Studenten verpleegkunde hebben onvoldoene parate kennis, stond gisteren in De Gelderlander. Volgens beroepsvereniging V&VN ligt het accent van de opleiding niet op kennis, en lopen studenten bovendien mee in de praktijk om te leren. ‘Verpleegkundigen zijn geen alwetende zorgverleners en daar vraagt de patiënt ook niet om.’
Gisteren werd bekend dat van alle studenten verpleegkunde (zowel MBO als HBO) in de regio Arnhem en Nijmegen, vrijwel geen één aan de eisen van parate kennis voldoet. Zij schieten tekort in basiskennis over de locatie van organen in het lichaam, de werking van het hart, bijwerkingen van medicijnen en het berekenen van doseringen voor medicatie.
Aansluiten
Alette Samuels, hoofd onderwijsbeleid van de Radboud Zorgacademie, denkt dat de situatie elders in het land niet veel beter is. ‘Het is een landelijk verschijnsel dat de opleidingen veel minder dan vroeger aansluiten op de praktijk.’
Brede opleiding
‘Verpleegkundigen krijgen een brede opleiding in Nederland, ’ licht V&VN-woordvoerster Monique Roedoe toe. ‘Naast kennis leren ze ook zaken als klinisch redeneren, communicatievaardigheden, het raadplegen van naslagwerken en dergelijke. Het accent ligt dus niet alleen op kennis, het is een brede opleiding. Naast kennis moeten ze ook over andere capaciteiten beschikken.’
Leerperiode
Zijn de verwachtingen van de leerlingverpleegkundige dan gewoon te hoog? Uit een onderzoekje van het studentenplatform van V&VN tijdens het Nursing Event 2008 kwam naar voren dat veel zorginstellingen de stagiair meetellen als een volwaardig teamlid en niet als iemand die komt om te leren. Roedoe: ‘Wat zijn dan je verwachtingen dan van een stagiair? Het is tenslotte een leerperiode. Het blijft een beroep waarin je je continu moet bijscholen, dat zal altijd zo blijven.’
Door: redactie Nursing
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account