Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Verpleegkundigen geven tegengeluid misstanden zorg

Verpleegkundigen en verzorgenden laten op Twitter van zich horen: ze vinden het jammer dat nu weer de nadruk ligt op alles wat slecht gaat in de zorg.
Verpleegkundigen geven tegengeluid misstanden zorg

Gisteren heeft Abvakabo FNV de meldingen van haar meldpunt misstanden in de zorg bekend gemaakt. Ruim duizend verpleegkundigen in de VVT-sector hebben geklaagd over slechte bezetting, gebrek aan aandacht voor de cliënt en lichamelijke klachten door het werk. Op Twitter laten verpleegkundigen en verzorgenden in reactie daarop een ander, positiever geluid horen, onder #hetanderegeluid. Deze hashtag is in het leven geroepen door Actiz.

Met hart en ziel
Volgens Actiz ergeren veel zorgmedewerkers aan het negatieve beeld dat nu van de zorg wordt geschetst. 'Dit doet geen recht aan de enorme inzet van duizenden verpleegkundigen en verzorgenden die met hart en ziel hun werk doen en daar trots op zijn', is te lezen op Actiz.nl.

Trots
Een veel geziene tweet onder #hetanderegeluid is: 'Ik geef vandaag het andere geluid, ik ben trots op mijn werk in de zorg!'. Ook kritische verpleegkundigen en betrokkenen reageren op Twitter. Zij vinden #hetanderegeluid een teken van het niet serieus nemen van de problemen in de ouderenzorg.


Meer Nursing



NursingBanen

Op zoek naar een nieuwe baan? Op NursingBanen vind je de leukste vacatures.
Neem een kijkje op NursingBanen.nl




Quinten Manuel, blogger
Quinten (18) is derdejaars mbo-verpleegkunde (bol) in Groningen. Hij blogt over zijn leven als verpleegkundige in opleiding en alles wat hij tegenkomt.
Ga naar de weblog van Quinten.


NursingExperts
Collega's die weten waar ze het over hebben, die de diepte ingaan.
Volg de Nursing Experts.






Redactie Nursing.nl

7 reacties

  • no-profile-image

    peer99

    foutieve titel, had moeten zijn:
    'Zorgondernemers herkennen zich niet in kritische geluiden medewerkers'

    Aan de andere kant vind ik het een erg domme en kinderlijke reactie van Actiz. Laten hiermee duidelijk zien niet met kritiek om te kunnen gaan en geen enkele notie te hebben van wat er speelt onder de medewerkers.

    Beste zorgondernemers, indien 99% goed was vielen er dagelijks 3 vliegtuigen uit de lucht, werden honderden baby's verwiselt en kregen duizenden verkeerde medicatie ....

  • no-profile-image

    Hilde

    Het spreekt voor zich dat we allemaal trots op onze baan in de verpleging en zorg zijn!! Maar we moeten ons toch echt laten horen wanneer we ons werk onvoldoende kunnen uitvoeren!

    Ik snap dit initiatief niet, want dit gaat tegen de verzorging/verpleging gebruikt worden in de onderhandelingen. Ik vind dit jammer dat dit op zo'n manier gedaan wordt, want nogmaals dat we allemaal trots op ons werk zijn spreekt voor zich..

  • no-profile-image

    Wiezorgterstraksvoormij

    Het is allebei waar. Duizenden verpleegkundigen en verzorgenden doen met hart en ziel hun werk en mogen daar trots op zijn. En er zijn problemen in de ouderenzorg die serieus moeten worden genomen. Zoals zorgbestuurders die geld dat voor zorg bestemd is besteden aan externe adviesbureaus, interim-managers en marketingafdelingen.

  • no-profile-image

    Sanne de Vries

    Bron Actiz staat erbij? Ja ik snap dat de werkgevers er niks over willen horen, die ontkennen alle problemen. Nogal raar dat zo'n werkgeversbericht hier zomaar wordt geplaatst. Ik heb naar die twitters gekeken en die zijn alleen maar van de werkgevers, tsja zo kan ik het ook

  • no-profile-image

    M.

    Natuurlijk zijn wij trots op wat we doen!
    Het is het mooiste beroep wat er is. Maar het wordt helemaal kapot gemaakt door de bazen boven ons die denken dat er aan bed niemand meer nodig is. In die top moet bezuinigd worden, niet daar waar het zo hard nodig is, AAN BED! De werkelijke zorg zal hoe dan ook door mensenhanden moeten gebeuren.

  • no-profile-image

    Jos

    Gezondheidszorg/Zorg kent veel facetten en invalshoeken.
    Als groep verzorgers en verpleegkundigen kun je je natuurlijk op alles aangesproken voelen en alles op jezelf betrekken.Hetgeen natuurlijk onzin is.

    Datgene wat wel rechtstreeks betrekking heeft op onvolkomenheden en kwaliteitstverlaging en de zorg zelf betreft, moet niet onder de mat worden geveegd.
    De ondergeschoven kindjes:
    belevingswereld van cliënten,luisteren,communicatie
    voorlichting, ook mbt de dagelijkse gang van zaken
    imago van "kont naar achteren en rondrennen"
    imago van "we hebben geen tijd",na 3 minuten weglopen.
    groepsaandacht/groepsinteracties
    dodelijke verveling onder cliënten/submissiviteit
    imago: "wij zijn deskundig"(valt reuze mee...)

  • no-profile-image

    ton

    Wij verpleegkundigen zijn allemaal trots op ons vak!
    Echter om tot nog betere kwaliteit van zorg te komen moeten misstanden wel gemeld worden.
    anders veranderd er niets.
    dus: de boodschap is: doorgaan met het melden van misstanden in de zorg.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden