De reclamespotjes ‘Nederland verandert, de zorg verandert mee’ van het ministerie van Volksgezondheid zijn ‘te weinig genuanceerd’ en ‘te rooskleurig’. Dat is de conclusie van de Reclame Code Commissie na een klacht van vakbond FNV Zorg & Welzijn.
‘Vanaf 1 januari wordt de zorg in Nederland anders georganiseerd. Zo worden zorg en ondersteuning meer op maat en houden we het betaalbaar. De wijkverpleegkundige komt bij Sara thuis voor haar medicatie en mevrouw Pietermaai krijgt straks thuis professionele ondersteuning.’ Het zijn teksten uit de grote campagne op radio en televisie die het ministerie van VWS dit najaar startte om de hervormingen in de langdurige zorg bij het grote publiek bekend te maken.
Positief effect hervormingen niet zeker
Vakbond FNV Zorg & Welzijn vond het spotje misleidend omdat de gemeente de belofte niet in alle gevallen waar kan maken en diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie. Vorige week concludeerde de codecommissie dat de spotjes inderdaad de verwachting wekken dat de nieuwe regelgeving een positief effect hebben, terwijl dit niet zeker is. ‘De commercials schaden het vertrouwen dat de burger moet kunnen hebben in de juistheid in de juistheid en volledigheid van denkbeelden die de overheid verspreidt’, aldus de commissie.
Wijkverpleegkundige bij je thuis
Ook voorzitter van V&VN Wijkverpleegkundigen Marja de Leeuwerk had gemengde gevoelens bij de campagne. Zo vertelde ze destijds: ‘De filmpjes wekken de suggestie dat de hele zorg vanaf dat moment anders wordt georganiseerd. Dat de wijkverpleegkundige vanaf 1 januari weer bij mensen thuiskomt, alsof zij dat nu niet doet.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account