Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

'Yes we care'

Onder het motto 'Yes we care' belooft Bussemaker veel moois, constateert verzorgende Conny.

‘Zorgaanbieders moeten zich meer richten op de wensen van de cliënten, bij de uitvoering van AWBZ-zorg', aldus staatssecretaris Jet Bussemaker. Tijdens een openingtoespraak op het congres 'Yes we Care', liet zij weten dat als een zorgvrager meer of zwaardere zorg nodig heeft, er ook meer geld voor deze persoon beschikbaar is. Dit wordt met een mooie term ‘cliëntvolgende bekostiging', genoemd. De cliënt heeft het voor het zeggen en zoekt zelf een zorgaanbieder. En de aanbieders zullen hun best moeten doen om de cliënt voor zich te winnen, want geen cliënten, geen centen!

 

Bureaucratie

De staatssecretaris kondigde ook aan dat ze extra aandacht zal geven aan de functie van de zorgverleners binnen de AWBZ. Ze belooft om de professional weer het plezier in de zorg terug te geven. En de bureaucratie zal aangepakt worden! En als klap op de vuurpijl zal toezicht op bestuurders worden gehouden. En wordt men afgerekend op geleverde prestaties.

 

Pluspakketten

Leuk gezegd door mevrouw Bussemaker, maar zal ze wel op de hoogte zijn van de praktijk, vraag ik mij af. Valt er eigenlijk wel te kiezen voor de cliënt? En is er dan echt meer geld voor die zwaardere zorgvrager? Volgens mij staat dit haaks op het bericht over de zogeheten pluspakketten: waarbij mensen voor extra zorg een aanvullende vergoeding betalen.

 

Ik hoop dat de woorden van Jet Bussemaker uitkomen. Het zou heel mooi zijn om al deze voornemens werkelijkheid te laten worden. Voor de mensen die de zorg nodig hebben en voor de vele zorgverleners. Ze verdienen het!

5 reacties

  • no-profile-image

    Mony5

    Dit is meer een gestolen kreet van Obama dan de wil van mevr. Bussemakers want ze roept al jaren dat er wat gebeurt maar ik zie het er niet beter op worden, als zij eens zorgt voor vemindering van de bureucratie is ze al op de goede weg, je bent drukker met formulieren en allerlei dosiers die driedubbel en steeds weer veranderd worden, stop dit eerst. En dan komt er meer geld voor de zorg en gaat het grootdte gedeelte naar mensen die aangetrokken moeten worden om te onderzoeken en daar schieten we niets mee op. Laat ons in de zorg gewoon ons werk doen en maak van een verzorgende geen kantoorklerk.

  • no-profile-image

    Ellen.

    Met de invoering van de IO (planning en tijdsregistratie) komen nu wel de geindiceerde minuten bij de klienten. Dat is een pré voor de kliënt, mits ze door CIZ voldoende ge-indiceerd zijn uiteraard.

    Waar we echter wel voor moeten waken is de deskundigheidsbevordering. Dit bereik je oa door voldoende bijscholing en/of cursussen aan te bieden. Dit wordt onvoldoende bijgehouden door de instellingen. Omdat ik mijn collega's steeds minder vaak zie en spreek (bezuinigingen) is het moeilijker geworden om op elkaar af te stemmen hoe je bij een bepaalde kliënt werkt, wat je ervaringen zijn over de situtie aldaar; er is minder contact en overleg met elkaar, wat ook weer de deskundigheid naar beneden haalt.

  • no-profile-image

    tobi badart - damhuis

    inderdaad noudje

    het is al jaren zo

    en het wordt steeds erger

    ondanks alle beloftes



    op het moment is het te erg voor woorden



    dit mag/kan zo niet doorgaan

    daarom gaan wij akties voeren

    wij willen geen marktwerking in de zorg

    zoerg hoort niet om geld te gaan

    maar om mensen

    mensen die elke dag afhankelijkzijn van zorg

    en die moet gewoon goed zijn!!!



    http://zorgtekorten.hyves.nl

  • no-profile-image

    Yolanda

    Ben het er mee eens dat we te veel materiele controles krijgen.

    Dit kost veel tijd en gaat ten kosten van de patient.

    Minder handen aan het bed.

    In de zorg kiezen we niet voor al het papierwerk.

    Maar voor aandacht en zorg geven aan hen die het nodig hebben.

  • no-profile-image

    noudje

    Hoezo bureaucratie verminderen ? dat wordt door iedere staatssecretaris jaar op jaar beloofd. laten we eens kijken wat we er in de afgelopen jaren bij hebben gekregen : Materiele controles, AZR, CIZ, Zorgzwaartebekostiging, HKZ Certificering, alle verplichte audits clienttevredenheidonderzoek, benchmark, medewerkertevredenheidsonderzoek, zorgleefplannen, Norm verantwoorde zorg, en ga zo nog maar 'n tijdje door, hebben we 't nog niet gehad over bouwen of verbouwen !!

    We gaan de goede kant uit Jet !

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden