Verzorgende Conny blogt over Buurtzorg: kwaliteit tegen zeer lage kosten. ‘Fenomenaal!’
Goed nieuws: ‘Buurtzorg’ heeft ten opzichte van de reguliere thuiszorg een besparing van maar liefst 2 miljard (!) weten te bewerkstelligen. Het is dus wel mogelijk: hoge kwaliteit, tevreden cliënten en toch kostendekkend werken. Ik had het wel verwacht, je hoeft namelijk geen econoom te zijn om dit inzicht te hebben. Buurtzorg heeft geen dure gebouwen en dus geen onderhoud. Geen managers en leidinggevenden die topsalarissen hebben. Geen groot, log en onoverzichtelijk personele bestand. De lijnen zijn kort en de organisatie is kleinschalig van opzet, zodat een dreigend probleem direct in kiem wordt gesmoord.
Meavita
Jos de Blok, directeur van Buurtzorg werd gehoord op 19 juni door de Vaste Kamercommissie voor Volksgezondheid, naar aanleiding van het failliet gaan van de thuiszorgorganisatie Meavita. Meavita heeft zorg onder de kostprijs geleverd en de administratie was een puinhoop. Het geeft te kennen dat de op twee na grootste thuiszorgorganisatie het financiële loodje heeft moeten leggen. Jammer voor alle gedupeerden en een voorbeeld van hoe het dus niet moet.
Hebben zorgaanbieders als Meavita paniekvoetbal gepleegd, om de opgelegde verplichtingen vanuit Den Haag te kunnen realiseren? Hebben de goed betaalde managers dit niet zien aankomen? Kennelijk is men zo gefocust op efficiency en beheersing dat het zijn doel heeft gemist.
Kwaliteit
Ben benieuwd wat Den Haag te zeggen heeft op het rapport van accountant Ernst & Young dat het enorme financiële voordeel dat de werkwijze van Buurtzorg oplevert belicht. En gelukkig brengt de Buurtzorg aanpak niet alleen geldelijk besparing. Nee, ook de kwaliteit die men weet te leveren is fenomenaal!
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account