Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Vier voedingstips tegen vermoeidheid

Als verzorgende is het belangrijk om je hoofd goed bij je werk te houden. Blijf de hele dag scherp en fit met deze vier voedingstips.
voeding

Bepaalde voedingsgewoonten vreten energie en maken je onnodig moe. Eigenlijk weten de meeste verzorgenden prima wat ze wel of niet moeten eten, maar slechte voedingsgewoonten sluipen er eenvoudig in. Wil je goede zorg verlenen, dan zul je ook goed voor jezelf moeten zorgen. Met deze voedingstips blijf je de hele dag kwiek.

Tip 1: Begin de dag met goede langzame koolhydraten
Het geheim van een goede energievoorziening gedurende de dag is zo te eten dat je bloedglucosespiegel zoveel mogelijk op een normaal gelijkmatig peil blijft.  Begin je de dag met mierzoete cornflakes en een glas fruitsap, dan schiet je bloedglucosespiegel omhoog. Zoals je weet kost het je lichaam veel energie om dat peil weer te normaliseren. Ook word je van die snelle suikers snel weer hongerig en verlies je concentratievermogen.

Begin de dag daarom met goede langzame koolhydraten zoals volkoren brood met kaas of pindakaas, of een volkoren cornflakes met melk of yoghurt.  Zo krijg je een geleidelijke stijging van de glucosespiegel. Een ander voordeel van 's ochtends (volkoren) granen eten is dat het je peil van stresshormonen laag houdt.


Tip 2: Eet geen suikerhoudende tussendoortjes
Het lijkt zo verleidelijk om een middagdipje te bestrijden met een chocoladereep of een blikje frisdrank. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig tussendoortjes eten, vaker klagen over moeheid. Suikerhoudende snacks zorgen voor flinke pieken en daarna weer flinke dalen in de bloedglucosespiegel. Uiteindelijk kost zo'n Mars dus meer energie dan het oplevert. Heb je echt trek tussen de maaltijden door, eet dan een handjevol walnoten of een stuk fruit.

Tip 3: Voorkom dorst
Zelfs een klein vochttekort in je lichaam kan al zorgen voor onnodig verbruik van energie en een toename van het stresshormoon cortisol. Daarbij komt dat stress op zichzelf ook weer zorgt voor vochtverlies. Stress en vochttekort versterken elkaar en ze hebben dezelfde symptomen. Voorkom daarom dorst en dus onnodig energieverlies door gedurende de dag regelmatig water of thee te drinken. Laat frisdrank liever staan.

Tip 4: Drink met mate

Een paar wijntjes om de hectische dag te vergeten. Voor een keertje kan dat geen kwaad, maar doe je dit dagelijks dan zul je meer last gaan krijgen van vermoeidheid. Alleen al het verteren van alcohol zelf kost veel energie. Daarbij verstoort het je natuurlijke bioritme, verhoogt het de bloedruk en vermindert het de kwaliteit van slaap. Als verpleegkundige weet je dit als geen ander, maar het kan geen kwaad hier soms zelf aan herinnert te worden.

Bron: Dokterdokter.nl / Voedingscentrum

TvVOnline redactie

Gerelateerde tags

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden