Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

De zorgfabriek

Minutenregistratie leidt tot rare situaties, constateert verzorgende Conny: bliep, de kamer in, bliep, de kamer weer uit...

Per toeval kwam ik op het internet een filmpje tegen van de Humanistische Omroep. Mijn aandacht werd getrokken door de titel, 'De zorgfabriek'. Met gemengde gevoelens heb ik de uitzending die twee maanden geleden op de tv is uitgezonden, bekeken. Ik kreeg kippenvel bij het zien van de huidige manier van dienstverlening.

 

In- en uitloggen
Het is geen nieuwtje meer dat er dankzij de invoering van zorgzwaartepakketten, rare situaties ontstaan. Voortaan moet bijgehouden worden hoeveel zorg iemand op grond van zijn indicatie mag verwachten. Dus wordt er in- en uitgelogd met prachtige systemen. Bliep, de kamer van mevrouw Jansen in en bliep, de kamer weer uit... En ja, is er geen ruimte om een prullenbak te ledigen, omdat alle minuten al geregistreerd zijn? Jammer dan, de familie zal moeten inspringen. Of je koopt er gewoon een zorgarrangement bij, als cliënt. Kom je als zorgverlener mevrouw Jansen tegen op de gang en wil ze jou iets vragen? Ho, even wachten, eerst registeren! Bliep, ‘ja, vraagt u maar', en na je antwoord, bliep....

 

Lopende band
Gelukkig werk ik (nog) niet met het in- en uitklokken van de zorgverlening. Het wert bij mij heel veel weerstand op. De titel is heel goed gekozen. Zo is de zorg een zorgfabriek geworden. Zorg verlenen is geen lopende band werk. Het werken voor en met hulpafhankelijke mensen laat zich niet vangen in termen als productie en tijdstabellen. Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik denk dat over een aantal jaar zal blijken dat er verkeerde keuzes zijn gemaakt. Werken met zorgbehoeftige mensen, zou nooit in tijdslimieten mogen worden vastgezet!

 

Lees ook:

Gerelateerde tags

8 reacties

  • no-profile-image

    Frans Fakkers

    De reactie van Tiba komt mij bekend voor. De leden van onze vereniging Kruisvereniging West Brabant, laten dat ook aan ons weten hoe het er aan toe gaat in de zorg. Vandaar dat we de actie zijn begonnen met de wijkzuster terug. Wij starten op 24 februari met 2 pilots in onze regio, Bergen op Zoom en Fijnaart. Pilots zoals we die hebben ontwikkeld en onder regie van de zorgvragers, want dat is ons uitgangspunt: de zorgvraag centraal. Het is een burgerinitiatief. Gebaseerd op de waarden zoals die bij de kruisverenigingen waren. Maar ook om het vak van wijkverpleegkundige in ere te herstellen en hen weer het vak te geven en van daar uit te werken en niet met allerlei registratiesystemen. Wel dat de wijkzuster de indicatie doet van zowel de zorgkant als de wmo( welzijnskant) Menselijke maat. 40.000 huishoudens zijn lid ( ongeveer 100.000 mensen bij betrokken) Inderdaad Tobi, we moeten de rijen sluiten. Opkomen voor de zorgvrager. Stuur maar informatie naar onze vereniging te vinden op www.dekruisvereniging.nl Wij reageren dan wel.

  • no-profile-image

    tiba

    inderdaad

    zorgfabriek

    bij de thuiszorg is dit al tijden zo;

    met een scanner en pasjes registreer je je uren /minuten bij de client.

    en je werkt(natuurlijk) naar dehand van de gegeven indicaties..en tijden..

    dus voor een douchebeurt 30 min. ..kom je toevallig bij een zorgvrager die de ziekte van parkison heeft, dan red je dat niet in die tijd..en kan je uren maken om formulieren in te vullen/fax'en te versturen of te bellen met deCIZ om meer minuten te krijgen.

    kom je bij een zorgvrager met een te laag bloedsuiker ;dan heb je dusmeer tijd nodig dan die minuten die daar voor geindiceert zijn..

    enjewerkgever wil due dat je niet teveel ;voor hun; "verloren"uren/minuten maakt

    hoezo werkdruk...hoezo zorgfabriek..

    ja hoor;het lijkt echt lopendeband werk..

    dus hadden we toch beter in een fabriek kunnen gaan werken'; dan hadden we dat ontevredene gevoel t.a.v. je zieke medemens tenminste niet gehad..

    maar helaas zijn wij zorgmensen met veel gevoel voor onze medemens en werken we ons rot om het in ieder geval voor hun zo aangenaam mogelijk te maken.

    en volhouden......

    dat doen er al vele zorgvragers niet meer..

    het ziekteverzuim is hoog...en de kwaliteit van de zorgverlening erg laag...

  • no-profile-image

    tobi

    er zijn echt schrijnende situaties in de zorgverlening.

    in mijn eigen werksituatie(wijkziekenverzorster)kom ik situaties tegen die niet menselijk meer zijn.

    een jaar geleden maakte ik de hyvessite zorgtekorten.hyves.nl ; met imiddels meer dan 14.000 leden; en daarstaan erg veel verhalen op ,van zowel zorgverleners als zorgvragers.

    Wij zijn al bijna een jaar bezig om ondertekeningen voor onze petitiete verzamelen. we hebben er op moment zo ongeveer 12.000 ;en 12mei gaan we deze petitie aanbieden in den haag.

    kom eens kijken en steun ons.

    want de dagelijkse behoeftes van de zorgvragers hoort gewoon goed te zijn!!

  • no-profile-image

    teddy

    en toch denk ik dat er ook mensen zijn die niet de zorg krijgen waar ze recht op hebben. op deze manier krijgen ze wel waar ze recht op hebben. tenminste als het dan ook gecontroleerd word

  • no-profile-image

    Jos

    Als dit de toekomst is voor zowel client als zorgverlener, hoop ik dat mij dat bespaard blijft.

  • no-profile-image

    Irma

    Misschien is het wel handig als deze verantwoordelijke beslissers weten wat het is om in een rolstoel te zitten en afhankelijk zijn van hulpverlening. Laten zij eens een week in een zorginstelling doorbrengen met een ZZP-indicatie voor een client die in een rolstoel zit.

    Misschien dat dan hun ogen eens open gaan!!!

    Vind het toch al raar dat er standaard zorgminuten zijn om iemand te wassen en aan te kleden. Niet iedereen is hetzelfde. Bij de ene client gaat het wassen en aankleden makkelijker als bij de andere client. Denk maar eens aan iemand met Parkinson! En toch heb je dezelfde zorgminuten.

    Ook zonder het in- en uitloggen bij een client voel je je net een zorgfabriek.

    Het hele zorgzwaartepakketten systeem deugt van geen kant. Probeer maar eens bij het CIZ een ZZP te verhogen voor een client die meer zorg nodig heeft, 9 van de 10 keer dat dat dus niet lukt.

    Maar goed wij zijn toch degene die steeds weer op dezelfde politieke partij stemmen, dus denk eens goed na bij de volgende verkiezingen waar je op stemt.

  • no-profile-image

    Marijke

    Als ik zo moet gaan werken dan stop ik er meteen mee.

  • no-profile-image

    Maia

    Ik ben het helemaal met u eens. Het gekke van onze maatschappij is dat er door verkeerde mensen beslissingen en projecten worden gelanceerd, zonder dat er naar de praktijk gekeken wordt. Vaak hebben deze mensen enorm lang gestudeerd en moeten zich nu bewijzen in de maatschappij. Helaas is er een kokervisie. Laten we hopen dat de verantwoordelijke beslissers NOOIT zorg nodig hebben van de zorgaanbieders.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden