Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

V&VN: Verpleegkundigen lijden onder registratielast

Verpleegkundigen en verzorgenden vinden dat de registratielast is doorgeschoten. Ongeveer de helft is dagelijks twee tot drie uur bezig met administratieve handelingen.
V&VN: Verpleegkundigen lijden onder registratielast
Foto: Arno Massee

Dat blijkt uit een enquête onder 1129 verpleegkundigen en verzorgenden uitgevoerd door beroepsvereniging V&VN en de NOS. De online enquête werd verstuurd onder de leden van V&VN.

Toename registratielast

Van de ondervraagden geeft  twintig procent aan dat zij zelfs meer dan drie uur per dag kwijt is aan administratieve handelingen. Volgens de bevraagde verpleegkundigen is het aantal registraties de afgelopen vijf jaar enorm toegenomen. Ook ervaren veel verpleegkundigen en verzorgenden het registreren als overbodig.

Verpleegkundigen in opstand

Nieuw is de uitkomst van dit onderzoek niet. Het is al langere tijd bekend dat verpleegkundigen registratieformulieren als scoringslijsten, checklisten en zorgpaden beu zijn. Zo stuurden verpleegkundigen van de verpleegafdeling cardiologie van het Wilhelmina Ziekenhuis Assen in mei vorig jaar al een open brief naar de ziekenhuiskrant, waarin ze schreven dat ze de checklisten en computerformulieren zat zijn. 'Het echte contact met de patiënt wordt steeds minder. Van taakgericht verplegen gingen we naar patiëntgericht verplegen en nu ligt het check-listgericht verplegen voor ons. En daarbij is de computer onmisbaar. Van de ene scoringslijst naar de andere checklist, we klikken dagelijks heel wat af', aldus de verpleegkundigen in de brandbrief.

Reactie minister Schippers
Ook minister Schippers liet vorig jaar al van zich horen wat betreft de registratielast: 'Liefdevolle en betrokken verzorging zonder aandacht voor basisprincipes als hygiëne en complicaties als decubitus en infectie is uiteindelijke onverantwoorde zorgverlening.' Lees meer >>>

Moe van checklist

Ook op een poll op Nursing.nl antwoordde ruim 80 procent van de 250 stemmers ja op de vraag: Word jij ook zo moe van checklistgericht verplegen? Naar aanleiding hiervan gaf beroepsvereniging V&VN al aan dat er al jaren wordt geklaagd over bureaucratie, administratieve rompslomp en lijstjes afvinken. 'Wanneer een checklist geen hulpmiddel meer is om aan de hand van vragen te controleren of je een protocol correct hebt gevolgd, maar een doel op zich, dan is de balans weg. Dan kom je vast te zitten in protocollen en verdwijnt de ruimte om gelegitimeerd af te wijken. Dat zien we als beroepsvereniging regelmatig gebeuren', aldus woordvoerder Monique Roedoe van V&VN. 

Marloes Oelen

6 reacties

  • g idema

    Ik geloof niet dat we serieus genomen worden.

  • CSC Dekker

    2 uur bezig met registeren lijkt me schromelijk overdreven. Ik zou wel eens een degelijk onderzoek hierover willen zien, waarbij ook inzichtelijk wordt gemaakt hoeveel tijd voor wat. Voor de rest merk ik veel koudwatervrees. Registratie van indicatoren is niet meer dat inzichtelijk maken hoe je kwaliteit en patiëntveiligheid hebt georganiseerd en waar mogelijk manco's zijn.
    En wat betreft stakingen? Ik heb ze meegemaakt in het verleden: met veel moeite konden verpleegkundigen gemobiliseerd worden. Het gros was niet aangesloten bij een vakbond en de rest staakte met een vlaggetje, toeter, T-shirts van de vakbonden. Alsof het één groot feest was. Voeg daarbij de strategie dat patiënten in de watten gelegd moesten worden en werkgevers namen je als beroepsgroep helemaal niet meer serieus. De grootste stoorzender was de individuele zorgverlener die meende dat het onverdraaglijk was dat de patiënt de dupe werd van staken, omdat zijn middeleeuwse beroepsmoraal : 'liefde' voor de patiënt niet strookte met protest en staking. Conservatisme is de verpleegkundige niet vreemd.

  • P S

    @ s.a.e. Visser, met verbazing lees ik uw commentaar.
    Als er een groep is die veel slikt zijn het mensen in de zorg.
    Maar ik persoonlijk zie met lede ogen de huidige zorg versoberen.
    Op kantoor moeten zitten om de administratie in te vullen, met
    ondertussen een scheef oog kijkend op de webcam gericht op die dementerende verstandelijk beperkte bewoner. Want vanwege de bezuinigingen is er geen geld voor extra personeel. Nee al die administratie is echt nuttig besteed...vele malen beter dan menselijk contact hebben met mensen die onze zorg , aandacht en troost hard nodig hebben.
    Ik vraag me soms weleens af waarom pikken we dit toch ????
    Waar zijn de stakingen gebleven, de laatste was in de jaren 80.
    We zijn veel te netjes en willen in geen geval dat de clienten / patienten / bewoners er onder lijden.

  • Annet M K

    @ s.a.e. jacques-visser..(Geen idee uit welke hoek je komt, maar vast niet uit de verpleegkundige.)

    Pardon? wij moeten ophouden met klagen....omdat we moeten kiezen voor ICF.
    Tja, dan zit je toch op het verkeerde spoor. Wij zijn niet diegenen die even ICF op onze afdeling kunnen introduceren. Dan moet toch 'van boven af'.
    En verder heeft niet ieder ziekenhuis een geweldig Ict systeem wat het e.e.a. makkelijk kan introduceren.

  • MWL Janssen

    Verpleegkundigen klagen niet! Verpleegkundigen weten heus wel dat dit allemaal nodig is maar feit blijft dat men door 2 a 3 uur administratieve invoer op een PC te doen weiniger tijd overblijft voor de patient.

    ICT kan anders en moet ondersteunend zijn en zeker niet belastend!
    Laat verpleegkundige meedenken hoe men sneller invoer van deze gegevens kan bewerkstelligen, er wordt vaak vergeten te vragen aan de werkvloer hoe zij dit nu eigenlijk zelf zouden willen doen.

  • s.a.e. jacques-visser

    Verpleegkundige moeten ophouden te klagen over de registratie plicht. Indien de verpleegkundige beroepsgroep kiest voor een classficatie verdwijnt de registratiedruk. Vanuit een universele classificatie (ICF) verzamelen ze op een eenduidige manier informatie m.b.t. de patient en registreren ze deze informatie ook op een eenduidige manier. De verpleegkundige dosiers kunnen dn gemakkelijk gekoppeld worden aan de medishe dossiers omdat men elkaars taal spreekt.
    Op basis van een uniforme verzamelen voor onderzoek waarop weer beleid en onderwijs afgestemd kan worden.
    medische informatie en verpleegkundige informatie kunnen zo op elkaaafgestemd worden. Bij een opname voorkomt dit dat 3 maal dezelfde informatie verzameld wordt.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden