De zorgsoap Malaika heeft haar doel bereikt: meer jongeren zijn geïnteresseerd geraakt in werken in de zorg.
Dit blijkt uit een recente meting van Actiz onder de 400.000 kijkers van de zorgsoap, vertelt woordvoerster Bernadet Naber in een interview met Tijdschrift voor Verzorgenden: ‘De resultaten zijn heel positief: bijna een op de vijf kijkers overweegt nu om voor een baan in de zorg te kiezen. Ongeveer 19% van de kijkers heeft door de serie informatie over opleidingen in de zorg opgezocht, en een kwart heeft gesproken met anderen over hoe het zou zijn om in de zorg te werken. Het heeft dus duidelijk een positief effect gehad.’
Stopgezet
De zorgsoap werd door Actiz bedacht om meer jongeren te interesseren voor werken in de zorg. De soap werd na één seizoen stopgezet bij gebrek aan geld. Naber: ‘ActiZ investeerde samen met RTL en meer dan vijftig zorgorganisaties geld in het eerste seizoen van Malaika. Het was al erg uniek dat we dit bijzondere initiatief voor elkaar kregen. Maar het was niet mogelijk om met dezelfde geldbronnen een tweede seizoen voor elkaar te boksen. We hoopten dat meer partijen, waaronder het bedrijfsleven, geïnteresseerd zouden raken, en Malaika zouden willen sponsoren. Helaas is dat niet gebeurd.’
Weer op de buis
Naber sluit niet volledig uit dat Malaika ooit meer op de buis komt. ‘Het doek is voorlopig gevallen, maar als er opeens een bedrijf opstaat dat roept: “Ik wil investeren!” dan gaan we daar meteen mee aan de slag. Het liefst met dezelfde acteurs en verhaallijnen. Dus ik zou zeggen: kom maar door met dat geld, haha!’
Lees ook:
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account