Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Verpleegkundige gebruikt smartphone op werkvloer

Zestig procent van de stemmers op een poll op Nursing.nl zegt haar smartphone te gebruiken op de werkvloer. 17 procent alleen voor werkgerelateerde zaken, 42 procent verstuurt daarnaast ook wel eens een privébericht.
Verpleegkundige gebruikt smartphone op werkvloer

 

Ruim dertig procent van de pollstemmers vindt het niet kunnen dat je je smartphone meeneemt de werkvloer op, ook al doen andere collega's het wel. Bij de rest van de pollstemmers is het bij je dragen van een smartphone tijdens het werk zelfs verboden. Dit blijkt uit een poll op Nursing.nl.

Ergernis
Veel verpleegkundigen, met name jonge verpleegkundigen en stagiaires, hebben tijdens werktijd een smartphone op zak. Volgens een casus in de handreiking social media van V&VN ergert de rest zich daaraan. 'Tijdens de zorgverlening pakken ze regelmatig hun telefoon om snel even te kijken of er nog nieuwe berichten zijn op een van de sociale media. En soms tikken ze ook een korte reactie. Ze keren daarbij de zorgvrager de rug toe. Daarna gaan ze weer verder met de zorgverlening.'

Verbieden is zonde
Sommige instellingen verbieden daarom het gebruik van een smartphone tijdens het werk. 'Terwijl het gebruik van een smartphone zoveel uitkomst kan bieden,' aldus student verpleegkunde Quinten Manuel. Een tijdje geleden schreef hij er een blog over. 'Er zijn verschillende apps op de markt bestemd voor medici, die je kunt gebruiken voor je werk. Apps over ECG's, infectiepreventie, radiologie en geneesmiddelen, et cetera.' Ook bestaat sinds kort de Nursing Calculator, waar je eenvoudig verpleegkundige berekeningen mee kunt uitvoeren, zoals voor oplossingen en verdunningen en infuusstanden.

Verpleegkundige en Nursing-blogger Sandra Kleefstra vond een goede reden om haar werk en social media te combineren. Ze scrheef er een blog over: Twitteren tijdens de nachtdienst. 'Als ik kan, open ik Twitter. Daar is altijd wel iemand wakker. Soms tweet ik iets en dan antwoordt er een medenachtbraker. Samen is de nacht korter.' Verpleegkundige Niels sluit zich daarbij aan. 'Zeker tijdens een rustige nachtdienst moet het kunnen. Mensen die zonder collega's in de nachtdienst zitten, drinken toch ook wel eens koffie of lezen een boek?'

Verantwoorde zorgverlening in gevaar
Toch is het volgens de Handreiking sociale media van V&VN not done om tijdens het werk met je privézaken bezig te zijn. 'Als je tijdens de zorgverlening toch even je Facebook pagina checkt op nieuwe berichten van vrienden en kennissen, nagaat of er nog leuke nieuwe tweets zijn binnengekomen, je email controleert of even een zet doet in een online spelletje, bijvoorbeeld wordfeud, is je aandacht niet bij de zorgverlener. Op dat moment stel je de belangen van de zorgverlener niet meer centraal en doe je afbreuk aan de zorgrelatie. Je brengt verantwoorde zorgverlening in gevaar, omdat je niet met je aandacht bij de zorgverlening bent.'

Fotocamera en complexe wond
Toch zijn er ook mogelijkheden voor de smartphone. De fotocamerafunctie wordt bijvoorbeeld als een goede uitkomst gezien voor contact met bijvoorbeeld de wondverpleegkundige. 'Beter is dan wél om een foto te nemen met apparatuur van de instelling, zegt V&VN in de handreiking. 'En dat je de foto vervolgens via een afgeschermd kanaal op een gewone computer van de instelling naar de wondverpleegkundige verstuurt. Soms is dat echter niet mogelijk. Dan kan het in het belang van de zorgvrager zijn om toch gebruik te maken van je persoonlijke mobiele telefoon. Daarbij moet je er dan wel op letten dat je alleen de wond fotografeert en niet (ook) de zorgvrager. Zo is de anonimiteit van de zorgvrager gewaarborgd. Verder zullen er afspraken gemaakt moeten worden over wissen van de foto van de privé telefoon, toevoegen van de foto en gegeven informatie en van het advies van de wondverpleegkundige aan het zorgdossier van de zorgvrager.'

Handreiking sociale media
Benieuwd naar de handreiking sociale media van V&VN? Je kunt 'm hieronder downloaden.

Gerelateerd
- Tien Android-apps voor verpleegkundigen
- Tien iPhone-apps voor verpleegkundigen


Door: redactie Nursing, Nienke Berends

 

Redactie Nursing.nl

7 reacties

  • no-profile-image

    Marijke

    Het is ín en ín triest, tijdens je werk gebruik te maken van deze apparatuur. En voor degene die denken dat het handig is APP's tijdens zijn werk te moeten gebruiken, wil ik alleen maar zeggen: vraag je collega's/ arts om uitleg. Verpleging is maatwerk. Je kunt niet zomaar een probleem op je smartphone opzoeken en uitvoeren. Wat is er nog meer aan de hand bij deze patient? Ik zie steeds vaker dat er alleen maar naar het probleem wordt gekeken en niet naar de patient. De laatste jaren is het niveau van verplegen met zeer grote stappen achteruit gegaan.
    Ik zie héél weinig diepgang. Handelen en niet weten waarom men dit doet.

  • no-profile-image

    martin Zwaard

    een groot brok van ergernis zowel de verpleegkundige als de patiënt tijdens de visite die gebeld wordt. Maar ook veel verpleegkundige die prive berichtjes etc mee doen. En de veiligheid komt mee in geding men is teveel daar mee bezig dan de patient(jes) in de gaten te houden.

  • no-profile-image

    Hanna

    Gebruik van je telefoon (smart of niet) op de patientenkamer vindt ik echt niet kunnen. Ik erger me ja al over al de onderbrekingen bij de patient, wanneer ik de afdelingstelefoon op zak draag. Het lijkt wel, als of de telefoon altijd voorrang heeft voor de aanwezige patient. Dit is al lasitg genoeg.
    Bovendien komt er ook nog de hygiene kant bij kijken. net als alle toetsenborden, zal ook de telefoon behoorlijk smerig zijn qua kiemen. Tenslotte wordt de telefoon nooit schoon gemaakt, bij het toetsenbord zijn we er ons bewuster van en krijgt het nog wel eens een beurt.
    Wie desinfecteert er nou na telefoon gebruik zijn handen, voor hij met de patient verder gaat? Vooral wanneer handalcohol niet aan bed aanwezig is. Of overdrijf ik nu met infectiepreventie?

  • no-profile-image

    Anton Rijkers

    Wat te denken van infectiepreventie. De smartphone is bacteriologisch ongeveer het smerigste voorwerp waar mensen gebruik van maken. Zelfs de knop van de deur van het toilet is minder vervuild.

  • no-profile-image

    Martin

    Hoe meer techniek, des te minder mens! Door de technische vooruitgang ook in verslaglegging op de pc wordt de patiënt/cliënt steeds meer uit het oog verloren. Daarvoor ben ik geen verpleegkunde gaan studeren!! Soms lijk ik wel een ICT-er ipv verpleegkundige.

  • no-profile-image

    Tatjana

    Ik denk dat de organisatie daar zelf afspraken over moet maken. Ook ligt het voor een groot deel bij de normen waarde van de medewerker. We leven nu eenmaal in een tijd met tablets smartphones etc. Ik ben zelf ook ermee opgegroeid en ben wijkverpleegkundige in de thuiszorg. Er zijn dagen dat ik mijn telefoon niet eens aanraak tig gemiste oproepen van familie en vrienden heb maar daar is na werktijd ook tijd voor. Als het dringend is heb ik ook een werkmobiel bij me. Soms is het wel erg handig om een smartphone op zak te hebben. Even snel een telefoonnummer opzoeken van een huisarts of instantie of een app raadplegen zoals farmaceutisch kompas of de wondwijzer van bsn medical. Het kan allemaal maar je moet het denk ik verstandig gebruiken. Facebook en whatsapp zijn niet belangrijk tijdens werkuren mijn clienten wel. Als ik daarbij mijn smartphone afentoe kan gebruiken omdat dat tijd scheelt .. De client zal je niet zo gauw horen denk ik...

  • no-profile-image

    Verpleegkundige

    Ik vind het belachelijk om met telefoon op zak te werken. Natuurlijk is een nachtdienst niet een van de meest gezellige diensten, maar uiteindelijk weet iedereen als hij/zij voor een vak in de gezondheidszorg kiest, er ook nachtdiensten om de hoek komen kijken. Natuurlijk zijn al die apps heel erg handig, maar er moet wel een lijn getrokken worden. Ik ben zelf net afgestudeerd, en ik werk niet graag met telefoon op zak. Aandacht voor de patiënt is erg belangrijk. Omdat ik in de thuiszorg werk heb ik wel mijn mobiel op zak, voordat een collega mij belt. Toch vind ik het erg vervelend als mijn mobiel overgaat, tijdens een bezoek aan een client. Telefoons zonder apps, alleen om te bellen lijken mij dan een betere oplossing. Of gewoon helemaal geen telefoon op zak, maar hoe moet dat dan als ik in een noodgeval terecht kom? Mensen die een telefoon voor privé-zaken gebruiken, denk je eens in, in de patient/client. Zou jij jezelf fijn voelen als je in bed ligt en een verpleegkundige de rug naar je toedraait omdat hij/zij zonodig even zijn/haar Facebook moet checken?

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden