Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

'Mondige zorgmedewerker krijgt beste diensten'

Verzorgenden en verpleegkundigen van verpleeghuizen en verzorgingshuizen verlaten hun werkgever vaak omdat ze ontevreden zijn over verdeling van de roosters en te weinig invloed hebben op hun werktijden.

Dit geldt met name voor de minder mondige werknemers, die worden opgescheept met de minst populaire diensten. Dit blijkt uit onderzoek van Carly Hempen, consultant bij organisatieadviesbureau P5COM, naar de vertrekgeneigdheid van V&V-personeel.

 

Invloed op planning

Medewerkers die invloed hadden op hun planning, waren meer tevreden over de verdeling van diensten, voelden zich meer betrokken bij de organisatie en waren daardoor minder geneigd de organisatie te verlaten. Hempen deed haar onderzoek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

 

Allemaal evenveel invloed

In totaal deden 159 medewerkers van 5 verzorgings- en verpleeghuizen aan het onderzoek mee. Werken in zelforganiserende teams vergroot vaak de motivatie en betrokkenheid van werknemers. Een belangrijke positieve factor hierin is de invloed die teamleden kunnen uitoefenen op de planning en roostering van het team. Maar dan moeten wel alle teamleden voldoende invloed hebben op de verdeling van diensten. En dat is in de praktijk niet altijd het geval.

 

Mondige verzorgenden

Peter Lamme, operations director van organisatieadviesbureau P5COM: ‘De meest mondige medewerkers zijn tevreden over hun invloed op de werktijden en dus weinig geneigd de organisatie te verlaten. Degenen die minder mondig zijn, hebben minder invloed op hun werktijden en krijgen wellicht ook relatief vaak de minder prettige diensten toebedeeld. Dit  kan tot gevolg hebben dat deze medewerkers eerder geneigd  zijn te vertrekken.'

 

Bron: P5COM

 

Herken jij dat mondige collega's fijnere diensten voor elkaar krijgen? Laat je reactie hieronder achter!

 

Lees ook:

TvVOnline redactie

2 reacties

  • no-profile-image

    Jeannette

    In "mijn"instelling werkt men met een roulerend rooster, handig, zou je denken, dan weet je nu al of je kerst 2025 vrij bent...

    tegelijkertijd moeten we "flexibel"zijn, en dat wordt dan een probleem: Als je altijd op woensdagavond vrij bent, dan plan je daar je activiteiten, en ben je niet ( meer) beschikbaar op die tijd, Zelf al men een dienst wil ( of door omstandigheden moet) ruilen is er niemand die voor jou een dienst kan draaien...Geef je het team de vrijheid in het roosteren, dwz iedere maand opnieuw om de tafel, dan zullen de meesten hun verantwoording kennen en kan er naar alle tevredenheid een rooster in elkaar worden gezet. Team is meer betrokken bij een goede bezetting, en voelt zich nog meer verantwoordelijk voor een goed draaiend team...Hoe zien anderen dit??

    Hoe gaat het elders???fn

  • no-profile-image

    Monty7

    medewerkers vragen altijd veel aan en als je te weinig aanvraagt wordt je er omheen geroosterd, dit is niet altijd prettig.

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden