Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Verpleegkundigen soms onzeker over nieuwe taken

Patiënten en cliënten komen anders binnen dan vroeger en niet alle verpleegkundigen en verzorgenden zijn daar even goed op berekend, zo blijkt uit Nivel-onderzoek. Ruim de helft heeft behoefte aan extra scholing.
Thuiszorg.jpg
Te veel administratieve taken staat lekker werken in de weg, blijkt opnieuw uit dit onderzoek. (Foto ANP)

Nivel onderzocht met een vragenlijst aan haar vaste panel van verpleegkundigen en verzorgenden hoe goed deze zijn toegerust voor het veranderende werkveld. Een meerderheid beaamt dat hun werk sterk aan het veranderen is.
In alle sectoren ervaren zorgverleners meer patiënten en cliënten met een zeer hoge leeftijd, met ernstige gezondheidsproblemen, met comorbiditeit en cliënten die eigen regie belangrijk vinden. Een meerderheid van de zorgverleners ervaart een toename zorgvragen die zich uitstrekken over verschillende domeinen (lichamelijk, psychisch en sociaal).

Ziekenhuizen
Verpleegkundigen in ziekenhuizen ervaren minder veranderingen in taken dan zorgverleners in andere sectoren. Het gros van de zorgverleners vindt dat het aantal mondige cliënten is toegenomen, maar over het algemeen ervaren ze dat niet zozeer als een obstakel in hun werk. Een van grootste knelpunten is het inzetten van ict voor communicatie met cliënten. Ook het werken met zorgpaden gaat lang niet alle zorgverleners makkelijk af. In de thuiszorg en verpleeghuizen vinden zorgverleners het vooral lastig als cliënten onvoorspelbare zorgvragen hebben of wanneer zorgvragen op verschillende domeinen liggen.

Nicole vraagt zich of wijkverpleegkundigen teveel taken hebben gekregen. Lees haar blog hier>>

Regeldruk
Uit dit onderzoek blijkt opnieuw dat de regeldruk is toegenomen. Minstens vier vijfde van de ondervraagde zorgverleners ervaart meer administratieve handelingen. Ruim de helft van de zorgverleners meent dat het omgaan met veranderingen een stuk makkelijker zou gaan als ze minder administratieve taken en regels opgelegd zouden krijgen.
De meerderheid voelt zich gesteund voelt door de organisatie in de omgang met veranderingen. Voor sommige taken is extra scholing gewenst. Ruim de helft van de verpleegkundigen en verzorgenden heeft behoefte aan extra scholing, bijvoorbeeld over comorbiditeit bij ouderen en het omgaan met mantelzorgers.

Hoe kan jouw organisatie jou het beste ondersteunen bij het omgaan met de veranderingen? Een greep uit wat verpleegkundigen in ziekenhuizen daarover in dit Nivel-onderzoek zeiden:
“Meer overleg te plegen met direct betrokkenen. Meer evaluaties. Mogelijkheid bieden om kritiek te uiten. Veranderingen worden nu opgelegd zonder dat er van tevoren, of achteraf, over gesproken wordt.”
“Duidelijke communicatie en bijscholingen."
“Er voor mij zijn als klankbord en bij vragen iemand hebben waar ik aan kan kloppen”
“Minder administratieve acties rondom een patiënt.”
 “Het werkelijk mogelijk maken om met veranderingen om te gaan. Tijd, personeel en mogelijkheden.”
“Zorgen dat er voldoende personeel is.”
“Goed ict-systeem, scholing, waardering.”
“Ruimte en tijd voor intervisie.”
“Meer rondvragen en luisteren naar de mensen die daadwerkelijk aan bed staan, de verpleegkundige.”

1) Nivel. Inspelen op veranderingen in de zorg, juni 2016.

Annet Maseland

Eén reactie

  • Henriette

    Ik ervaar dat in dit stukje het werkwoord "ervaren" minstens vijf keer wordt gebruikt.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden