De interactieve internetfilm, Alzheimer Experience, is opnieuw in de prijzen gevallen. In Tokio won de film over Alzheimer de Japan Prize in de categorie beste innovatieve media.
Eerder dit jaar won de Alzheimer Experience ook al de Gouden Spinaward 2012, een prijs voor het meest creatieve, interactieve mediaproduct. Nu valt de film opnieuw in de prijzen in Japan.
Alzheimer Experience
In de Alzheimer Experience ervaart de kijker hoe het is om de ziekte van Alzheimer te hebben. De film geeft een inkijk in de belevingswereld van dementerenden en hun omgeving: 22 scènes uit het dagelijks leven van de patiënten zijn vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Per scene wordt uitleg gegeven over de ziekte.
Verpleegkundigen en verzorgenden
Het doel is de kloof van kennis en begrip tussen de ‘gezonde’ buitenwereld en de belevingswereld van Alzheimerpatiënten te helpen overbruggen. De interactieve film is bedoeld voor de miljoen mensen in Nederland die dagelijks te maken hebben met Alzheimer. Als familielid, mantelzorger, verzorgende of verpleegkundige. Het aantal patiënten met Alzheimer zal de komende tijd in Nederland verdubbelen.
Alzheimer Nederland
Het initiatief voor de Alzheimer Experience is ontstaan bij zorgondernemer en ervaringsdeskundige Marco Ouwehand en wetenschapper Anne-Mei The. Samen met Alzheimer Nederland is de inhoud gerealiseerd. Het Trimbos Instituut deed in opdracht onderzoek naar de belevingen van mensen met dementie. Paula van der Oest schreef het scenario en voerde de regie. Vanaf de première op 30 mei 2011 hebben meer dan 150 duizend unieke bezoekers de weg weten te vinden naar de Alzheimer Experience. Bekijk de Alzheimer Experience.
Lees ook:
Ervaar dementie met Into D’ementia
Door: redactie Nursing, Marloes Oelen
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account