Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

‘Medicijnleer mbo-v moet aangepakt worden’

In de beroepscompetentieprofielen voor verpleegkundigen moet beter omschreven worden wat het werkveld verwacht op het gebied van medicatiekennis en hoe de opleiding hierop in kan spelen. Dat zegt beleidsmedewerker Anja Cremers van NU’91.
‘Medicijnleer mbo-v moet aangepakt worden’

Ze reageert daarmee op de uitspraak van Marije Hulsbosch van de MBO Raad, die vrijdag liet weten dat er niet diep wordt ingegaan op medicijnleer in de mbo-opleiding, omdat het vrijwel onmogelijk zou zijn in algemene zin medicijnleer te geven. De MBO Raad reageerde daarmee weer op een blog van Quinten, die vertelde nauwelijks iets van medicijnleer te krijgen op school. Anja Cremers is beleidsmedewerker en geeft regelmatig workshops over medicatieveiligheid. ‘Een verpleegkundige in opleiding moet wel degelijk kennis hebben over de meest voorkomende medicijnen. Specifieke medicijnen op een bepaalde werkplek leren ze inderdaad wel tijdens stage. Maar een leerling moet wel weten hoe ze aan informatie kan komen en wat ze moet weten met betrekking tot veiligheid en beroepsverantwoordelijkheid.’

Student mag best medicatie delen
Volgens Cremers staat nergens dat leerlingen geen medicijnen mogen delen. ‘De werkbegeleider van de stagiaire moet de leerling op de juiste wijze begeleiden in het leren medicijnen delen en geven. De werkbegeleider laat zien dat het nodig is dat je van elk medicijn weet waarvoor het dient, hoe het gegeven moet worden, of het samen kan met de andere medicatie en waar op gelet moet worden als eventuele reactie na toediening. En op de juiste manier van rapporteren. Dit geldt ook voor het geven van paracetamol of andere zelfmedicatiemiddelen. Kijk altijd na of dit samen gaat met de andere medicijnen. En rapporteer achteraf of de medicatie effect heeft gehad.  Als de leerling op deze wijze de medicijnen deelt, dan is zij bekwaam en bevoegd om medicijnen te delen. Zo niet, dan moet je je handen ervan af houden.’

Bevoegd en bekwaam
Cremers adviseert verpleegkundigen (i.o) nooit medicijnen te geven aan een patiënt als je niet (zeker) weet hoe dit het beste gegeven kan worden, of het samen kan met de andere medicijnen van de cliënt en waar je op moet letten bij de nacontrole. ‘Als je medicijnen deelt, niet precies weet wat een bepaald medicijn doet en het tóch geeft omdat de arts dit heeft voorgeschreven of omdat je denkt dat de apotheek hiervoor verantwoordelijk is, dan ben je niet verantwoordelijk bezig. In principe geldt dat iemand bevoegd is voor het uitvoeren van een handeling als hij of zij daartoe bekwaam is. Bekwaam is dat, als je taken uitvoert met betrekking tot medicijnbeleid, dat je weet wat je doet, weet wat je geeft en weet waar je op moet letten. Anders ben je niet bevoegd voor deze handeling en kan je daarop aangesproken worden als het fout gaat. Ook bij leerlingen geldt, als je niet weet wat je doet, ga je de handeling niet doen.’

Kwalificatiedossier mbo verpleegkunde
Zowel Hulsbosch als Cremers geven aan dat het onderwijs zich moet houden aan wat er in het kwalificatiedossier staat aangegeven. Dit document wordt door de overheid vastgesteld voor elke aparte opleiding die verbonden is aan het ministerie van Onderwijs. In het kwalificatiedossier voor mbo-verpleegkundigen staat alleen globaal dat de leerling ‘kennis moet hebben over medicatie in het algemeen en medicatieveiligheid.’ De uitwerking daarvan wordt aan de opleidingen overgelaten en de Inspectie moet erop toezien dat deze kennis ook daadwerkelijk overgedragen wordt. Cremers: ‘Dat is de reden waarom er niet expliciet uitgewerkt staat wat er precies geleerd moet worden als er staat ‘Kennis over medicatie en medicatieveiligheid.’

Discussie over medicatie
Volgens Cremers moet in de beroepscompetentieprofielen voor verpleegkundigen beter omschreven worden wat het werkveld verwacht op het gebied van medicatiekennis en hoe de opleiding hierop in kan spelen. ‘Ik wil zeker met de verschillende branches en de MBO-raad een discussie starten over hoe we dit kunnen verbeteren. Ik hoop dat er binnen een jaar toch verbetering zichtbaar is. Er zijn opleidingen die medicijnenleer serieus opgepakt hebben en een goed lespakket gemaakt hebben. Dus het kan wel.’


Door: redactie Nursing, Nienke Berends


Meer Nursing



Abonnement op Nursing
Nursing is de meest gelezen vaktitel voor verpleegkundigen niveau 4 en 5 in Nederland en Vlaanderen.
Word direct abonnee van Nursing.



Nursing op Facebook
Deel leuke foto's, filmpjes, winacties, en andere 'luchtiger' zaken
via www.facebook.com/VakbladNursing




Nursing Calculator
Koop de Nursing Calculator, dé rekenapp voor verpleegkundigen.
> Download de app meteen
> Bekijk eerst een demonstratiefilmpje.

Redactie Nursing.nl

8 reacties

  • no-profile-image

    Roos

    Helemaal mee eens, ook de hbo-v levert op dit gebied niet. Medicijnleer was nooit onderdeel van ons programma ( maar wel reflecteren tot je een ons weegt)

  • no-profile-image

    peer99

    medicatieveiligheid.info/websites/nvza_remedie/docs/CMR_jaarrapportage_2011_ZA_180612.pdf

    Indien je alles wil weten van medicijne moet je medicijnen gaan studeren of apotheker worden. Verpleegkundige schoenmaker blijf bij je leest.
    Vraag je eens af hoe ver ga je in je kennis? Beta blokker kan ook tegen migraine zijn ... antibiotica ongeschikt inrelatie kweekuitslag... Begeven we ons dan niet op het pad van de arts/apotheker? Ik denk van wel.

    Zie rapportage CMR. Een derde zijn voorschrijffouten ... wat wordt daar aangedaan? 5% fouten bij toediening gereed maken, en juist dáár word heel veel energie in gestoken. Vreemd.

  • no-profile-image

    peter bakens

    helemaal eens met de studenten hbov, farmacologie zou echt meer aandacht behoeven in onze onderwijsprogramma's. Wat mij betreft wat minder reflectie, en meer kennis!

  • no-profile-image

    karin

    ik ben in februari afgestudeerd aan de HBO-V en heb daar ook nooit medicijnleer gehad. ik werk nu op de afdeling cardiologie en ben mijn medicatie kennis hard aan het bijspijkeren. waar ik nu vooral tegen aan loop is dat sommige medicijnen dezelfde naar hebben. denk ik eindelijk wat te weten staat het opeens onder een andere naam op de deellijst. een simpel voorbeeld: omeprazol en losec of furosemide. zo kan ik nog wel even door gaan. als we dan toch bezig gaan doe daar dan ook iets mee.

  • no-profile-image

    Jos

    Toch blif ik mijn kanttekening bij het al dan niet smen kunnen gaan van verschillende medicijnen.
    Ik vraag me in alle redelijkheid af of verpleegkundigen hier gedetaillerd verantwoorlijk voor moeten zijn.
    Als nu al blijkt dat specialisten-i.c. oncologen - al geconfronteerd worden met de nadelige situatie rond gebruikvan verschillende medicatie en dat er ook nog eens iets is als idiosyncratische reactie, dan kan ik alleen stellen dat de bijwerkingen van de verstrekte medicatie wel aandacht behoeft(herkenbaar en potentieel)
    maar dat dit in combinatieverband van allerlei(inclusief andersoortige therapieen) echt niet goed te overzien is.Zelfs niet voor specialisten biochemie.Dus die pretentie moeten verpleegkundigen zeker niet hebben!!
    De medicnen zijn voor een groot deel afdelingsgebonden en een repertorium verpkate geneesmiddelen is dan per afdeling dan ook heel terecht.Hierdoor is een flink stuk informatie voorhanden.

    Net als elke andere beroepsinhoudelijke kennis en training zal het ziekenhuis/ziekenhuizen/velden eens heel helder moeten zien te krijgen wat ze eigenlijk van opleidingen verwachten.Nu is het een schaap met vijftien poten.Leuk geprobeerd maar er zijn geen 15x zoveel uren beschikbaar met allerlei kortingen op studentgerichte activiteiten ten gunste van andere geledingen.
    Die inhoudelijke samenwerking komt niet verder dan wat afdelingen en hap snap vertaling op MBO en HBO.
    Motto: daar moet de opleiding dan maar voor zorgen..
    Destijds nodigde ik deze roepers vaak uit voor gastlessen..Ik heb ze nooit gezien..

    Aan dat roepen hebben we niet veel,beter is het daar een goed platform voor te creeren.

    Dan uiteraad met de aandacght voor het nodige verschil dat een beroepsopleiding iets anders moet zijn dan een een trainingsinstituut voor een verzameling van praktische velddoeleinden(gelijk aan inservice)en ook een vormend en visionair aspect blijft behouden.
    (als tenminste niet alle uren onderwijs worden wegbezuinigd..nu zijn het nog 12 lesuren per week..
    Bezuinigingen in het onderwijs gaan vlotter dan op nationaal niveau)

  • no-profile-image

    Inge

    Zeker weten!! Op de HBO-V heb ik wat medicijnleer gehad, maar zeer weinig!! Ik sluit me aan bij Anouk. Zelfstudie en -discipline wordt van een HBO-student verwacht, maar het lijkt me toch ook wel zeer goed dat dit wordt getoetst, want door middel van stages leer je maar een heel klein deel van de medicijnleer.

  • no-profile-image

    Anouk

    @Joyce, absoluut, ik heb op de HBO-V ook nooit medicijnleer gehad. Dat moet je zelf uitzoeken tijdens je stage, als je een overzicht hebt van de meest voorkomende medicijnen. Op zich is dat natuurlijk niet erg, je moet je toch ook verdiepen in veelvoorkomende ziektebeelden waar je nog niet veel vanaf weet, maar ik vind wel dat een opleiding daar toch (deels) in tegemoet zou moeten komen.

  • no-profile-image

    Joyce

    Pak dan ook gelijk de medicijnleer op de HBO-V aan, die is ook dramatisch.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden