Verpleegkundigen doen er goed aan tijdens een twitterspreekuur aan patiënten die zij niet kennen alleen algemene adviezen te geven. Geven zij persoonlijk advies, dan kunnen zij er tuchtrechtelijk op worden aangesproken als het misgaat.
Dat zegt V&VN in een reactie op het bericht van Medisch Contact over de juridische aansprakelijkheid van artsen met een eigen twitterspreekuur. Artsen, verpleegkundigen en ziekenhuizen blijven aansprakelijk voor de adviezen die zij geven tijdens twitterspreekuren. Tal van ziekenhuizen verzorgen zo’n spreekuur, waar patiënten online vragen kunnen stellen aan medisch specialisten en verpleegkundigen. Zo heeft een MS-verpleegkundige van het Jeroen Boschziekenhuis een eigen spreekuur, net als een hoofdpijnverpleegkundige van het Kennemer Gasthuis. Ook zijn er speciale twitteraccounts, zoals @SEHzorg, die consumenten in 140 tekens hulp en ondersteuning geven bij bijvoorbeeld griep of verwondingen bij het afsteken van vuurwerk.
Disclaimer
Doorgaans gaat de aankondiging van een twitterspreekuur vergezeld van een ‘disclaimer’. Daarin staat dan dat ziekenhuis noch specialist of verpleegkundige aansprakelijk kan worden gesteld voor eventuele onjuiste, onvolledige of ineffectieve informatie, en dat het gebruik van de informatie voor eigen risico is. Juridisch adviseur Nouwt van artsenfederatie KNMG noemt zo’n disclaimer onvoldoende: ‘Ook in de garderobe van een theater hangt een bordje dat men niet aansprakelijk is. Maar wie zijn jas kwijt is zal het theater desondanks aansprakelijk stellen. In dit geval is dat ook zo. Als er iets mis gaat, en de arts of verpleegkundige had kunnen bevroeden dat er iets mis had kunnen gaan, dan helpt zo’n disclaimer niet. Zeker de tuchtrechter zal zich er weinig aan gelegen laten liggen.’
Verpleegkundigen op twitter
In de handreiking Verantwoord omgaan met de sociale mediavan V&VN wordt niet expliciet ingegaan op het zogenaamde twitterspreekuur. Joke de Witte, beleidsadviseur bij V&VN: ‘We schrijven alleen dat je via een eigen webpagina bijvoorbeeld algemene informatie over je vak kunt geven. De lijn van de vertrouwelijkheid van de zorgrelatie – en van de informatie daarbinnen – volgend kun je wel afleiden dat je als verpleegkundige via twitter geen persoonlijke informatie met de zorgvrager moet bespreken, zoals je bijvoorbeeld wel doet in de spreekkamer. Daar moet je je aan houden, afgezien van de vraag of je wel of niet tuchtrechtelijk aansprakelijk gesteld kan worden voor het gegeven advies. Specifiek advies moet je niet via twitter geven. Je hebt de zorgvrager niet gezien en het medium is voor iedereen toegankelijk waardoor de vertrouwelijkheid van de informatie weg is en je per definitie je beroepsgeheim schendt. Als verpleegkundige kun je dus wel adviezen geven, maar dan algemene adviezen zoals: “Neem bij hoofdpijn een aspirientje en ga naar de dokter als de hoofdpijn niet binnen een bepaalde tijd overgaat.” Patiënten moeten zich de beperkingen daarvan ook realiseren.’
Vakbond NU’91 sluit zich hierbij aan. Woordvoerster Karin Weerts: ‘Algemene adviezen zoals van @SEHzorg zijn prima, maar gaat de twitterende verpleegkundige op de individuele tour dan kan zij of hij tuchtrechtelijk worden aangesproken als het mis gaat. Wat dat betreft is er geen verschil tussen online en offline.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account