Wegens groot succes herhaald: uitspraken van leerling verzorgenden en verpleegkundigen in toetsen.
- Ik wil niet meer energie steken in doodlopende wegen dan nodig is.
- Incontinentie: urineverlies (niet op de wc).
- Tip: niet in donkere steegjes lopen met een slechte visus.
- Ik had er lang naar uitgekeken om een zorgvrager te katheteriseren en eindelijk was het zover.
- Mevrouw is bekend met incidenteel gilgedrag.
- Iedereen op de OK weet zijn positie. Als je geen positie hebt, heb je er niets te zoeken.
- Mevrouw rookt, ik vind het aantal sigaretten onverantwoord veel.
- Aandachtspunt bij het rijden met de rolstoel: voelt de inzittende zich comfortabel?
- Ik ben niet vies van poep of pies, het lichaam bestaat niet uit geparfumeerde rozenblaadjes.
- Euthanasie zit natuurlijk tussen moord en zelfmoord in.
- …een urinekweek van een urinemonster…
- Leerling meldt in een e-mail: Ik werk even in de groenten, het bevalt me wel in de groenten, maar ik hoop snel de verpleegkunde weer op te kunnen pakken.
- Belangrijk bij schriftelijke rapportage: foutloos gespelt.
- Voorbeeld van zelfzorg op psychisch gebied: dat je relaxt af en toe, en geen dingen opkropt.
- Voorbeeld van zelfzorg op sociaal gebied:
-dat je gewoon de straat op kan
-je gaat chillen met je zus. - Maatregelen bij chronische pijn: de patiënt op andere gedachten brengen.
- Wij leveren zorg op maat, want wij gaan regelmatig met de bewoners naar een thuiswedstrijd van Ajax.
- De zorgvrager zag zijn vrouw voor een boot aan.
- Met incontinentie kunt u ook altijd in de bibliotheek terecht.
- Obstipatie: kleine, harde stukjes stoelgang.
- Ik mag mijn beroepsgeheimen niet met iedereen delen.
- De temperatuur op de werkvloer zit meestal tegen.
- Het verschil tussen Japan en Nederland is dat wij veel aardappelen en groenten eten op 1 bord.
- De alvleesklier produceert insuline met plezier.
-
Sietske Posthuma: ‘Deze toetsuitspraken worden jaarlijks gebundeld in een boekje dat leerlingen bij hun diploma-uitreiking krijgen. Dit is niet bedoeld om de leerlingen belachelijk te maken, maar om te laten zien hoe aandoenlijk leerlingen zich ontwikkelen in hun vak en hoe rechtstreeks ze soms zijn. De quotes leiden dan ook tot grote hilariteit onder leerlingen en leraren. Uiteindelijk behaalden ze hun diploma met antwoorden die wél klopten.’
- Door te hoge bloedsuiker kan mevrouw haar eilandjes van Langerhans stuk maken.
- Zorg voor slechtziende zorgvrager: niks van mevrouw overnemen, ze heeft het aan haar ogen, niet aan haar lichaam.
- Roddelen over je collega’s moet verboden worden.
- Als er geen tillift is zijn de gevolgen niet te overzien.
- Probleem: de lift deed het niet.
Oplossing: ik ben met de trap gegaan. - Bij diabeten kan de teen afbrokkelen.
- Mijn assertiviteit heeft een hoge vlucht genomen tijdens mijn stage in de hoogbouw.
- Het stimuleren van een zorgvrager die zelf zijn bloedsuiker niet op peil kan houden: voeg insuline toe aan het eten, of zet een wekker voor medicijninname.
- Privacy bij de wasbeurt: doe het gordijn dicht en praat niet over wat je ziet.
- Bij vrouwen: was tussen alle gleuven.
- Mw niet uitlachen.
- Vanaf 1 september loop ik stage op afdeling PG, daar heb ik sterk mijn zintuigen leren ontwikkelen.
- Vraag: waarom tel je de pols?
Antwoord: om te weten hoeveel liter bloed iemand heeft. - Een hangsnor is niet bevorderlijk voor de communicatie.
- Vraag: Wat is een oorzaak van ademstilstand?
Antwoord: Wurging.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account