Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

'Verzorgenden kunnen zorgleefplan dunner maken'

Het zorgleefplan moet eenvoudiger, dat is een van de conclusies van V&VN na onderzoek onder verzorgenden en verpleegkundigen. Anne Marie Vaalburg - adviseur innovatie V&VN, en inhoudelijk expert achter zorgleefplan.nl - legt uit.
'Verzorgenden kunnen zorgleefplan dunner maken'

Dit wisten wij toch allang?

'De resultaten zijn juist verrassend, we weten nu voor het eerst dat het zo massaal leeft. In het plan van aanpak van de verpleeghuiszorg Waardigheid en trots is het zorg(leef)plan ook één van de speerpunten. Dit onderzoek kan bijdragen aan een verbetering. Maar het is een ontzettend stroperig en langdurig proces om dit te veranderen.'

Is het niet onderhand een gebed zonder end?

'Ik blijf hoop houden, vanwege de absurditeit ervan. We zijn doorgeslagen in het toevoegen van checklists, die helemaal niet meer relevant voor de cliënt zijn, maar ooit door de zorgverzekeraars, inspectie, en het management zijn opgelegd. Als je leest wat voor dingen geregistreerd moeten worden, denk je: dit kán gewoon niet. Bijvoorbeeld bij een patiënt die met een gebroken arm in het ziekenhuis komt, daar moet dan een decubitusscore van afgenomen worden. Er moet toch een keer iemand wakker worden en de registratielast verminderen. Dan kan de verzorgende meer tijd aan de cliënt besteden en wordt ze niet opgeslokt door het invullen van nutteloze checklists.'

Hoe komt het dat het zorgleefplan zo is gegroeid?

'Er is vaak een aanleiding, bijvoorbeeld iemand die in het verpleeghuis uit zijn bed gevallen is. Dat komt dan groot in de krant, en de regering roept: "Dit moet anders, het valrisico moet bij iedereen in kaart gebracht worden." En daarmee groeit het zorgleefplan. Terwijl je uiteindelijk nooit alle risico's kunt aftimmeren met checklists. Ook van verzekeraars moet er van alles vastgelegd worden, wat op een gegeven moment niets meer met de cliënt te maken heeft.'

Jullie willen het zorgleefplan eenvoudiger maken. Hoe?

'Het zorgleefplan heeft als doel de cliënt invloed te geven op de zorg die hij krijgt. Daarom moet alles opgeschreven worden in begrijpelijke taal. Het taalgebruik is nu vaak te medisch en abstract. Daarnaast willen we dat het zorgleefplan dunner wordt. V&VN spreekt verschillende partijen erop aan: is het nou echt nodig om bij álle cliënten al die checklists af te vinken? Zorgmanagers met lef weigeren soms ook om aan bepaalde registratie-eisen te voldoen. Omdat ze hun verzorgenden liever aan het bed zien staan, dan schrijvend in zo'n map.'

Kunnen verzorgenden en verpleegkundigen zélf ook iets doen om het zlp dunner te krijgen?

'Jazeker. Je mag best kritisch zijn over wat je aan administratie op je bord krijgt. Onder sommige registratiezaken kom je niet uit, maar dingen waarbij je je vraagtekens zet, mag je best aankaarten. Geef aan bij je leidinggevende: is dit echt nuttig voor de cliënt? En als we dit in kaart brengen, wanneer krijgen we dan de resultaten te zien? En starten we er dan ook een verbeterproject op dit onderwerp? We zijn misschien mensen wekelijks aan het wegen, maar doen we er ook echt iets mee? En als de arts wil dat we wekelijks de bloeddruk meten, wat doet de arts daar dan mee? Er zijn best zorgmanagers die gevoelig zijn voor de argumenten van het zorgpersoneel, en hiermee tegen de verzekeraar kan zeggen: "Dat ga ik mijn personeel niet aandoen."'

Viel jullie nog meer op na het onderzoek?

'Wat ik heel mooi vind, en dat stemt me ook hoopvol, is dat ondanks dat verzorgenden en verpleegkundigen aangeven dat het zorgleefplan  een administratief gedrocht is geworden, ze wél de meerwaarde ervan blijven zien. Het is een prachtig instrument om de cliënt goed te leren kennen. Ook zijn er de afgelopen jaren stappen vooruit gezet. In het verleden kwamen er bijvoorbeeld veel vragen binnen bij zorgleefplanwijzer.nl  over het betrekken van de cliënt en zijn familie bij het multidisciplinair overleg (MDO). Dat werd spannend gevonden, men vond het makkelijker om over de cliënt te praten dan met de cliënt. Dat is niet meer zo. Veel cliënten zijn aanwezig bij dat MDO en als ze aanwezig zijn, hebben zij of hun familie ook echt inbreng. Verzorgenden zien de meerwaarde: "Nu snappen we eindelijk waarom hij deze cliënt moeilijk  gedrag vertoont op dat moment, en hoe we hem moeten benaderen", is een voorbeeld van de inzichten na zo'n overleg.'

Kijk voor meer info en handige tips over het zorgleefplan op www.zorgleefplanwijzer.nl

Rhijja Jansen

Eén reactie

  • Marjolein Vermeulen - Hoekstra

    Zeer relevant onderwerp.
    Er gaat te veel tijd zitten in alle administratie rond een patient.
    De papieren patient lijkt belangrijker te zijn dan de patient van vlees en bloed.
    Zorgplan levert zeker een bijdrage aan betere zorg maar mag nooit het belangrijkste element worden in een zorgproces.
    Jammer dat zorgverzeleraars,CIZ en vaak ook de instelling zelf zoveel regels opstellen waaraan een "goed" zorgplan zou moeten voldoen.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden