Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Tena

Tena benaderde incontinente cliënten over het gebruik van inco-materiaal. Dat gaat veel te ver, vindt Conny.
onderbroek

Verleden week kwam in het nieuws dat er een fabrikant van incontinentiemateriaal, Tena, gebruikers hiervan telefonisch benaderden. Men werd tijdens het gesprek bevraagd over het gebruik van de incomaterialen. Dit zou dan in opdracht van de apotheken zijn. Dit vind ik persoonlijk erg ver gaan. Niet alleen uit commercieel oogpunt. Het is ook een enorme inbreuk op iemands privacy.

 

Zwijgplicht verzorgenden

Bij ons op de afdeling wordt ook een telling gedaan. Niet om te weten te komen hoe erg iemand incontinent is. Het is bedoeld om te weten hoeveel wij moeten bestellen voor elke cliënt. Daarbij is het voor ons volkomen oninteressant of iemand veel of weinig gebruikt. Ook ligt er bij ons een zwijgplicht, waarbij er een waarborging ligt in de gegevens. En dat ligt wel even anders bij de fabrikanten. Ik begrijp dan echt niet hoe dit heeft kunnen gebeuren.

 

Duurdere incontinentiebroekjes

Ik vraag mij af of de apotheken voor deze opzet hebben gekozen omdat zijzelf niets verdienen aan incontinentiematerialen. Dan is de keuze om het uit te besteden gauw gemaakt. En wat ook waarschijnlijk eraan komt is dat verzekeraar Achmea, in de toekomst de duurdere incontinentiebroekjes aan maximaal 40 procent aan de cliënten gaat verstrekken omdat het om een "luxe" product zou gaan... Terwijl er nu 90 procent er gebruik van maakt. Dit wordt ontkend door de verzekeraar.

 

Ellendig

Dat hoop ik dan ook, want het is al ellendig genoeg als je incontinent bent. Om dan ook nog eens geen gebruik kunnen van het assortiment aan materialen is dan wel heel wrang!

 

Lees ook:

4 reacties

  • no-profile-image

    esmeralda

    ik vind zo onderzoek wel geod, maar dan moet wel gekeken worden wat voor vragen er gesteld word aan de klant. en dan niet de compuer n.a.v. de vragen uitlaten zoeken zoveel materiaal mag u gebruiken en die sterkte. en in de vragenlijst moet je zelf je ziektes en medicatie vertellen. mijn moeer heeft dit bij den incontinentie leverancier gehad en vind dat de pravisie wel erg geschonde werd. en de uitslag was dunner materiaal waarbij ze overdag en snachts erg nat werkt. na veel zeuren kregen wij weer de oude. je mag om de 2 maanden bestellen, maar moet wachten tot de leverancier belt en uiteindelijk bellen ze pas na bijna 3 maanden nog niet. gelukkig hadden wij nog wat in voren. en dan moeten weer vragenlijsten inevult worden hoe je gezoendheid is enz. enz. dit wilde ik toch in het kort kwijt.

  • no-profile-image

    ikkie

    Volgens mij is het probleem dat Tena zelf de klanten benaderde. In het verpleeghuis waar ik enkelejaren geleden werkte, keken we ook naar welk produkt nodig was voor elke bewoner: iemand die hulp nodig had bi de toiletgang kreeg een "comfort" met pasende onderbroek of netbroekje. Iemand die zelfstandig naar toilet gaat een "pants" (veel duurder). "Flexen" waren voor de nacht. Waarbij ook nog gelet werd op de hoeveelheid urine die iemand produceerde. Later kwam ik in een verpleeghuis waar iedereen een flex om kreeg. Daar werd wel steen en been geklaagd over de kosten, maar er iets aan doen was er niet bij. Waarschijnlijk teveel werk/moeite.

  • no-profile-image

    a.jacques

    Dat er een onderzoek komt naar verspilling m.b.t.incontinentiemateriaal is goed. Bij diverse bezoeken aan zorginstellingen kam ik divers opbergruimtes tegen waar zeer veel niet cliënt gebonden incontinentie materiaal lag

    Een goede inventarisatie loopt als volgt:

    Vaststellen om wat voor soort incontinentie het gaat

    Kan de verzorgen in overleg met de verzorging nog iets doen aan de incontinentie? ( hier zijn al initiatieven in de zorgwereld op ondernomen maar landelijk niet ingevoerd)

    War is de relatie tussen, onderbezetting van personeel en de hoeveelheid incontinentie materiaal wat ingezet wordt

    Iedere aan te breken pak scannen zodat via de bestellijn automatisch weer geleverd worden zonder dat er in het huis bulk voorraden ontstaan.

    Bij overlijden onderzoeken aan wie het overgebleven materiaal gegeven kan worden ( liefst intern of richting Hospices)

  • no-profile-image

    Ingrid

    Wij moeten heel zuinig zijn met het materiaal. Ik denk dat in de thuiszorg de mensen eerder zich verschonen.

    Ik ben het helemaal met je eens dat dit niet kan. Ik zou het zelf niet fijn vinden als ze aan mij zouden vragen hoevaak ik moet verschonen!

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden