Het is belangrijk dat je als verzorgende eventueel gehoorverlies bij de cliënt te signaleert. Audioloog Conny Polleunis van Schoonenberg geeft tips.
1. De cliënt geeft een verkeerd antwoord op de vraag: ‘Wanneer je niet verstaat wat de ander zegt, kun je je bezwaard voelen om steeds “Wat zeg je?” te zeggen. Daardoor ben je geneigd om te gaan gokken wat de ander vraagt. Met als gevolg dat de cliënt een antwoord geeft dat niet bij de vraag hoort.’
2. De cliënt praat veel: ‘Als je slecht hoort, kost het ongelofelijk veel moeite om de ander te kunnen verstaan. Een manier om dat te ondervangen, is om zélf veel te gaan praten. Dat kost minder energie, en daarmee kun je een eventueel gehoorprobleem verbergen.’
3. De cliënt trekt zich terug: ‘Je krijgt niet alles mee, als je slecht hoort. Daardoor heb je de neiging om situaties waarbij er veel ruis is, zoals een gezamenlijke activiteit of maaltijd, te vermijden. Dus blijft de cliënt op de kamer.’
4. De cliënt vraagt regelmatig om herhaling: ‘Omdat hij het niet goed hoort.’
5. De cliënt heeft vermoeidheidsklachten: ‘Het kost erg veel energie om je in te spannen om dingen goed te horen. Daardoor kan de cliënt erg moe zijn.’
6. De cliënt praat hard: ‘Omdat hij zelf slecht hoort, kan hij harder gaan praten om verstaanbaar te zijn.’
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account