Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

'Verplichte 10 verpleegkundig rekenen zegt niet alles'

De verplichte 10 voor verpleegkundig rekenen, nu de norm op veel hogescholen en ROC's, is niet per se nodig.
'Verplichte 10 verpleegkundig rekenen zegt niet alles'

Dat zeggen Ron Groothuis, auteur van het Spiekboekje voor Verpleegkundig Rekenen en mede-samensteller van de Nursing Calculator, en Peter Kraft van Cito in een artikel Nursing juni over de nieuwe toets Verpleegkundig Rekenen van Cito.

Techniek rekenen
Voor die toets hoef je niet per se een 10 te halen, zoals op vele hogescholen en ROC's wel het geval is. Groothuis: 'Als je goed kunt rekenen, betekent dat niet dat je nooit een foutje maakt. Kunnen rekenen zegt enerzijds iets over techniek, anderzijds iets over nauwkeurig kunnen werken. Wanneer een verpleegkundige de techniek beheerst, maar door slordigheid twee cijfers verwisselt, krijgt ze de verkeerde uitkomst en dus geen 10. Zo iemand kan technisch prima rekenen, maar moet werken aan haar nauwkeurigheid.' Dat beaamt Adviseur Beroepsonderwijs en Bedrijven en oud-verpleegkundige Peter Kraft, nauw betrokken bij de totstandkoming van de Cito-toets Verpleegkundig Rekenen. 'Haal je onze rekentoets, dan volode je aan de landelijke norm. Dat betekent dat je de principes van het rekenen onder de knie hebt.'

Rekenen moet leuk zijn
Groothuis maakte voor het artikel de Quickscan van de Citotoets voor verpleegkundig rekenen, die vorige maand verscheen. Hij vond de toets wel érg pittig. Ik ben bang dat veel verpleegkundigen zich kapot schrikken als ze deze toets zien. En ik wil juist zo graag dat verpleegkundigen leren dat rekenen ook 'fun' is, dat stoeien met cijfers best leuk kan zijn.' Peter Kraft van Cito reageert daarop. 'De toets is inderdaad best pittig, maar blijkbaar is dat nodig. Het gaat wel om patiëntveiligheid. Ook is de toets geconstrueerd door verpleegkundigen die vinden dat collega's dit niveau moeten kunnen halen. Daarom is het ook zo waardevol.'

> Lees het volledige artikel Landelijke toets moet afrekenen met rekenfouten in Nursing juni. Neem een abonnement!
> Meer informatie over de Nursing Calculator.


Door: redactie Nursing, Nienke Berends


Meer Nursing


Richtlijnen en protocollen
Op deze pagina proberen we de laatste richtlijnen voor je bij te houden. Heb je een tip? Mail marloes.oelen@reedbusiness.nl
Ga naar de pagina verpleegkundige richtlijnen en protocollen



Nursing experts
Collega's die weten waar ze het over hebben, die de diepte ingaan. Paul, Annelies en Henri zijn ieder op hun eigen vakgebied experts. Iedere zes weken plaatsen zij een nieuwe vakinhoudelijke blog over hun werk. Zo blijf je bij!
Ga naar de Nursing Experts


Leren en loopbaan
In de sectie Leren en Loopbaan lees je de leukste artikelen over je carrière, salaris, onderhandelen werken in de nacht en agressie.
Lees meer.

Redactie Nursing.nl

15 reacties

  • no-profile-image

    Ria

    Nu nog voor iedereen een 10 halen voor attitude....

  • no-profile-image

    Peer99

    Zinvol om te stellen dat een 10 halen absoluut niet zaligmakend is.
    Ik vraag me af of er gerandomiseerd dubbel blind onderzoek gedaan is naar de fouten die iemand maakt na het halen van een 10 of een 9 .... Misschien denkt iemand die een tien haalt wel te makkelijk. Eigen ervaring met de nodige 10en op rapporten en cijferlijsten, geen enkele garantie om nooit fouten te maken ...
    Overigens storend dat er in de vraagstelling fouten staan en in de praktijk niet voorkomende voorbeelden, artsen en apothekers staan ook in dat proces van medicatie en hebben daarin met een salaris van het 10voudige toch ook een behoorlijke verantwoording. mcg bestaat in het SI stelsel niet, evenmin als cc. De bewuste app als rekenhulpm vind ikmeen lachertje, als dat ons rekenniveau is ...

  • no-profile-image

    boekia

    kreeg de rekentoets van de instelling onder ogen. met verve aan begonnen, maar kwam al snel tot de conclusie dat er vragen in zaten die niets met eht werk te maken hebben, bv concentraties omzetten in flow van gastoediening per zoveel mm doorsnee tubemaat. nou, dat l;ijkt me geen vraag voor alle afdelingen zonder tube en gas toedieneieng sdoor een tube

  • no-profile-image

    Jamie Versteden

    Ik studeer momenteel aan de fontys hogeschool in eindhoven. Ook wij komen in aanraking met de 10 voor de rekentoets. Zonder een 10 mag er niet deelgenomen worden aan het praktijkexamen. Ik vindt het zeer acceptabel dat er van iemand verwacht wordt dat hij een 10 haalt omdat we wel met mensen werken. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat er fouten worden gemaakt in de praktijk maar door een 10 te halen bewijs je wel meteen dat je in staat bent om te rekenen. Ook vindt ik het een motivatie om meer naar het rekenen te kijken, in het begin kon ik de toets niet halen omdat ik moeite had met de sommen maar door de verplichte 10 ben ik meer gaan oefenen op de rekensommen en heb ik hem uiteindelijk wel gehaald. Helaas wordt er ook nog wel eens de toets door andere mensen gemaakt dan door iemand zelf maar ik denk dat deze mensen zichzelf nog hard tegen gaan komen.

  • no-profile-image

    johanna

    Het rekenen zoals gegeven op een HBOV is rekenen dat voor vele studenten weggezakt is. Echter, als we inderdaad eerlijk zijn, is het een niveau lagere school rekenen. Als we verder kijken, gaat het om 5 a 6 soorten sommen.... Een tien vind ik dan ook een juiste eis, juist omdat elke medicatiefout gevolgen kan hebben. Natuurlijk weet ik ook dat er veel fout kan gaan rondom medicatie en medicatiedelen, en dat mensen fouten kunnen maken. Juist daarom vind ik dat je qua randvoorwaarde optimaal voorbereid moet zijn, elkaar moet kunnen controleren, en dus pleit ik voor de verplichte tien.

  • no-profile-image

    Ton

    Instellingen moeten er voor zorgen dat er geen rekenfouten gemaakt kunnen worden.
    Zorg ervoor dat de dosering van tevoren al berekend is.

  • no-profile-image

    Dario

    Groothuis en Kraft zouden eigenlijk moeten zeggen wat dan een acceptabele foutmarge is. Mag er in 5% van de gevallen een fout gemaakt worden dan is een 9,5 acceptabel. In 20% een 8, enz., enz., enz.

    Hiernaast moeten we ook eerlijk zijn, je hoeft voor de rekentoets geen theoretische wiskunde gestudeerd te hebben...

  • no-profile-image

    jos

    Onzinnig om geen 10 te willen halen omdat we allemaal wel eens fouten maken. Natuurlijk maken we allemaal fouten, maar om dat als reden te gebruiken ook maar fouten te mogen maken in een bewust aangegane rekentoets vind ik werkelijk onzinnig. En zo moeilijk zijn die sommen nu ook weer niet zeg, veel te makkelijk in het algemeen stel ik zelfs. Omhoog met die lat, het gaat om patient veiligheid

  • no-profile-image

    Marcel

    Helemaal mee oneens. Om op school al de norm te verlagen, is het begin van het eind. De lat mag best hoog liggen. En dat we allemaal wel eens een fout makn klopt. Maak je de toets toch opnieuw en dan zonder fouten. Laat je gelijk zien dat je het wel kunt.....

  • no-profile-image

    Gert

    Rekenen, eindelijk zien ze het in dat een voldoende ook kan!! hoeveel gemotiveerde Leerlingen zijn gestrand omdat zij geen 10 konden halen. en het is een klein onderdeel van heel de opleiding, overgens wel een belangrijk onderdeel.

  • no-profile-image

    Linda

    Helemaal mee eens, als je de formule snapt en goed kan hanteren, wil het niet zeggen dat je geen meer maakt. Zelf ben ik bezig met de opleiden en ik had het geluk dat dit me goed afgaat, maar het "basis" rekenen zoals oppervlakte berekenen vind ik totaal overbodig. Staat toch niet aan het bed om voor de zorgvrager de oppervlakte van z'n bed te berekenen!

  • no-profile-image

    Wouter

    Ik vind dat voor de rekentoets wel een 10 gehaald moet worden. De sommen zijn nou ook weer niet van een ontzettend hoog niveau. Het ging in mijn toets vooral om decimalen en procenten berekenen. iets waarvan ik denk dat iedere verpleegkundige die moet beheersen.

  • no-profile-image

    Truus

    Ik ben helemaal voor een 10 bij de rekentoets maar dan zonder al die onzin die nu getoetst wordt. Houdt het bij de basis, concentraties, delen, optellen etc. en val de leerlingen niet lastig met vragen om de omtrek en inhoud van cirkels te berekenen.

  • no-profile-image

    Maria

    Volstrekt mee oneens. Dit is een omgekeerde redenatie. Hoef je dan op school 'alles rondom het inbrengen van een infuus' ook niet volgens protocol te doen? Dat over een slordigheidje dan ook enigszins luchtig gedaan kan worden? Wat is het verschil? Natuurlijk kan er altijd en door iedereen een fout gemaakt worden maar dat betekent niet dat er met de basisvoorwaarden gerommeld kan worden. Ik vind het volstrekt onverantwoord al aan de basis (op school) te accepteren dat het voldoende is dat je technisch kunt rekenen en op dat moment nauwkeurigheid niet telt. Je geeft er niet alleen een verkeerd signaal mee af, maar kunt ook aan de basis staan van bepaald gedrag later in de praktijk. Wie wil er 50 mgr van iets toegediend krijgen wat 5 mgr moet zijn en dan horen: ja maar ik kan technisch heel goed rekeken?

  • no-profile-image

    Hanneke

    Dat is wel waar, al kun je nog zo goed rekenen, een mens blijft een mens en kan altijd een denkfout maken. Daarnaast moet je er altijd voor zorgen dat je niet alleen de berekening maakt, maar ook een collega laat controleren. Desalniettemin is streven naar een 10 wel goed.
    Wat erg leuk is en op meerdere niveaus te doen is dagelijks oefenen en wel op de volgende site: beterrekenen.nl .

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden