Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Ook 'acute patiënt' verlangt patiëntgerichtheid

Alle patiëntengroepen hechten de meeste waarde aan goede communicatie met de zorgverlener en het kunnen meebeslissen over de behandeling. Dus ook patiënten met acute klachten.
Ook 'acute patiënt' verlangt patiëntgerichtheid

Dat blijkt uit een publicatie in het tijdschrift Patient Education &  Counselling. Over het algemeen werd aangenomen dat mensen met acute klachten minder behoefte hebben aan patiëntgerichtheid in de zorg. Dit blijkt niet het geval. Onderzoekers van het NIVEL en het Centrum Klantervaring Zorg hebben bekeken hoe patiëntengroepen patiëntgerichte zorg beoordelen. Alle patiëntengroepen bleken patiëntgerichtheid belangrijker te vinden dan wachttijden, privacy of accomodatie.

Duidelijk beeld
NIVEL-onderzoeker Dolf de Boer: 'Het maakt kennelijk niet uit welk gezondheidsprobleem patiënten hebben, ze weten heel goed wat ze belangrijk vinden. Ze hebben een duidelijk beeld van patiëntgerichte zorg en die staat altijd hoog op de prioriteitenlijst.' De Boer merkt op dat patiënten ook graag het gevoel hebben mee te beslissen met de dokter of verpleegkundige. 'Meebeslissen is een recht, zorgverleners moeten daar de ruimte voor geven', aldus de onderzoeker.

Onderzoek
In totaal zijn voor het onderzoek 1345 patiënten ondervraagd. Het ging om mensen die in het ziekenhuis kwamen met hartfalen, hernia, borstkanker, reuma en heup- of knieoperaties.

NIVEL


Meer Nursing



NursingBanen

Op zoek naar een nieuwe baan? Op NursingBanen vind je de leukste vacatures.
Neem een kijkje op NursingBanen.nl




Quinten Manuel, blogger
Quinten (18) is derdejaars mbo-verpleegkunde (bol) in Groningen. Hij blogt over zijn leven als verpleegkundige in opleiding en alles wat hij tegenkomt.
Ga naar de weblog van Quinten.


NursingExperts
Collega's die weten waar ze het over hebben, die de diepte ingaan.
Volg de Nursing Experts.






Redactie Nursing.nl

Gerelateerde tags

Eén reactie

  • no-profile-image

    jos

    Tja, bekt goed: "patientgerichte zorg"
    Volgens de schrijver schijnen patienten het te weten(lijkt wel op de PvdD)maar de verpleegkundigen minder, althans ze doen het niet.

    Meteen staat dan duidelijk:
    Het concept "patientgerichte zorg"geeft klaarblijkelijk erg weinig praktische handvatten
    Het borgt/verankert zich slecht in de dagelijkse gang van zaken,of zo, en werkt niet spontaan.
    Volgens de schrijver schijnt het minder aan de orde te zin bij long term care, medium care,home care maar vooral actueel bij intensive care/acute zorg.
    Met een goed operationeel beeld kom je er gemakkelijk uit, maar het kan ook nog simpeler om alvast een heel eind op weg geholpen te worden.
    Als iemand acuut wordt opgenomen, dan passer die ook acuut meestal toch wel wat tegen de zin een drempel en komt in de wereld van hulpverleners en hun cultuur terecht.
    Menigmaal is ook nog onbekend wat je mankeert,prikken,slangen,diverse mensen aan je bed, je barst van ping en wellicht angst voor het onbekende
    Als je geen ziekenhuiservaring hebt dan is het helemaal wennen.
    Dat tolt dus in de belevingswereld van een patiënt, allerlei dingen met je en om je heen gebeuren...
    Mag er van een hulpverlener worden verwacht dat er een cultuurverschil/wereld wordt overbrugd richting belevingswereld van een cliënt/patiënt of houden we die werelden gescheiden en die persoon van patiënt/cliënt waaraan even geklust moet worden..?
    Heel vlot zijn hier al concrete acties aan te verbinden:
    -informatie/communicatie, werkwijzen,wanneer wat
    gebeurt,waarom, e.d
    -aandacht voor emoties/belevingswereld.Wat betekent
    het voor iemand
    -Duidelijk zijn dat ook cliënten/patiënten een heel
    bepalende stem hebben en ongemakken kunnen worden uit
    gesproken.Algemeen: stimuleren van
    zelfstandigheid(hetgeen NIET hetzelfde is als "zelf
    doen"
    -rekening houden dat menig ding een heel grote impact
    kan hebben en regelmatig aandacht
    behoeft(begeleiding,bepreking)
    Geen tijd?? Kletskoek!Je geeft als verpleegkundige kwalitatieve zorg of niet.
    Dit soort dingen hoeft natuurlijk niet binnen 2 uur aaneengesloten plaatsvinden.
    En dit geldt voor elke vorm van zorg en werkt zelf uitstekend bij verkopers in winkels:)

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden