Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Meldpunt voor klachten over minutenregistratie

Verpleegkundigen en verzorgenden kunnen vanaf vandaag met klachten over minutenregistratie terecht bij een speciaal meldpunt. Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (VWS) heeft het meldpunt per direct ingericht, omdat ze wil weten wie nog minutenregistratie voorschrijft en waarom dat gebeurt.
Meldpunt voor klachten over minutenregistratie

Van Zanten: 'Minutenregistratie hoeft van mij niet. Het is een hardnekkig misverstand dat de overheid dit voorschrijft. Daarom wil ik weten waarom sommige medewerkers nog steeds geconfronteerd worden met de registratie.' Van Zanten vindt de minutenregistratie onnodig en wil afrekenen met meer soortgelijke regels in de zorg.

Experiment Regelarme Instellingen
Op 30 januari 2012 is de staatssecretaris daarom gestart met het Experiment Regelarme Instellingen. Het experiment bestaat uit 28 instellingen die meer regelarm gaan werken. 'Mijn doel is een cliënt die tevreden is en een medewerker die z'n werk zo kan doen dat hij er trots op is. Ik weet dat overbodig papierwerk een grote frustratie is', aldus Van Zanten in een persbericht. Het meldpunt is bereikbaar via: meldpunt-minutenregistratie@minvws.nl.

Ministerie van VWS


Meer Nursing



NursingBanen

Op zoek naar een nieuwe baan? Op NursingBanen vind je de leukste vacatures.
Neem een kijkje op NursingBanen.nl




Quinten Manuel, blogger
Quinten (18) is derdejaars mbo-verpleegkunde (bol) in Groningen. Hij blogt over zijn leven als verpleegkundige in opleiding en alles wat hij tegenkomt.
Ga naar de weblog van Quinten.


NursingExperts
Collega's die weten waar ze het over hebben, die de diepte ingaan.
Volg de Nursing Experts.






Redactie Nursing.nl

2 reacties

  • no-profile-image

    Willie

    In de verpleeg- en verzorgingshuizen, maar ook in de gehandicaptenzorg, is het systeem van zorgzwaartepakketten door de overheid ingevoerd. Ik weet dat sommige instellingen daarvoor een tijdsregistratie gebruiken of gebruikt hebben om een inschatting te maken tot welk zorgzwaartepakket een bewoner/cliënt behoort.

    Als verpleegkundige in de wijk heb ik met een zorgtijdadministratie te maken omdat het belangrijk is te weten hoeveel tijd per week/per dag/ per zorgmoment een cliënt thuis verpleging- of persoonlijke verzorging heeft gekrégen. En dat is niet door mijn organisatie of leidinggevende bedacht!
    Het door de overheid ingestelde CIZ verwacht namelijk bij de indicatieaanvraag een vermelding hoeveel zorgtijd er nodig is en of dit onder het ‘product verpleging’ en/of onder het ‘product verzorging’ gerekend moet worden.
    Tevens verlangt het CAK, OOK DOOR DE OVERHEID INGESTELD, EEN VERANTWOORDING TOT OP DE 5 MINUTEN NAUWKEURIG van de geleverde zorg van élk contactmoment. Hiermee berekend het CAK de hoogte van de eigen bijdrage die de cliënt moet betalen AAN het CAK.

    Dat is de reden waarom ik mij tot het meldpunt heb gericht: Kan de ingeschatte zorgtijd per week, zoals bij het CIZ aangevraagd wordt, niet ook het uitgangsput zijn bij het CAK om de eigen bijdrage te bepalen?

    Graag zal ik mevrouw van Zanten vertellen hoe wij tijdens elke dienst bij moeten houden hoeveel tijd er aan een bepaalde cliënt besteed wordt. In het verleden op papier, nu op een smartphone waarbij de software niet erg aansluit bij wat wij nodig hebben om zo min mogelijk minutenregistratie-tijd kwijt te zijn. In die 20 jaar thuiszorg zijn er voor mij heel wat minuutjes aan deze administratie/registratie opgegaan die ik liever in ‘even aandacht’ voor de cliënt had besteed.

    Er zijn thuiszorgorganisaties waar de verpleegkundige/verzorgende moeten ‘klokken’ op hun PDA/smartphone. Bij binnenkomst geeft de cliënt zijn/haar pasje zodat de zorgverlener deze langs haar apparaatje kan halen om de starttijd aan te geven… en bij einde zorgmoment wordt het pasje er weer langs gehaald met als resultaat dat de zorgtijd ‘geklokt’ is…. Dat voelt pas echt als minutenregistratie ! En zo vervelend zichtbaar voor de cliënt !
    Bij het meldpunt heb ik hiervoor een alternatief gevraagd.

  • no-profile-image

    HeicZiskenecy

    3000

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden