Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Buurtzorg

Verzorgende Conny blogt over Buurtzorg: kwaliteit tegen zeer lage kosten. 'Fenomenaal!'

Goed nieuws: ‘Buurtzorg' heeft ten opzichte van de reguliere thuiszorg een besparing van maar liefst 2 miljard (!) weten te bewerkstelligen. Het is dus wel mogelijk: hoge kwaliteit, tevreden cliënten en  toch kostendekkend werken. Ik had het wel verwacht, je hoeft namelijk geen econoom te zijn om dit inzicht te hebben. Buurtzorg heeft geen dure gebouwen en dus geen onderhoud. Geen managers en leidinggevenden die topsalarissen hebben. Geen groot, log en onoverzichtelijk personele bestand. De lijnen zijn kort en de organisatie is kleinschalig van opzet, zodat een dreigend probleem direct in kiem wordt gesmoord.

 

Meavita

Jos de Blok, directeur van Buurtzorg werd gehoord op 19 juni door de Vaste Kamercommissie voor Volksgezondheid, naar aanleiding van het failliet gaan van de thuiszorgorganisatie Meavita. Meavita  heeft zorg onder de kostprijs geleverd en de administratie was een puinhoop. Het geeft te kennen dat de op twee na grootste thuiszorgorganisatie het financiële loodje heeft moeten leggen. Jammer voor alle gedupeerden en een voorbeeld van hoe het dus niet moet.

Hebben zorgaanbieders als Meavita paniekvoetbal gepleegd, om de opgelegde verplichtingen vanuit Den Haag te kunnen realiseren? Hebben de goed betaalde managers dit niet zien aankomen? Kennelijk is men zo gefocust op efficiency en beheersing dat het zijn doel heeft gemist.

 

Kwaliteit

Ben benieuwd wat Den Haag te zeggen heeft op het rapport van accountant Ernst & Young dat het enorme financiële voordeel dat de werkwijze van Buurtzorg oplevert belicht. En gelukkig brengt de Buurtzorg aanpak niet alleen geldelijk besparing. Nee, ook de kwaliteit die men weet te leveren is fenomenaal!

Gerelateerde tags

36 reacties

  • no-profile-image

    Kritisch blijven kijken

    Ik lees hier dat het geld van Buurtzorg terug zou vloeien in de stichting? Kan iemand mij dan uitleggen waarom het vermogen van de andere BV tjes van Jos zo groeit, niet met tientjes maar miljoenen. 55,50 per zorguur, waar een ander het voor 34 mag doen. Dus dat roepen dat ze goedkoper zouden zijn... Ik geloof het niet ! Wat mij steekt is dat mensen de halve waarheid voorgeschoteld krijgen en dit klakkeloos aannemen. Lees het jaarverrslag en verbaas u.

  • no-profile-image

    kim

    ik vind het jammer dat er zoveel slechte reacties zijn op buurtzorg. Ik werk er nu 1,5 jaar. Clienten zijn echt beter af bij buurtzorg, en het kost ze echt geen cent meer, eerder minder omdat ze eerder weer zelfstandig zijn (mits dit mogelijk is natuurlijk). er is recent een onderzoek geweest waarbij alle zorgkantoren een thuiszorgorganisatie uit mochten kiezen die met buurtzorg vergeleken mocht worden. Uit álle vergelijkingen is gebleken dat buurtzorg op langere termijn áltijd goedkopen bleek te zijn. Dit ondanks de hogere tarieven (waar de clienten trouwens niks van merken) En buurtzorg is een stichting, alle winst wordt ook weer teruggestopt in de stichting. Dit merken wij als medewerkers heel goed omdat we veel scholing en dergelijke kunnen doen om onze professionaliteit hoog te houden.

    Dus ik denk dat heel veel mensen toch echt niet genoeg weten over buurtzorg als ze , zoals hieronder, erg verkeerde dingen schrijven.

  • no-profile-image

    Marian

    Ik ben er trots op dat ik mijn vak als verpleegkundige uit kan voeren, bij welke instantie ik ook zou werken. Als ik over de manier van werken, bij Buurtzorg, vertel is dat niet, lees nooit, vervelend over mijn collegae van andere instanties. Ik vind het jammer dat ik dit wel lees van collegae die eigenlijk het zelfde doel voor ogen hebben,nl de zorg goed plannen voor onze zorgvrager.Daarbij probeert ons team de uren aan het bed te maken en niet achter een computer.Ik vraag me soms af waar mensen die info vandaan halen.Nieuwsgierigheid of onwetendheid

  • no-profile-image

    Jeannet

    Bij Buurtzorg zijn teams die geheel hun eigen gang gaan zonder dat een coach eens toetst hoe zaken gaan. Er is zoveel vrijheid in hoe je je werk in kunt vullen dan dat ook vreemde situaties kan geven.....het declareren van uren zit soms in een groot grijs gebied waardoor er coördinerend verpleegkundigen zomaar heel veel uren schrijven en er met gemak elke keer een fors bedrag aan 'overuren' geïnd kan worden......als je het slim aanpakt en je weet de weg kun je veel geld verdienen bij buurtzorg.......

  • no-profile-image

    Lydia

    Jo de Blok was eerst oprichter van Buurtzorg en nu met zijn vrouw en een vriendin zijn ze alledrie de directeuren van Buurtzorg. Het kantoor in Almelo is groter dan groot geworden. De zelfsturende teams bestaan uit informele leiders en volgers. De ziekenverzorgenden zijn bij Buurtzorg de 'productiewerkers' en voor deze groep wordt niets geboden wat betreft scholing, de verpleegkundigen zijn absoluut het paradepaard...wel veel paarden die uren op kantoor zitten en zo uren schrijven. Overal is er wel wat en ook bij Buurtzorg kun je lijsten maken van aandachtspunten. Bescheidenheid siert de mens en dus ook een Jos de Blok.

  • no-profile-image

    Frank

    Buurtzorg is geweldig vergeleken bij Meander en TZ Groningen.

    Er is geld genoeg in de zorg!!

    Wij bewijzen het samen met andere kleinschalige organisaties.

    Je hebt helemaal geen kantoorlui nodig, alleen mensen die kunnen verzorgen en verplegen

  • no-profile-image

    mariska

    dat zoveel mensen die in de zorg werken, elkaar (en zichzelf) zo naar beneden halen, dat zegt genoeg over hun frustraties. de zorg zorgt al jaren niet goed voor haar eigen mensen; zullen we tegen elkaar wél normaal doen, beschaafd: niet schelden, goed voor elkaar en voor onze patiënten zorgen, hoe en waar dan ook?

  • no-profile-image

    Cillia

    Urenverantwoording volgens de buurtzorg formule, mijn vader heeft een klasse 5 verzorging en een klasse 5 verpleging. dus zeg maar 26 uur per week. aangezien de damens maar 11 uur per week over de vloer komen vraag ik naar een urenverantwoording. Krijg ik de volgende uitdraai: Week 19 arrangement 1338 restminuten 0, Week 20 arrangement 2036 restminuten 0 ga zo maar door tot week 35. Daar is geen tabak van te maken maar de uren zijn wel op... als ik daar weer naar vraag word ik wel erg vervelend gevonden. Ik ben gestopt met buurtzorg, amehoela kleine teams 15 man in 4 maanden voor 2 zorgmomenten op een dag. Daarbij zitten er 15 kapiteins op het schip die volop over elkaar babbelen... Drama

  • no-profile-image

    wijkverpleegkundige in Brabant

    Het concept Buurtzorg werkt echt!! Kleine teams, korte lijnen met huisartsen. Als een cliënt belt dan krijgt hij of zij direct een teamlid aan de telefoon 24 u per dag. De indicaties worden niet overschreden (dit wordt continue gecontroleerd) maar de cliënten zijn over het algemeen sneller weer zelfredzaam en dus ook sneller uit zorg bij Buurtzorg. Doordat je een beter overzicht hebt op de situatie bij de cliënt kan er ook sneller worden ingespeeld op de behoeftes van de cliënt en worden problemen sneller gezien en ze kunnen dan ook worden opgelost. Wekelijks is er een teamoverleg en worden de cliënten besproken.Nu is er ook Buurtzorg Plus, dwz samenwerking met een fysiotherapeut en een ergotherapeut. Hierdoor kunnen de cliënten sneller beter functioneren en kan de mantelzorg worden ontlast door bv de goede hulpmiddelen aan te schaffen. Geen versnippering van zorg dwz dat er geen 3 verschillende zorgverleners per dag komen voor de verschillende zorgvragen. Maximaal 12 medewerkers per team. Er wordt gewerkt en geregistreerd in het buurtzorg web. Zo is er weinig administratie. En de planning, ach je kent alle clienten en collega's daar gaat echt niet zo'n tijd in zitten. Er wordt veel tijd in scholing geinvesteerd om bekwaam te blijven.

    ik werk nu ruim 8 maanden voor Buurtzorg. We zijn begonnen met 5 collega's en nu al uitgegroeid tot 11 verpleegkundigen en ziekenverzorgenden. En dit zonder adverteren. Nu heb ik het gevoel weer dat de zorg bij de profesionals liggen en niet wordt geleid door een kantoor met planners of managers.

    Wij gaan lekker door met verzorgen dankzij Buurtzorg.

  • no-profile-image

    anoniem

    Buurtzorg werkt!!!!!

  • no-profile-image

    Jolanda van Brummen

    Ik werk zelf in een verzorgings huis die ook thuiszorg levert en dat gaat prima en we leveren steeds meer thuiszorg

    Maar wat ik me afvraag wij werken via het Ciz en indicaties hoe zit dat dan bij buurtzorg daar zullen ze toch ook met een indicatie werken dus moeten ze dan toch ook de uren kunnen verantwoorden ook tegenover de client zelf.

    Wat is de bijdrage van de client dan zelf is deze dan hoger of lager dan de reguliere thuiszorg

    Vanavond was er een uitzending van nieuwsuur en daar was een stuk over buurtzorg en hoe het gebracht werdt zag het er wel erg aanlokkelijk uit maar dan vraag ik mezelf af wat is het addertje onder het gras.

    Ben benieuwd of deze organisatie over een paar jaar nog dezelfde zorg kan leveren als dat ze nu omschrijven en doen.

  • no-profile-image

    Ed... spec. tech thuiszorg R'dam

    Bij een klant van onze "grote" organisatie was ook buurtzorg betrokken en deden wij de morfine en sedatie pompen regelen zoals afgesproken met pt en fam. Buurtzorg bleef maar zeuren en dreigen dat als zij niet de gehele indicatie kregen ze dan zouden stoppen met zorg, het betrof een pall. indicatie waarvoor er al tig uren beschikbaar was voor hun maar toch.. Uiteindelijk hebben ze het op een zorgweigering procedure gegooid omdat de familie niet over wilde stappen en de medewerkers van buurtzorg steeds grover werden en zelfs naar zeggen van de familie hun bedreigde met dan zoek je het maar uit of zo..



    Erg profesioneel.... echt niet iedereen of elk team is hetzelfde, we werken gelukkig ook goed samen met andere buurtzorg teams, zo kan het dus ook...



    Gr Ed. TZR

  • no-profile-image

    Anoniem

    Buurtzorg medewerkster ,heeft haar eigen falen op patient afgewenteld,door na te zijn afgewezen en niet meer welkom was vanwege haar onkundig gedrag de patient te betichten van een gebalde vuist te hebben getoond, de patient heeft zelfs aangeboden een onderhoud met de Heer Jos de Blok en de betreffende medewerkster te houden maar de medewerkster is daarbij niet komen opdagen wel was de heer de Blok gekomen en veel toezeggingen van onderzoek en maatregelen toegezegd doch nadien niets meer van zich laten horen, bij Buurtzorg moet je als Patient niet mondig zijn en met een flesje water je bibs spoelen, dat zijn de nieuwe zorgmethoden van meneer de Blok die besparend zouden zijn,door hun toedoen heeft patient door gelukkig een andere wel goede Marga Klompé Stichting nu wel de zorg die nodig was.

    Opdoeken dat Buurtzorg met zn damesclubjes welke ook nog eens over en weer over elkaar roddelen.

  • no-profile-image

    ineke

    humor in de zorg is een boekje wat relativeert .

    Ook al zit je even niet zo lekker in je vel.

    Ik heb geleerd om meer met humor te gaan doen in mijn werk.

    Met respect de ander te benaderen

  • no-profile-image

    jennifer

    Boekje humor in de zorg al gelezen? Werkt goed tegen depressies,Burn out,en overspannenheid,ha ha.

  • no-profile-image

    Anoniem

    Ja als ik de berichten lees dan begrijp ik dat buurtzorg veel goedkoper is dan de grote instellingen want buurtzorg doet niet aan de wettelijke verantwoording want dat begrijp ik uit alle berichten nu nog minuten registratie en dat doen alle Andere thuiszorginstellingen wel netjes.

  • no-profile-image

    Hanny Jansen wijkverpleging

    Buurtzorg Is een leugen met z'n GEEN OVERHEAD. Als ik alles zo lees en hoor van heeeel dichtbij dan zijn dit de feiten

    1. Buurtzorg -> ieder buurtzorgteam maAkt zelf de planningen. Dat is 230 teams maar xx uur aan plannen in de week is miljoenen duurder dan als je centraal met een klein team de complete planning doet. Je hebt dan ook veel inzicht

    2. Nu zitten de verpleegkundigen bij de client of tussen de cliënten door te plannen ze schrijven dat op de client weg vandaar dat ze op 80 miljoen komen dit jaar aan omzet!

    3. Dan nog hebben ze slechts 400 000 resultaat. En meneer Jos de blok maar roepen dat als heel nederland overstapt naar zijn Buurtzorg dat we dan 2 miljard besparen!!!?? Welterusten

    4. Reistijd wordt structureel op de client geboekt

    5. Cliënten die bv alleen een steunkous nodig hebben doen ze niet want ja... Dat is verliesgevend laat dat maar lekker aan de oude thuiszorg over

    6. Meneer Jos de blok wil van de minuten registratie af. U weet nu waarom!!

    Hij kan de 80 miljoen nu al niet verantwoorden

    7. De accountant die overweegt een hantekening te zetten onder deze 80 miljoen... Daarvan vraag ik me af op welke ao hij zich berust want

    8 als wijkverpleegkundige bij Buurtzorg hoef je niets te registreren of te laten tekenen bij de client je voert gewoon zelf je uurtjes in in de online applicatie van Buurtzorg geen enkele controle voor de accountant. Onveranwoord!!!

    9. Wordt zonder enig fundament op pv en vp extra en speciaal geboekt.

    10 meneer de blok heeft zelf in een overleg aangegeven dat hij van Buurtzorg later een BV gaat maken

    11. Achterwacht bij Buurtzorg kost de overheid miljoenen extra

    12 veel lichte zorg bij de client wordt door veels te dure krachten bij Buurtzorg gedaAn kost miljoenen extra. Wassen douchen hoeft echt niet steeds maar weer door een dure vp worden gedaan!

    13 alle managers kosten van de thuiszorg wordt door Buurtzorg vaak en in veel gevallen zeer inefficiënt decentraal gedaan!

    14 ... Kan zo doorgaan tot 20 punten

  • no-profile-image

    hannie

    je kunt dan wel zonder overhead werken maar dat wil niet zeggen dat het dan wel goed gaat.Een klein team werkt prima,zolang alles goed georganiseerd wordt.Mijn ervaring was dat mensen nog steeds teveel gezichten zagen,en veel kantooruren werden gemaakt.Dus hier valt nog wel wat te behalen.

  • no-profile-image

    mij

    Misschien wel een idee om ook even de reacties te lezen op het bericht "Buurtzorg groeit 3683 procent". Vind dit vrij zorgwekkend klinken.

  • no-profile-image

    esther

    haha ik lees hier heeeeeel veel over oneerlijke concurrentie etc.etc.

    Het is erg jammer dat een organisatie die het goed doet, zo wordt bekeken. De meeste organisaties willen nu op dezelfde manier werken, maar ja..... al die managers he? Die zullen dan eerst weg moeten, en ze zullen zichzelf wel niet ontslaan.

    Ik voel hier veel jaloesie, dat is jammer. Er zijn veel mensen die zorg nodig hebben, en of nou pietje of jantje komt, dat moet niet uitmaken!

  • no-profile-image

    Kitty

    Weg met al die grote organisaties!

    Iedere gemeente zijn eigen wijkverpleging en huishoudelijke dienst.

    Gewoon 50 jaar terug in de tijd en het is opgelost. Alleen zitten we dan nog met al die kantoorlui die weinig uitvoeren.

  • no-profile-image

    Frans

    Uitleg: Buurtzorg heeft geen managers in dienst. Alleen verpleegkundige en verzorgenden. Geen kantoorlui die een vermogen kosten. Nu gaat de indicatie naar de patient en niet naar het kantoor.

    Snapt iedereen het nu?

    Er zijn ook kleine organisaties die nog beter werken, die hebben helemaal geen overhead.

  • no-profile-image

    anoniem

    Jos blok moet onderhand eens ophouden met zijn gezeik dat er maar een thuiszorgorganisatie de beste en goedkoopste is. Ik werk al vele jaren bij een thuiszorgorganisatie waar de zorg ook goed en netjesuitgevoerd wordt. En laten we eerlijk zijn bij iedere organisatie worden weleens fouten gemaakt, Ik vind dat Jos blok een over het paard getild persoon is. Er is meer dan voldoende werk in de zorg en dat wordt alleen nog maar meer. Laat iedere organisatie die goed werk verricht in zijn waarde. Buurtzorg laat net zo goed als andere organisaties wel eens steken vallen, en probeert ook clienten af te nemen van andere organisaties dus jos blok zit jezelf niet schoon te praten over praktijken waar jou medewerkers zich ook niet aan houden.

  • no-profile-image

    Sandra wijkverpleging

    Ook ik moet gewoon eerlijk zijn het is drama bij BUURTZORG NEDERLAND van JOS DE BLOK. Ik herken me helemaal in de reacties hierboven. Ik vroeg mij af hoe het kan dat nieuwe zorgteams bij de opstart het eerste jaar hun contracturen 36 uur per week declareren terwijl ze... 2 cliënten hebben ( buurtzorg Rotterdam bijvoorbeeld) dat zijn 32 onproductieve uren per week!! DAT KAN NIET!! Ik vermoede al langer oneerlijke concurrentie. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen. 1. Heel veel teams schrijven hun reistijd op naam van de client 2. Buurtzorg geeft heel veel door op de extra en speciaal producten aan het zorgkantoor. Vaak 40 procent van de pv boeken ze op pv speciaal of extra en dit tarief is gelijk aan het vp tarief en dat voor een steunkous!!! Ik heb het kantoor mee geconfronteerd dat dit niet eerlijk en fraude is. Toen kreeg van een collega zelfs nog meer info .... Buurtzorg krijgt al vanaf 2006 ook nog eens het maximum haalbare tarief! Maximum CTG tarief terwijl de concurrent vaak veel lager zitten! Ze had betekend dat buurtzorg meer dan 15 miljoen euro teveel had gekregen vanaf 2006 tov andere zorgaanbieders en tov het werk de acties bij de client. FRAUDE dat geld moet terug NU. Sorry dat ik zo fel ben maar het raakt me gewoon diep in mijn hart. De cliënten betalen veels te veel voor de zorg. Het is 1 grote leugen en Jos de Blok moet eerlijk zijn!

  • no-profile-image

    leonie

    ik ben heel nieuwsgierig naar buurtzorg. t lijkt utopia!!! maar ik hou mijn vrager: ze zeggen alle tijd voor clienten, maar hoe zit het met CIZ, je krijgt een indicatie, daar zul je je toch aan moeten houden,of je wilt of niet!! verders: wat zijn de werktijden, werkt iemand van buurtzorg echt op "afroep". dat zou inhouden dat ik bv 5 zorgmomenten op een dag heb: ja ideaal met een gezin Oke, geen kantoor, waar is dan overleg: thuis?? wordt werk en prive dan 1??

    ik vind buurtzorg prachtig klinken, maar nu ik me erin verdiept heb, vraag ik me af: hoe realiseerbaar is het. ik werk bv zelf in een team van 17 collega's. lijkt me ook gee groot team. we werken met zn 3en als evv-er, lijkt me ook kleinschalig. Goed waar buurtzorg gelijk in heeft is de managers: maar is het dan niet meer een signaal om daar wat aan te doen???

    ik ben benieuwd....

  • no-profile-image

    hannie

    het zelfsturend team werkt op zich goed,maar mijn ervaring is dat degene die het beste met de mond kan alsnog het beleid wil voeren.Men moet wel openstaan voor elkaar zijjn ideen.Nog teveel wisseling van collegas en nog teveel kantooruren.

  • no-profile-image

    Nienke

    Weinig managers; helemaal geen managers zelfs!

  • no-profile-image

    Hans

    Buurtzorg heeft weinig managers, kantoormensen dus logisch dat er geld overblijft voor de patienten

  • no-profile-image

    Hanny

    Buurtzorg is goed, kleinschalige thuiszorgorganisaties zijn nog beter.

  • no-profile-image

    Tinie

    Vraag me steeds meer af hoe Buurtzorg het zonder al die subsidie of inovatiegeld zoals Jos het zelf noemt gaat doen.

    Er is hier sprake van oneerlijke concurentie, ben benieuwd of ze het vijfde levensjaar gaan overleven.

  • no-profile-image

    noudje

    Allemaal leuk en aardig zo\'n \"nieuw\" Initiatief, maar laten we niet vergeten dat er veel uitstekende thuiszorgorganisaties zijn, en dat er vanuit veel verpleeg-en verzorgingshuizen tegenwoordig uitstekend thuiswerk wordt geleverd. Kleinschalig is in veel gevallen goed en aantrekkelijk. Maar hoe zit t met het op peil houden van de deskundigheid, het voldoen aan alle regels die we hier in dit landje hebben bedacht, gaat dat ook lukken op die schaal?? ik vrees van niet. Dit gaat goed tot dat er weer een ernstig voorval komt vervolgens springt heel den Haag, de inspectie en de verzekeraars weer in dat gat en bedenkt de meest idiote regels ,verordeningen, kwaliteitseisen, administratieve verantwoording, waaraan danook Buurtzorg weer moet gaan voldoen, dat is een kwestie van tijd.

  • no-profile-image

    corrie

    de buurtzorg werkt vaak,met gesnipperder uren,b.v van 8 tot 9.30 uur en dan weer om 22.30u,daartussen kantooruren,die kan je ook niet blijven schrijven,,je maakt mij niet wijs dat fijn werkt,zo kan je wel aan de gewenste tijden voldoen van de client,en doen ze alles ,wat ze eerst niet deden ,want daar waren ze niet voor aangenomen,maar ja ze zeggen we zijn vol energie,en heb noch steeds t gevoel of ik vacantie heb ,vertelde een ex collega,ik vind allen jammer dat ze andere zorginstellingen ,in de negatieviteit brengen,om klanten te winnen.nou succes,en gun dat iedreen doen wij ook.corrie

  • no-profile-image

    broeder

    ik zou buurtzorg wel eens willen zien zonder de subsidie (die anderen ook niet krijgen)

  • no-profile-image

    jennifer

    Mischien krijgen ze die subsidie wel omdat ze een goed beleid voeren?

    Het geld komt daar waar het hoort: de zorg,en voldoende aandacht voor kwaliteit!!

    Beter dan dat alle subsidie naar gouden handdrukken gaat. Ik vind het eerlijke concurentie,laat grootschalige bedrijven daar nou eindelijk eens een voorbeeld aan nemen, maar ik ben bang dat daar een zekere beroepsblindheid aanwezig is.Positief beleid moet beloond worden, geef de zorg weer terug aan de professionals op de werkvloer!!!!

  • no-profile-image

    Gericke

    Gaat het om de zorg of om gebouwen en managers? Ik stel vast dat het vandaag de dag bij managers om veel gebouwen en veel management gaat en weinig zorg.

  • no-profile-image

    Ria

    Buurtzorg schijnt wel erg veel subsidie te krijgen - dus naast voordeel van geen gebouwen en managers - helaas ook oneerlijke concurrentie

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden