Verzorgenden en verpleegkundigen kunnen met deze competenties zo goed mogelijk met hun tijd omgaan. Artemea en V&VN hebben in samenwerking met roc’s, ActiZ en ander partijen vijf competenties geformuleerd die alle vijf samen uitmaken of een zorgprofessional goed met tijd kan omgaan.
1. Houding: hierbij gaat het om een houding van aandacht en rust tegenover cliënten, ook in tijden van drukte. Deze competentie is erg belangrijk. Werken onder stress gaat ten koste van de andere vier competenties. Medewerkers gaan dan gehaast werken en fouten maken.
2. Afstemmen op tijd cliënt: afstemming op het dagritme van cliënten geeft kwaliteit aan het werk. Verzorgenden en verpleegkundigen kunnen het werk zo inrichten dat ze cliënten maximaal tegemoetkomen in hun dagelijkse bezigheden. De cliënten worden op die manier niet ‘geleefd’ door de organisatie, maar kunnen zelf ook goed omgaan met de eigen tijd en energie.
3. Samenwerken in de tijd: goed samenwerken maakt het verschil, juist bij drukke diensten. Vaardigheden op het gebied van overdracht zijn van belang, net als snel en effectief overleggen en zo nodig aanpassen van zorgtijden aan de mogelijkheden en behoeften.
Test je kennis over tijdsdruk onder verzorgenden met onze online kennisquiz! Klik hier voor de quiz >>
4. Werkorganisatie: tot deze competentie behoort het opzetten van de eigen dagindeling, de werkplek, het praktisch beheer van noodzakelijke hulpmiddelen en het houden van een overzicht in het eigen werk.
5. Tijdbesparend werken: tijdbesparend (lean) werken is nodig om genoeg tijd direct aan de cliëntenzorg te besteden. Werkprocessen moeten woorden aangepast zodra deze te veel tijd gaan vragen. Zorgmedewerkers kunnen hun werk ontdoen van overbodige loopbewegingen, verkeerd materiaalgebruik, administratie, onderbrekingen, wachttijden enzovoorts.
Dit lijstje komt uit en artikel in Tijdschrift voor Verzorgenden. Klik hier voor een abonnement
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account