Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

‘Teamleren verbetert kennis verpleegkundigen’

Verpleegkundige teams hebben onvoldoende kennis van actuele standaarden en richtlijnen. Zogenaamd ‘teamleren’ kan bijdragen aan een betere implementatie van deze richtlijnen.
‘Teamleren verbetert kennis verpleegkundigen’

Dat blijkt uit promotieonderzoek van Olaf Timmermans waarop hij vrijdag promoveert aan de Universiteit van Antwerpen.

Vrijwel alle verpleegkundigen zijn werkzaam in een team. Dat is belangrijk, want teams beïnvloeden de manier van denken, leren en handelen van verpleegkundigen op een afdeling. Volgens Timmermans ondergaan verpleegkundige teams momenteel een transformatie van productiegerichte teams naar ambidextere teams. Dit betekent dat het team tegelijk verpleegkundige zorg produceert én ontwikkelt. En in die ontwikkeling vertonen de teams tekortkomingen, zo concludeert Timmermans in zijn onderzoek. ‘Het lukt verpleegkundige teams niet altijd om kwalitatieve en veilige zorg te bieden volgens actuele standaarden en richtlijnen. Ook worden innovaties niet altijd doorgevoerd.’

Teamleren
Timmermans heeft een oplossing bedacht om dit te verbeteren: teamleren. Hij bedoelt hiermee de activiteiten die verpleegkundigen met elkaar kunnen ondernemen om informatie te verzamelen, te verwerken en op te slaan. Voorbeelden zijn feedback geven, hulpvraag aan collega’s en het samen actief zoeken naar nieuwe kennis. ‘Verpleegkundigen leren in teamverband makkelijker en sneller. Wanneer je vernieuwingen dus via teamleren invoert, landt zo’n innovatie beter. Daarmee verhoog je de kwaliteit van je zorg.’

Openheid en veiligheid
Om als verpleegkundig team goed te functioneren, zijn er een aantal voorwaarden nodig. Timmermans:  ‘Het is belangrijk dat er sprake is van openheid en psychologische veiligheid. De verpleegkundigen moeten vragen durven stellen. Daarnaast is een externe focus belangrijk, het team moet niet alleen kijken wat er op de eigen afdeling gebeurt. Neem eens een kijkje in andere ziekenhuizen, hoe pakken ze het daar aan?’

Meten
Vanuit het promotieonderzoek is een website ontwikkeld over teamleren en innoveren in verpleegkundige teams. Teams kunnen op de website een vragenlijst over teamleren invullen. Na verwerking van de resultaten ontvangt het team gerichte feedback met eeb actieplan om teamleren verder te ontwikkelen. Meer informatie vind je op: www.teamleren.be.


Door: redactie Nursing, Marloes Oelen


Meer Nursing



NursingBanen

Op zoek naar een nieuwe baan? Op NursingBanen vind je de leukste vacatures.
Neem een kijkje op NursingBanen.nl




Quinten Manuel, blogger
Quinten (18) is derdejaars mbo-verpleegkunde (bol) in Groningen. Hij blogt over zijn leven als verpleegkundige in opleiding en alles wat hij tegenkomt.
Ga naar de weblog van Quinten.


NursingExperts
Collega's die weten waar ze het over hebben, die de diepte ingaan.
Volg de Nursing Experts.






Redactie Nursing.nl

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden