Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Overdracht tussen ziekenhuis en VVT kan beter

Voor de overdracht van ziekenhuis naar verpleeghuizen of thuiszorg bij kwetsbare ouderen bestaan nauwelijks landelijke standaarden of richtlijnen. De standaarden die er wel zijn, zetten artsen en verpleegkundigen nauwelijks aan om informatie tussen beide beroepsgroepen over te dragen.
Overdracht tussen ziekenhuis en VVT kan beter

Dat blijkt uit onderzoek van het NIVEL.

Volgens de onderzoekers bestaan er nauwelijks standaarden voor de informatieoverdracht bij opname en ontslag. ‘Met standaarden bedoelen we de veldnormen en richtlijnen die zijn onderschreven door verschillende beroepsverenigingen in de zorg. En die zijn er nauwelijks, terwijl er uit de praktijk blijkt dat hier wel behoefte aan is’, legt onderzoeker Carolien de Blok uit. ‘Zeker voor kwetsbare ouderen, die veelal zorg ontvangen van een groot aantal professionals is het belangrijk dat die professionals weten welke informatie ze aan wie moeten overdragen. Echter bestaan er nauwelijks standaarden voor overdracht van ziekenhuis naar thuiszorg en worden specialisten ouderengeneeskunde nauwelijks genoemd, terwijl zij een cruciale rol spelen in de zorg voor ouderen in verpleeghuizen. Patiëntendossiers die door meerdere partijen kunnen worden ingezien zijn een zeldzaamheid.’

In de praktijk
‘De informatieoverdracht tussen artsen onderling en verpleegkundigen onderling blijkt beter op orde dan tussen artsen en verpleegkundigen’, zegt De Blok. ‘Er bestaan in ieder geval meer standaarden die zich op overdracht binnen een beroepsgroep richten, dan die zich richten op informatieoverdracht tussen beroepsgroepen’. Zij hoopt dat het rapport beroepsverenigingen handvaten biedt voor het ontwikkelen van standaarden. ‘En voor de individuele verpleegkundige staan in dit rapport aanknopingspunten voor de dagelijkse praktijk. Wees je bewust van welke informatie je geeft. Welke informatie over de patiënt heeft de ontvanger nodig om goede zorg te kunnen verlenen? Want tegen een verpleegkundige in het ziekenhuis geef je bijvoorbeeld meer informatie over medicatie terwijl het voor een verpleegkundige in de thuiszorg belangrijk is om te weten dat de psychosociale toestand van de patiënt is veranderd.’

Regionale initiatieven

De Blok benadrukt dat zij vooral onderzoek deden naar landelijke standaarden en niet naar individuele instellingen. Wel benoemen de onderzoekers regionale initiatieven om de lokale informatieoverdracht op orde te krijgen, vaak met behulp van ICT. Bijvoorbeeld in Eindhoven, Amsterdam en Den Haag. De Blok: ‘Zeker gezien de groeiende groep ouderen is het belangrijk dat het veld ook zelf initiatief neemt om de informatieoverdracht te verbeteren. Hierin kunnen instellingen van bestaande initiatieven leren waardoor uiteindelijk alle ouderen in Nederland daarvan profiteren.’

Inspectie
Het NIVEL voerde in samenwerking met Vilans, EMGO+/VUmc en Kiwa Prismant, het onderzoek uit in opdracht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Zij pleitten in 2011 al voor meer aandacht voor informatieoverdracht door te stellen dat veldpartijen de informatieoverdracht goed en eenduidig gaan regelen. Het onderzoek moet de IGZ handvaten bieden voor een toezichtmethode rondom de overdracht van patiëntinformatie tussen ziekenhuis en VVT.

Nivel, Nursing
Door: redactie Nursing, Marloes Oelen

Redactie Nursing.nl

9 reacties

  • no-profile-image

    Leonie

    Nurse,overplaatsingen naar een verpleeghuis zijn bij ons vaak nog geen 24 uur van tevoren bekend, zeker met alle nieuwe zorgpaden en versnelde trajecten.

    Afgelopen week nog, een CVA-patiënt met de nodige nevenpathologie binnen 2 uur na het bericht over moeten plaatsen naar een revalidatieafdeling... Zie dan maar eens alle overdrachten, materialen, etc. tijdig bij elkaar te krijgen. En dan was het in dit geval nog een revalidatieafdeling in het aangrenzende pand, waardoor ik de patiënt persoonlijk kon wegbrengen en mondeling de overdracht kon toelichten. Het gebeurt ook dat de patiënt naar een externe locatie gaat, en dan moet je inderdaad in allerijl een schriftelijke overdracht etc. in elkaar zetten. Je doet je best dit zo zorgvuldig mogelijk te doen, maar er zullen dan inderdaad sneller dingen verkeerd gaan dan wanneer je een dag de tijd hebt om alles voor te bereiden.

  • no-profile-image

    jolies

    net gisteren patient thuis gekomen uit het verpleeghuis, ik weet het was ongepland maar de enige overdracht was een medicijn lijst al het andere via dochter.een begeleidend briefje kort maar krachtig was wel zo plezierig geweest

  • no-profile-image

    ZKH

    Als een patiënt medisch uitbehandeld is kost de patiënt té veel geld voor een ziekenhuisbed. Dit betekend dat de patiënt met ontslag mag, en of deze patiënt nou naar huis gaat of naar een verpleeg/verzorgingshuis of als de patiënt thuiszorg gaat ontvangen. Zodra een patiënt ingestuurd is vanuit een verpleeg/verzorgingshuis is immers dit huis verantwoordelijk voor de te leveren zorg. Ik erken de fout van de verkeerde overdracht en kan me voorstellen hoe belangrijk deze is. Er wordt (geloof me) hard aan gewerkt in mijn ziekenhuis. Door hier te gaan klagen over elkaar schieten we niks mee op. Het is een kleine moeite om elkaar even telefonisch te woord te staan toch? Vooral als het om mensen gaat en de zorg die zij ontvangen..

  • no-profile-image

    verpleegkundige i.o. niveau 4 in de VVT

    Ik ben het er ook mee eens dat de overdrachten beter kan, maar niet alleen vanuit het ziekenhuis naar de VVT, maar ook van de VVT naar het ziekenhuis.

    Zie welleens zaken overdragen worden wat voor een ziekenhuis totaal niet relevant is en waar ze daar in die setting totaal niet mee bezig zijn.
    Noem douchedagen, dat men graag jam eet, weet ik veel wat.

    En laten we eerlijk zijn, ziekenhuizen zitten vaak ook niet te wachten op zorgvragers vanuit de VVT of VGZ.
    Die worden behandeld en als het even kan direct weer terug gestuurd, wat ook moet kunnen hoor. In de VVT ontvangt men immers ook zorg, kan men ook wondbehandelingen e.d. doen.

  • no-profile-image

    Nurse

    Ziekenhuizen zijn er een ster in om mensen zo naar een vervolginstelling te sturen zonder overdracht, medicatielijst, overdracht van arts/ fysio, wondbehandeling enz. En dan komt de client bij het vrpleeghuis en dan kunnen wij weer als ene dolle achter de spullen aan. En dat terwijl de overplaatsingen minimaal 1 dag van tevoren bekend is!

  • no-profile-image

    lia

    Verbeteren doe je met z'n alle.
    Gebruik de point of het overdrachtsformulier die alle erkende zorginstellingen behoren te hebben .
    Zorg dat je elkaar op de hoogte houdt. Thuiszorg belt het zh ,zh belt de thuiszorg .
    Klagen helpt niet, wel met z'n alle meedenken en eraan werken . Als afdeling kan je je ook afvragen wat die client in de thuiszorg nodig heeft om een dag minimaal te overbruggen .Als thuiszorg zorg je voor een goede overdracht bij opname met een telefoon nummer wat goed bereikbaar is voor vragen ect.
    Laten we met z'n alle kwaliteit neerzetten .
    Succes een van wijkverpleegkundige

  • no-profile-image

    jo

    Communicatie van uit het ziekenhuis is vaak ver te zoeken. Er zijn al bijna geen trasferverpleegkundige en de verpleegkundige van de afdeling doen alles wat de specialist zegt. Medisch uitbehandelt direct naar huis.Geen tijd om dingen goed af te handelen.Vaak zonder een overdracht en als die er is vaak erg sumier. Als er medicatie of verband materiaal nodig is moeten we eerst hemel en aarde bewegen om er achter te komen wat er is veranderd qua medicijnen en er komt zeker geen materiaal mee als we wonden moeten verzorgen voor de eerste dag. Vaak geef ik mijn telefoonnummer al door aan het ziekenhuis als mijn client in het ziekenhuis ligt zodat ze mij kunnen bellen als de klant weer naar huis komt en dan kan ik zelf met de verpleegkundige dingen doorspreken wat er mee moet komen en op welke wijze de klant naar huis kan. Zeker, de communicatie kan zeker beter.

  • no-profile-image

    Ingrid

    Vaak krijgen wij wel de overdracht van de transferverpleegkundige. Idd zou het erg handig zijn dat er ook wondmateriaal meekomt en med. wanneer die verandert zijn voor het hele weekend.
    Het gebeurt regelmatig dat we in de avonduren nog naar de afd. kunnen bellen welk materiaal er op de wond moet.
    Dat is heel vervelend en ook vooral wanneer er geen overdracht mee komt van de afdeling zelf. Oh wee, wanneer wij dat van de thuiszorg "vergeten" Leiden in last. Ik geef dit altijd door aan ons steunpunt van de thuiszorg, misschien dat zij meer bereiken dan wij. Ook geef ik aan mijn cliënt door........laat het weten aan de arts, wanneer je op cô moet komen. Het wordt dan wel verteld...alleen naar ons gevoel doen artsen er totaal niets mee. Voorstel om het ze in de opleiding voor arts en specialist aan te leren dat deze communicatie van enorm belang is.

  • no-profile-image

    TZ

    Misschien niet alleen de overdracht, maar ook het meegeven van materialen vóórdat je iemand naar huis stuurt op een vrijdagnamiddag... Ook een apotheek gaat dicht.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden