelt ook al in tijd en vaak zit daar toch ook een mankement, we laten het verslonzen, lopen daardoor achter in onze administratie en gaan dan zeuren dat het zoveel werk is. Methodisch werken geld niet alleen voor de zorg die je geeft, maar ook met hoe je de administratie invoert en bijhoud.

  • no-profile-image

    Chris

    Het steeds maar zeuren over de dingen die de zorg verpesten, verpesten me werk meer hoor. Steeds er de nadruk op leggen helpt toch ook niets. Leuk is anders, maar het hoort erbij.
    Ik ben een tevreden verpleegkundige en heb een hekel aan altijd dat gezeur en negatieve gedoel. Vroeger was alles beter, totdat we gaan denken wat er vroeger eigenlijk allemaal mis ging. Toch?
    Fijne avond!

  • no-profile-image

    petra

    En het wordt alleen maar erger. Waar het vroeger gewoon was om bij het ontstaan van het probleem een scorelijst in te vullen, gaan we nu standaard bij alles en iedereen elk lijstje invullen omdat dit de kwaliteit zou verhogen. Weer een bewijs dat een manager meer op mijn pen vertrouwd dan op mijn klinische blik.

  • no-profile-image

    Johan

    Nou heb ik toch iets ontdekt. Een baan zonder administratie in de thuiszorg.
    Wauw, wat een zaligheid, en wat is dat genieten. Natuurlijk...even een rapportage in het boek bij de client en dan hopla naar de volgende. Echt, je zou het haas niet geloven, maar het kan echt. Echt wel.
    Waarheid??? Wat zou dat mooi zijn. Natuurlijk moet er wel wat meer gedaan worden aan administratie. Natuurlijk is het SOMS echt wel nodig. Een verslag naar een huisarts, een invulling van de registratie die doorgestuurd wordt naar het CAK. Logisch. Maar als je die mappen bij de clienten ziet, de berg papier die erin zit maar echt niet nodig is. Wie kijkt daar uberhaupt naar? Mijn manager niet. Zij heeft wel wat anders te doen. Misschien de directie dan? Nee..andere zaken die voor gaan. De administratie dan? Ja, het kan niet gekker worden. We hebben al zoveel administratie. Dat er nog bij. Denk het niet.

    Waar gaat het eigenlijk om. Puur omdat we elkaar niet vertrouwen. De regering niet de Ziektekostenverzekeraars, die vervolgens de dienstverleners en ga zo maar door. Maar het ergste is het nog wanneer de leiding het eigen personeel niet meer vertrouwt. Logis toch?
    En nou maar hopen dat er IEMAND ZEGT: LEER ELKAAR NOU EENS TE VERTROUWEN EN STOP MET AL DIE ONZINNIGE ADMINISTRATIE.

    We gaan ervoor. Sukses en sterkte allemaal.

  • no-profile-image

    Ria

    Overdacht en registratie is nodig en je moet er ook iets mee doen. Een client in ons verzorgingshuis werd wekelijks gewogen maar na 6 weken had niemand opgemerkt hij in korte tijd een paar kilo was aangekomen. De client werd toen ook nog benauwd. Toen ik op een dag de zorg had voor deze client merkte ik de gewichtsverhoging en benauwdheid op en belde de huisarts. Het bleek dat de client voor zijn hart plaspillen nodig had en na een week ging het weer beter. Je kan wel mopperen op registreren maar het is nog onprofessioneler om het automatisme uit te voeren en er niets mee te doen.

  • no-profile-image

    Inge

    Het is onvermijdelijk om papierwerk in te vullen om de kwaliteit meetbaar te maken. Door de ingevoerde prestatie indicatoren van de overheid is het enorm toegenomen. Hoeveel decubitus, valincidenten, ondervoeding, delier, pijn, etc komt er voor op jouw afdeling, voor alles is een scoreformulier. Die formulieren invullen kost enorm veel tijd, maar hoe kan je anders zorg goed meetbaar maken en vergelijken met andere instellingen/afdelingen? Het probleem is niet dat het papierwerk is toegenomen, dat is noodzakelijk, maar er zijn gene extra handen aan het bed bijgekomen, dus het gaat nu ten koste van de zorg.....

  • no-profile-image

    Hans

    Graag mag ik mijmeren over 31 jaar geleden... het echte wijk-werk! Alle zorg gevraagd en ongevraagd uitvoeren, burenhulp organiseren, weinig tot geen avonddiensten, en een jaarverslag maken van wat je dat jaar had gedaan. Rapportage op een A5-je in de gezinskaart. Huisbezoeken plannen met het ruitersysteem, en één kantoor met een hoofdwijkverpleegkundige, een directeur, een boekhouder en een secretaresse. En nu? Kantoren vol mensen die onze papieren moeten verwerken omdat dat zo efficient is. In de praktijk schieten we er niets mee op, want we moeten zó veel schrijven, alles is gebaseerd op wantrouwen. Gek toch dat er geen nieuwe aanwas meer is voor dit eens zo mooie beroep!

  • no-profile-image

    suzan

    Er wordt steeds meer tijd besteed aan allerlei zaken die op papier vast moeten staan. Dat is niet erg mits er extra personeel voor zou zijn.Of ondersteunend, administratief opgeleid personeel. Dat is echter niet zo, sterker nog; goed personeel is steeds moeilijker te vinden.

  • no-profile-image

    Joke

    ook ik vind dat er steeds meer papierwerk bij komt , waar blijven de handen aan het bed .
    aandacht voor de client is ver te zoeken , maar daar gaat het tegenwoordig niet meer om maar hoe ziet mijn zorgmap er uit voor de controle die regelmatig gedaan wordt door bv commissies voor een HKZ label etc.
    ik weet dat er een zorgplan moet worden bijgehouden maar het loopt een beetje uit de hand

  • no-profile-image

    gerard

    ik heb een mooi gezegde:
    de kwaliteit van zorg moet toenemen maar de zorg neemt af

  • no-profile-image

    Anneke

    Ik ben het eens met Joyce. Het is noodzakelijk om de papieren bij te houden door de veranderde wetgeving. Maar het ontbreekt je vaak aan de tijd om dit naast de vele werkzaamheden erbij te doen en dat werkt stressverhogend.Overuren mag je niet meer schrijven...

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden