LinkedIn wordt steeds belangrijker bij het zoeken van werk, zo blijkt uit onderzoek van Intelligence Group. Dit netwerk gebruik je vooral om gevonden te worden. Hoe pak je dat aan?
De netwerksite LinkedIn staat dit jaar met een 8e plaats in de top 10 van websites die mensen gebruiken bij het oriënteren op een (nieuwe) baan. Vorig jaar stond LinkedIn nog op een 16e plaats. Volgens de Intelligence Group bewijst dit dat social media steeds vaker gebruikt worden bij het zoeken naar banen. Maar hoe gaat dat in de praktijk?
Het is al bijna onprofessioneel wanneer je niet op LinkedIn zit volgens de Amerikaanse Alison Doyle, expert in het online vinden van banen. Jezelf laten zien op LinkedIn is belangrijk omdat werkgevers het als bron gebruiken voor potentiële kandidaten. Of om je aanbevelingen te vergelijken met die van anderen bij een sollicitatie. Op het weblog van LinkedIn geeft Doyle 10 tips:
1. Maak een zo compleet mogelijk profiel op LinkedIn. Hoe gedetailleerder, des te meer kans om gevonden te worden. Als je werkloos bent, schrijf dan toch iets op bij current position, bijvoorbeeld ‘Op zoek naar nieuwe uitdaging’. Of noem je bestuursfunctie of vrijwilligerswerk.
2. Voeg een foto toe van je gezicht van 80×80 pixels . Zorg dat je overkomt als een professional (dus geen vakantiekiekjes).
3. Maak een pakkende omschrijving van jezelf in Basic information en Summary. Dit begint met een goede Headline, het eerste dat mensen over je zien. Vul ook Industry (vakgebied) in omdat recruiters daar vaak op zoeken.
4. Gebruik relevante woorden in je profielteksten waarop je denkt anderen daarop zullen zoeken. Noem in elk geval de naam van je functie(s), je vaardigheden en vakgebied. Je wordt dan makkelijker gevonden in zoekopdrachten.
5. Toon je beschikbaarheid in Contact settings. Hier kruis je aan voor welke mogelijkheden je open staat, zoals carrièremogelijkheden, het opstarten van een nieuw bedrijf of kennisvragen. Vul het ook in als je niet direct op zoek bent naar werk. Je weet maar nooit wanneer een kans zich voordoet…
6. Laat webpagina’s zien in het veld Additional Information. Denk aan een blog over je vak, de website van een cursus die je geeft, het online artikel waarin jij als deskundige geïnterviewd bent. Hiermee kun je iets meer laten zien over jezelf aan potentiële werkgevers of contacten uit je netwerk.
7. Maak gebruik van LinkedIn Applications. LinkedIn heeft programma’s waarmee je nog meer informatie kunt delen via je profiel. Je kunt bijvoorbeeld je laatste blogpost, tweet of zakenreis automatisch in je profiel tonen.
8. Maak je profiel zichtbaar voor iedereen. Hoe word je anders gevonden? Pas meteen je url aan in Public Profile zodat je je profiel makkelijk met iedereen kunt delen.
9. Maak je netwerk groter. Connect met zoveel mogelijk mensen, bijvoorbeeld collega’s of klasgenoten. Maar, voeg niet zomaar iedereen toe aan je netwerk. Het gaat erom dat je de ander kent, zodat je elkaar kunt helpen.
10. Zorg dat je aanbevelingen krijgt (Recommendations). Goede aanbevelingen kunnen helpen om geselecteerd te worden voor een gesprek. De beste manier om referenties te krijgen, is door ze te geven.
Bron: Intelligence Group, LinkedIn
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account