Gratis nieuwsbrief Meld je aan voor de gratis e-mail nieuwsbrief van Nursing, TvV en TvZ. Klik hier

Gratis Zakboekje Rapporteren helpt verzorgende

Alle verzorgenden van WoonZorgcentra Haaglanden (WZH) hebben een Zakboekje Rapporteren gekregen. Verpleegkundige Suzanne Koot-de Bruijn is werkzaam bij WZH Transvaal en werkte mee aan de ontwikkeling. 'De band met familie is beter geworden.'
00000facebook_1468301811826.jpg

Waarom moest dit zakboekje er komen?
‘Sinds kort kunnen cliënten en eerste contactpersonen via het WZH cliëntportaal hun digitale zorgdossier inzien via een computer.  De cliënt of eerste contactpersoon mag ook anderen autoriseren om in te loggen. Het is belangrijk dat wát er dan in het zorgdossier staat, ook begrijpelijk is voor de cliënt en zijn naasten. Het Zakboekje Rapporteren geeft hiervoor handvatten.’

Was dat eerst zo onbegrijpelijk dan?
‘Het kan beter. Verzorgenden kunnen van elkaar wel bepaalde terminologie begrijpen, zoals afkortingen zoals “adl”, maar voor de cliënt is de betekenis niet helder. Daarnaast is correct Nederlands wel eens een probleem, ontbreekt interpunctie vaak en wát er inhoudelijk staat, is  niet altijd even duidelijk. Als er bijvoorbeeld staat: “Wond is verzorgd volgens afspraak”, dan zegt dat eigenlijk niets over de wond zelf. Is de wond vooruit gegaan? Hoe ziet hij er nu uit? Wat is er precies gedaan en zijn er nog vervolgstappen nodig? Het Zakboekje Rapporteren geeft handvatten om volledig en helder te rapporteren volgens de SOAP-methode.’

Dat klinkt nogal tijdrovend voor verzorgenden…
‘In het begin was het even wennen voor verzorgenden. Maar nu ze weten hoe het werkt, valt het wel mee met de tijd die het kost. Daarnaast levert het ook tijd op: familieleden bellen de verzorging nu minder vaak omdat alles goed omschreven staat in de rapportages en ze deze kunnen lezen via het cliëntportaal. Ze zijn meer gerustgesteld, en dat geeft verzorgenden meer tijd en ruimte om hun werk te doen. Wat overigens niet wil zeggen dat er helemáál geen gesprekken meer gevoerd worden, maar die gaan nu over andere dingen dan “heeft vader zijn medicijnen op tijd ingenomen?”. Het gaat meer over de cliënt zelf als persoon, in plaats van de adl. Waardoor je als verzorgende de cliënt nog meer centraal kunt stellen.’

Het zorgleefplan is veel verzorgenden een doorn in het oog, omdat je er zo ontzettend veel in moet registeren. Dankzij deze tips registreer je zo min mogelijk. Naar de tips 

Zijn er nog meer voordelen?
‘Door de invoering van het cliëntportaal en de extra aandacht voor de rapportages, merken verzorgenden dat ze een betere band krijgen met familieleden. Ook doordat familie nu kan teruglezen hoeveel bergen werk de verzorgenden eigenlijk verzetten. Er is veel meer wederzijds begrip en waardering.’

Er is al veel te vinden over de SOAP-methode. Waarom is het Zakboekje Rapporteren anders?
‘Het zakboekje is gemaakt met medewerkers, dus vanaf de werkvloer. Bij het ontwikkelen hebben we zorgdossiers bestudeerd en daaruit voorbeelden gehaald van hoe het niet moet, en wat er dan anders kan. Dat maakt het heel praktisch en helder. Als verzorgende loop je wel eens tegen dilemma’s aan hoe je dingen moet opschrijven, vooral als je met cliënten met dementie werkt. Het zakboekje helpt daarbij.’

Verzorgende ig Conny merkt dat niet al haar collega's op dezelfde manier rapporteren. 'Ze kunnen er niet mee uit de voeten'. Lees hier haar blog

Heb je een voorbeeld van zo’n dilemma?
‘Er wonen veel mensen met dementie in onze verpleeghuizen. Dan is er bijvoorbeeld wel eens sprake van seksueel ontremd gedrag. Als iemand seksueel getinte opmerkingen naar een verzorgende roept, en je wilt dat rapporteren, dan kun je in dubio zijn: aan de ene kant wil je heel letterlijk noteren wat iemand heeft gezegd, om te laten zien wat er gebeurt. Aan de andere kant kan dat heel heftig zijn voor familie om te lezen, dus twijfel je of je andere bewoordingen moet gebruiken. Uiteindelijk kun je dan nagaan of er een duidelijke aanleiding voor het gedrag is, waardoor het als incident beschouwd kan worden en je het niet letterlijk hoeft te omschrijven. Is dit niet het geval, dan kun je het letterlijk opschrijven en hier multidisciplinaire afspraken over maken. In een gesprek met de familie kun je uitleggen waarom het belangrijk is om het letterlijk op te schrijven, zodat zij hier ook op voorbereid zijn. Het zakboekje geeft hier handvatten voor.’

Klik hier om het zakboekje gratis te downloaden >>

Ben je teamleider en wil je in je team aan de slag met het zakboekje? Download dan de 'werkvormen rapporteren' >>

Rhijja Jansen

Of registreer je om te kunnen reageren.

Nursing is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden