Er is een helpdesk voor oudere migranten en hun mantelzorgers geopend. Hier vinden zij informatie, ervaringsverhalen, en filmpjes over de ouderenzorg.
Daarnaast kunnen ouderen en hun mantelzorgers voor advies terecht bij de gratis informatielijn van de Mikado Helpdesk. De website is een initiatief van Mikado, kenniscentrum interculturele zorg en ActiZ, organisatie van zorgondernemers. De helpdesk is te vinden op http://www.mikadohelpdesk.nl/.
Ondersteuning
De Helpdesk informeert ouderen en mantelzorgers en stimuleert hen vooral ook de juiste vragen te stellen bij hun zoektocht naar hulp en ondersteuning. Wat kan men nog zelf (met hulp van het sociale netwerk) organiseren? Welke zorg en ondersteuning heeft iemand daarnaast nodig om zelfredzaam te blijven. En waar krijgt men in geval van verpleeghuiszorg zorg die aansluit bij hun eigen leefwijze? Dit alles vraagt om eigen regie, een proactieve houding en voor jezelf opkomen. Voor veel ouderen, zeker voor hen met een migratieachtergrond, is zo’n houding niet vanzelfsprekend.
Verbeteren sociaal netwerk
Aad Koster, directeur ActiZ: ‘Wij zijn heel blij met de Mikado Helpdesk. De helpdesk brengt de initiatieven voor ouderenzorg voor migranten in kaart, zodat duidelijk is waar ze voor welke zorg terecht kunnen. Op die manier kunnen we deze doelgroep informeren en adviseren over hun rechten, de regels en de mogelijkheden. En over de mogelijkheden en initiatieven om hun eigen zelfredzaamheid te verbeteren en hun sociale netwerk te verbeteren. Daarnaast willen we hen empoweren om zelf stappen te ondernemen.’
Klik hier om naar de helpdesk te gaan
Bron: Actiz
Foto: Mikado
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account