Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

'Delier sneller in beeld dankzij Deliertelefoon'

Ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten startte onlangs met de zogenaamde Deliertelefoon, een initiatief van de afdelingen Ziekenhuispsychiatrie en Geriatrie om vragen over delier te beantwoorden. Age Hunse, initiatiefnemer en verpleegkundig specialist ggz binnen het Psycho Somatisch Team vertelt.
Age Hunse.JPG
Age Hunse, verpleegkundig specialist ggz Nij Smellinghe Drachten

Wat is de deliertelefoon precies?
‘Met de Deliertelefoon kunnen collega’s ons op één nummer bereiken als ze het idee hebben dat een patiënt een delier heeft of aan het ontwikkelen is. Wij helpen dan verder met de juiste behandeling of triage. Aan de ene kant is het een service voor artsen en verpleegkundigen, aan de andere kant krijgen wij alle problemen en vragen rond delier goed in kaart. Het nummer is uitsluitend bedoeld voor intern gebruik: dus voor artsen, verpleegkundigen en andere paramedici. Niet voor familie of mantelzorgers, nee. Al hebben die er natuurlijk wel baat bij als het nummer door onze medewerkers wordt geraadpleegd.’ 

Waarom nou juist een deliertelefoon?

‘Delier komt landelijk steeds meer voor, ook in ons ziekenhuis. Dat komt mede door de vergrijzing. We merken dat een delier nog regelmatig te laat wordt opgemerkt. Soms vertonen patiënten al drie, vier dagen delirante symptomen als wij in consult worden geroepen. Daarbij is het voor artsen en verpleegkundigen soms onduidelijk wie precies ingeschakeld moet worden bij een delier, een geriater of psychiater. Door de deliertelefoon is het laagdrempelig om onze hulp in te schakelen, je kunt met alle twijfels en vragen bij ons terecht. Daarbij is delierpreventie natuurlijk landelijk een hot item, mede door het VMS Veiligheidsprogramma thema kwetsbare ouderen. We hebben dan ook al veel  dingen uitgeprobeerd rond delier: rooming-in, een klok en kalender bij de patiënt plaatsen die kunnen helpen bij tijdsoriëntatie, je kent het wel. Maar we zochten nog een manier om alle vragen wat beter en sneller te reguleren, en daar is de Deliertelefoon uitermate geschikt voor.’

Lees ook...
Vijf dingen die alle verpleegkundigen moeten weten over delier
Lees meer>>

Met wat voor vragen bellen verpleegkundigen de deliertelefoon vooral?
‘Ze bellen bijvoorbeeld bij twijfel: een patiënt heeft licht delirante symptomen, maar is het daadwerkelijk een delier, of is het iets anders? En als een patiënt al een delier heeft, wordt gebeld om te overleggen over de lopende behandeling. De patiënt is achterdochtig, geagiteerd: wat kunnen we het beste doen? De patiënt hallucineert, moeten we daarin meegaan of hem juist afleiden? En is rooming-in een optie voor deze patiënt, of juist niet? Er is zoveel dat je als verpleegkundige kunt doen om een delier te voorkomen of te behandelen, het is goed dat ze ons tot nu toe aardig weten te vinden.’

Is er al interesse getoond door andere ziekenhuizen? 
‘Sterker nog: we zijn geïnspireerd door een ander ziekenhuis. Het Martini Ziekenhuis in Groningen had al ervaring met een dergelijk initiatief, zij waren enthousiast. Samen met de afdelingen Ziekenhuispsychiatrie en Geriatrie zijn we toen ook in Nij Smellinghe gestart. Of het een succes is kan ik nog niet echt zeggen, we zijn immers net begonnen. In februari gaan we de eerste periode evalueren.’

Nienke Berends

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden