Als werkbegeleider van BBL-ers en BOL-ers heb je een belangrijke taak in kennisoverdracht. Vooral in de praktijk gebeuren dingen welke je op school niet goed kunt oefenen als student.
Wat ik vaak doe, is een leerling in het diepe gooien. Het is best eng als je nog geen ervaring hebt in het aanvragen van artsenvisites, ineens de opdracht krijgt: bel jij even naar de huisarts? Het lijkt heel simpel de telefoon pakken, maar ik zie vaak dat men schrikt bij deze vraag. ‘Ja, maar dat heb ik nog nooit gedaan…,’ krijg ik regelmatig als antwoord. Ik stel dan voor dat wij even gaan oefenen voordatde leerling echt gaat bellen. Zo blijkt dat het handig is om eerst een aantal dingen door te nemen zoals het doel en de gesprekstechniek van de aanvraag. Het gaat om gegevens verzamelen van de cliënt en zorgen voor een juiste overdracht met daarbij de aanvraag voor een consult.
Lees ook deze blog van verzorgende ig Conny: ‘Mijn stagiaire wijst me op iets, wat mij al niet opviel’
Zo had ik in de ochtend een warrige cliënt waarbij het wenselijk was dat de huisarts dezelfde dag nog zou komen. Wij hadden de urine gestikt. De aanvraag werd vooraf geoefend en vroeg aan haar of ze wilde dat ik erbij zou zitten tijdens het telefoongesprek als ondersteuning. Ze gaf aan dat dit niet hoefde, en dapper ging ze bellen.
Conny maakt heel wat mee met haar stagiaires. Zo had ze er eentje die een simpele vraag stelde aan een cliënt, en hierop een pikant antwoord kreeg. Klik hier voor deze blog!
Na een uur kwam de huisarts en vroeg of ik mee kwam om de cliënt te schouwen. ‘Schouwen?’ De leerling had netjes de gegevens doorgegeven en op de vraag van de assistente, ‘wat scheelt er aan met de cliënt,’ gezegd dat ze gestikt was…
Heb jij wel eens iets grappigs meegemaakt met een zorgstudent? Laat je reactie dan hieronder achter!
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account