Thuiszorgorganisatie Icare uit Meppel en Meander uit Veendam gaan in een aantal teams de indicaties opzij leggen.
Ze gaan proberen cliënten te stimuleren meer zelf te doen. Hierover hebben de thuiszorgorganisaties afspraken gemaakt met zorgverzekeraar Menzis. ‘Onze drijfveer is het weer centraal zetten van de klant en ervoor zorgen dat verpleegkundigen en verzorgenden hun professionaliteit en vakmanschap optimaal kunnen benutten’, legt Anita Tijsma, directeur van Zorggroep Meander op de website van Icare uit.
Geen minutenregistratie
Gert Leeftink, directeur van Icare Verpleging en Verzorging: ‘Kern van de nieuwe werkwijze is dat de wijkteams samen met de klant bepalen wat er nodig is en de afspraken vastleggen in een zorgplan. Menzis volgt deze afspraken en richt zich op de uitkomst van de zorg, op de kwaliteit en het resultaat van de zorgverlening. De teams hoeven geen minutenregistratie bij te houden. Dat scheelt veel tijd en administratieve rompslomp.’
Zorgen van verzorgenden
Toen de verzorgenden van dit inititiatief hoorden, was er in de eerste instantie enige zorg: ‘Ze vroegen zich af of deze nieuwe werkwijze niet ten koste zou gaan van hun baan. Maar dat is niet zo: de vraag naar zorg neemt steeds verder toe, de krapte aan zorgpersoneel stijgt, waardoor innovaties als de onze juist bijdragen aan goede zorg en werkplezier in de zorg’, aldus Inge Lups, marketingcommunicatieadviseur van Icare.
Bron: Icare
Volg het laatste nieuws over de zorg hier op twitter
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account