Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Ligduur patiënten fors gedaald door nieuw systeem

De ligduur van patiënten in het Albert Schweitzer ziekenhuis is fors gedaald. Dit dankzij een nieuw systeem. 'Vooral verpleegkundigen verdienen lof.'
Ligduur patiënten fors gedaald door nieuw systeem

Patiënten verblijven op dit moment gemiddeld 5,2 dagen in het Albert Scheitzer ziekenhuis. In 2009 was de gemiddelde ligduur nog 8,1 dagen. Deze forse - en nog doorzettende - daling is volgens het ziekenhuis te danken aan het systeem TOC (Theory of Constraints), dat vanaf 2009 gefaseerd werd ingevoerd. Doel is het terugdringen van onnodige ligdagen, waar immers noch de patiënt, noch de zorg in het algemeen bij gebaat is.

TOC
'Het gaat heel goed, maar we willen nog één dag verder naar beneden met de opnameduur', zegt verantwoordelijk bedrijfsleider Bert Lammers. TOC was in 2009 een nieuwe manier van werken en denken op de verpleegafdelingen in Dordwijk en Zwijndrecht, om zo doelmatig mogelijk zorg te geven aan elke individuele patiënt.

Onnodig wachten
Vóór die tijd kon het gebeuren dat patiënten onnodig ‘lagen te wachten’ op bepaalde onderzoeken of een artsenbezoek. De oorzaak van dergelijke vertraging was puur organisatorisch, er was geen medische noodzaak. Binnen TOC kan en mag dat niet meer voorkomen.

Planning
Aan het begin van een opname wordt al beslist hoe lang een patiënt normaal gesproken in het ziekenhuis zou moeten verblijven, op basis van de aandoening, de ingreep, leeftijd en conditie. Vervolgens wordt logistiek alles in het werk gesteld om die planning te halen. Slimme software helpt daarbij. Zodra een patiënt ‘uit de planning gaat lopen’, geeft de computer een seintje. Personeel van de afdeling komt dan in actie om bijvoorbeeld een bepaald onderzoek toch eerder te laten plaatsvinden.

Lof voor verpleegkundigen
Lammers legt uit: 'Zorgverleners gaan elkaar aanspreken: Kan deze handeling eerder? Waarom dan niet? Is er maatwerk mogelijk? Dat werkt enorm goed. Vooral onze verpleegkundigen verdienen echt lof voor de manier waarop zij dit systeem laten werken. Vroeger gingen we er met z’n allen iets te makkelijk vanuit dat er vast een reden was voor de vertraging.'

Schaarste personeel
Dat past niet meer in deze tijd, betoogt Lammers. 'Allereerst omdat geen enkele patiënt onnodig in het ziekenhuis wil liggen, de mensen zijn liever thuis. Maar ook omdat we steeds meer doordrongen zijn van de schaarste van middelen en personeel. Ziekenhuiszorg is duur. Dankzij TOC kunnen we op een verantwoorde manier efficiënter werken. Het systeem is uiteraard flexibel: als een patiënt toch langzamer herstelt dan vooraf aangenomen, wordt hij of zij echt niet zomaar weggestuurd.'

Betere afspraken
Een ander onderdeel in het streven naar ‘ligduurverkorting’ zijn de betere afspraken met verpleeg- en verzorgingshuizen in de regio. Hierdoor is de afgelopen jaren steeds minder wachttijd ontstaan voor een overplaatsing, ook weer met minder onnodige ziekenhuisdagen tot gevolg.


Foto: Arno Massee

Redactie Nursing.nl

Gerelateerde tags

3 reacties

  • no-profile-image

    marien

    lang niet overal mogelijk. Wachten op een plekje heb je echt niet in de hand. Ons ziekenhuis werkt bij ontslag met een Transferpunt. Nu kun je wel vroegtijdig ontslag plannen, maar als de patient die datum niet naar huis kan heb je een probleem. TP heeft 48 uur nodig om zorg aan te vragen en als een andere instelling geen plaats heeft blijven ze gewoon liggen. Dat is de realiteit. En een MRI naar voren halen lukt vaak niet. Bovendien kunnen wij dat niet zelf regelen. In academisch ziekenhuis moet de zaalarts overal over bellen als er iets met spoed moet gebeuren. Misschien dat het in een kleine instelling wel kan, maar in een grote wordt het lastig.
    En inderdaad, Peer, heel veel patienten willen niet makkelijk naar huis. Echt veel meer dan nodig is.

  • no-profile-image

    Patricia

    Ik heb met dit systeem gewerkt als pleeg en was er erg blij mee. Het is even wennen maar dan heb je ook wat. Niet meer onnodig lang wachten op een mei scan en geen sociale indicaties meer die dagenlang liggen te wachten op een plekje. Goed voor de afdeling en goed voor de patiënt die eerder naar huis kan, en niet blijft liggen om dat alles tijdens de feestdagen op een lager pitje gaat!

  • no-profile-image

    peer99

    Altijd weer leuk om te zien dat er in de zorg veel onzin wordt verkocht. Een manager bedenkt weer iets (vaak veel van hetzelfde in een ander jasje), de vrplk/vrzrg heeft er een hoop werk aan en uiteindelijk lost het niets op maar welk een leuke cijferreeks op het eind.
    Zie namelijk artikel op 10 januari ... vlgs Goossens is zorgverplaatsing helemaal niet goedkoper en staan echt niet alle patienten te springn om naar huis te gaan ...

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden