Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

'Vroegtijdig signaleren delier is cruciaal'

Delirium is een veel complexer verschijnsel dan alleen het signaleren van verwarring of onrust bij een cliënt. Vertrouw daarom niet alleen op je ‘fingerspitzengefühl'. Tijdige herkenning en soms zelf preventieve behandeling is essentieel.

Dat zegt Mark van den Boogaard in een interview met Kritiek. Van den Boogaard promoveerde in april 2012 aan de Universiteit van Nijmegen met zijn onderzoek ‘Delirium in Intensive Care Patients - detection, impact, prediction, prevention and biomarkers'. Hij ontwikkelde daarbij een instrument dat vroege deliriumvoorspelling en preventieve maatregelen mogelijk maakt.

Meetinstrument
‘In zestig tot zeventig procent van de gevallen wordt de diagnose delirium niet gesteld als we geen delirium screeningsinstrument gebruiken. Maar ook de huidige instrumenten, de ICDSC maar ook de CAM-ICU, missen nog geregeld een delirante patiënt', zegt Van de Boogaard. Hij legt uit dat de CAM-ICU een momentopname test, terwijl het delirium een fluctuerend beloop kent. ‘Bovendien houdt het instrument geen rekening met de observaties van verpleegkundigen.'

 

Zonder meetinstrument 

Kunnen verpleegkundigen dan niet net zo goed een delirium herkennen zonder meetinstrument, vraagt Kritiek zich af. ‘Absoluut niet', zegt Van den Boogaard. ‘Fingerspitzengefühl werkt niet. Daarom zien verpleegkundigen zestig procent van de deliriumgevallen over het hoofd, en artsen zelfs zeventig procent. Juist de hypoactieve vorm (apathie en bewustzijnstoornis) is lastiger te herkennen op de IC.'

Bron: Kritiek
Door: redactie Nursing, Marloes Oelen

TvVOnline redactie

Gerelateerde tags

Eén reactie

  • M.A. Nijs

    Als verpleegkundige in een high care hospice ervaren wij dat het middel Haldol in de meeste gevallen zeer effectief is tezamen met de rust die er om de patient heen gecreëerd wordt.
    Omdat ik ook werkzaam als wijkpleegkundige ervaar ik dat er door veel huisartsen en verpleegkundigen te laat wordt gereageerd op delirantie.
    Wanneer er morfine gebruikt gaat worden is het raadzaam om goede oplettendheid te hebben t.a.z. van een delier en Haldol zn. te starten.
    Uiteraard moeten lichamelijke oorzaken als een uwi, obstipatie en derg. worden uitgesloten.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden