Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

4 tips voor een cliëntvriendelijk zorgleefplan

Als verzorgende ig kun je veel doen om het zorgleefplan zo cliëntgericht mogelijk te houden. Anne Marie Vaalburg - adviseur innovatie V&VN en inhoudelijk expert achter zorgleefplan.nl - geeft tips.
Als je als verzorgende ig je cliënt bij het zorgleefplan betrekt, komt dit jullie band ten goede.
Als je als verzorgende ig je cliënt bij het zorgleefplan betrekt, komt dit jullie band ten goede. - Foto: iStock

1. Gebruik de taal van de cliënt: 'Schrijf dingen in het zorgleefplan op zoals je het tegen de cliënt hardop zou zeggen. Bijvoorbeeld: "U geeft aan dat u..." of schrijf het probleem in de ik-vorm van de cliënt: "Als ik naar de wc ga krijg ik mijn broek niet los, en ben ik steeds te laat." De actie is dan bijvoorbeeld: wij gaan uw vrouw vragen enkele broeken met elastiek aan te schaffen Laat de cliënt ook nalezen hoe je het hebt opgeschreven, zodat je weet of het klopt, en de cliënt voelt zich meteen heel serieus genomen.'

2. Zorg dat het zorgleefplan bij de cliënt op de kamer ligt: 'Dan kan de cliënt het altijd doorbladeren en het aangeven als dingen niet meer kloppen.'

3. Vul het zorgleefplan in terwijl de cliënt erbij is: 'Sommige verzorgenden trekken zich terug in een aparte ruimte als ze aan de administratie werken. Maarje geeft de cliënt meer invloed op de zorg als je bij hem op de kamer gaat zitten. Nog beter is als je sámen het zorgleefplan invult. Dat geeft de cliënt een prettig gevoel - hij voelt zich serieus genomen - je weet zeker dat je maatwerk levert, en het juiste invult. Daarnaast versterkt het ook nog eens jullie band. Iets wat jullie beiden ten goede komt.'

4. Evalueer regelmatig samen het zorgleefplan: 'Betrek je cliënt bij het evalueren en eventueel bijstellen van het zorgleefplan. Dit geldt trouwens ook bij het multidiscliplinair overleg (mdo). We weten nu dat een groot aantal cliënten deelneemt aan het mdo, maar het gebeurt niet overal. Terwijl cliënten vaak heel volwaardige gesprekspartners zijn.'

Kijk voor meer info op www.zorgleefplanwijzer.nl

Rhijja Jansen

Eén reactie

  • Ans

    Voor mij opleiding 3 ig wil ik een knelpunt onder de aandacht brengen bij mijn collega's. Bij ons in het team wordt het zorgplan niet gelezen hierdoor worden afspraken niet nagekomen en wordt er ook geen rapportage geschreven hebben jullie advies hoe ik dit moet aanpakken

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden