Een cliënt van Conny wordt stiekem gepest: ze mag van de andere bewoners niet mee de lift in. Conny komt met een oplossing.
Eén op de vijf bewoners van een verzorgingshuis heeft te maken met pestgedrag van personeel of andere cliënten, zo blijkt uit een onderzoek van het Radboud Universiteit Nijmegen. Een vrij hoog percentage waar zeker aandacht aan moet worden besteed.
Winnaar
Een projectvoorstel ‘Zilvergrijs’, bedacht door een aantal culturele ondernemers, dat pestgedrag bespreekbaar maakt, is in de prijzen gevallen. Zilvergrijs geeft een theatervoorstelling op locatie waarmee zij cliënten, personeel en vrijwilligers een spiegel voorhouden. Daarnaast bieden zij een aantal handreikingen om het pestgedrag aan te pakken.
Opmerkingen over kleding
Ik heb er al eens een blog over geschreven. Pesten is een uiterst gif, het kan je volkomen verwoesten. Het komt voor onder alle lagen van de bevolking. Ook onder mensen van hoge leeftijd. Ik merk vaak dat het om nietszeggende dingen gaan. Zoals opmerkingen die bewoners naar elkaar maken over kleding of haardracht. Het is kwetsend als je als nieuwkomer in een instelling volkomen genegeerd wordt. Men krijgt dan geen eerlijke kans om erbij te horen. Degene die pest heeft vaak geen idee wat hij of zij aan ellende veroorzaakt.
Geweigerd in de lift
Bij ons was er een cliënt die door andere cliënten werd geweigerd om gelijktijdig gebruik te maken van de lift. Totdat ik het in de gaten kreeg. Telkens als zij bij de lift stond ging ik demonstratief mee en zorgde er voor dat zij gewoon meeging. Al gauw stopte het weigeren van de andere bewoners.
Stiekem
Het pesten is niet altijd direct zichtbaar. Het vindt vaak stiekem plaats. Juist daarom zou het mooi zijn om zo’n theatervoorstelling bij te wonen. Het zet je weer even op scherp.
Heb jij wel eens gemerkt dat cliënten elkaar stiekem pesten? Laat je reactie hieronder achter!
Lees ook:
- Conny’s eerdere blog: Schuldig
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account