Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Hoe moet dat nu met begeleiding van leerlingen? Mijn ervaringen zijn schrikbarend: leerlingen die niet begeleid worden, of leerlingafdelingen waar de zorg voor bewoners afneemt.

'Begeleiden van leerlingen is een belangrijke taak van verzorgenden. Hoe beter een leerling wordt voorbereid op de beroepspraktijk, hoe beter hij of zij zal kunnen functioneren als verzorgende of helpende. De taak om leerlingen te begeleiden is ook een intensieve taak, die tijd kost. maar die investering betaalt zich later terug in gemotiveerde en geïnspireerde collega's.

 

Demotiverend

Je signaleert hier een tekort in begeleiding van de leerlingen, die alles zelf maar moeten uitzoeken. Het is dan maar de vraag of ze de goede antwoorden vinden. Ook is het voor hen erg demotiverend om het gevoel te hebben aan hun lot overgelaten te worden. Als een leerling niet goed wordt begeleid zou dat een reden voor haar kunnen zijn om te stoppen met de opleiding. Ik herken het probleem en kom het in de praktijk ook wel tegen.

 

Teamoverleg

Wat je zou kunnen doen is het aan de orde stellen bij de afdeling praktijkopleiding van je instelling. Ook kun je er met je leidinggevende over spreken, of in een teamoverleg je zorgen uitspreken. Als je tot dit laatste besluit kun je dit misschien doen aan de hand van een hulpmiddel dat je op de site van Sting kunt vinden, nl. de test "Werk ik aan kwaliteit?" (www.sting.nl). Je kunt de test gebruiken om je persoonlijke kwaliteit in kaart te brengen, én de kwaliteiten van je team. Waar je vervolgens tekorten signaleert, kun je kijken en met elkaar bespreken hoe je die kunt aanpakken. Succes. De leerlingen verdienen goede begeleiding, zo zorgen wij voor de professionals van de toekomst.'

Redactie TvVonline.nl

3 reacties

  • no-profile-image

    maria

    Ik merk in mijn werk dat er soms op een dag meer stagaire's en leerlingen zijn als vast begeleidend personeel.Hoe kan je ze allemaal de begeleiding geven die ze nodig hebben?

    Laatst omdat 1 stagaire aangaf meer op te willen werken en begeleiding nodig te hebben,moet je de ander min of meer aan het lot over laten,omdat er ook nog een oproepkracht liep die niet bekend was trok zo ongeveer iedereen aan je .waardoor je zelf niet aan je andere eigen taken toekomt.

  • no-profile-image

    Maria

    leerlingen zijn extra handen aan het bed..................laat me niet lachen. Dit geldt wel voor BOL-leerlingen, maar BBL'ers zijn lekker goedkope krachten die na een paar keer meelopen zelfstandig moeten werken.............vanaf het begin van de opleiding. Zij draaien volledige diensten alleen en worden net als de vaste kracht 'gewoon' ingeroosterd.

  • no-profile-image

    M.K.

    Leerlingbegeleiding is inderdaad een zeer intensieve taak, dat doe je er niet zo maar naast. Als praktijkopleider , verantwoordelijk voor een leerafdeling, sta ik geheel uitgepland uit de zorg. Ik heb een volledige dagtaak aan het coördineren, organiseren en begeleiden/ beoordelen in gesprekken, coachen van werkbegeleiders, contact met school etc etc.Laat zorginstellingen aub hierin investeren; meer praktijkbegeleiders scholen en een aantal uren boventallig voor leerlingbegeleiding werken. Het is uiteindelijk wel de toekomst van de zorg! Je merkt aan de leerlingen ook dat je meer bereikt door een goede begeleiding, meer tijd en aandacht. En dat op de leerafdeling de zorg van de bewoners afneemt, is flauwekul, bij ons tenminste niet; de zorg is veel intensiever, er wordt meer punctueel gewerkt en wat zou je zeggen van het aantal handen aan het bed, wat zoveel vermeerderd is dat we zelfs tijd over hebben voor een stukje welzijn!!!

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden