Conny vraagt zich af wie er precies aansprakelijk is, als de geleverde zorg niet goed is.
In het kwaliteitskader van ‘verantwoorde zorg’, staan de eisen opgesteld waaraan deze moet voldoen; het moet doeltreffend, veilig en naar de cliënt gericht zijn. De minimale voorwaarden zoals vocht- en voedselintake, medicatieveiligheid en de beschikbaarheid van voldoende opgeleid personeel, zijn hierin opgenomen. De spelregels staan beschreven in de wet, en toch gaat er veel mis.
Geldgebrek
Heeft het te maken met te weinig kennis op de werkvloer? Is het te wijten aan de hoeveelheid personeel? Of is het een kwestie van geldgebrek? Wij weten allemaal dat de complexiteit van de zorg alsmaar toeneemt. Daarnaast neemt de door wettelijke verplichtingen, allerlei administratieve taken toe. Er wordt van ons zorgverlener steeds meer verwacht.
Kwaliteit
Er zijn onderzoeken gedaan naar het verband tussen kwaliteit van zorg en de personele bezetting. De uitkomsten zijn helder; bij afname van het personeel neemt de kwaliteit af. Maar ook de veiligheid en de sfeer gaan achteruit. Anderen factoren zijn het gemis aan continuïteit en een hoge werkdruk.
Risicobewustzijn
Op het symposium ‘Veiligheid en transparantie in zorg en opleiding’, heeft oud-voorzitter van de Raad voor de Onderzoek, Pieter van Vollenhoven een zeer bijzondere opmerking. Hij zegt: ‘Het is niet helder wie waar verantwoordelijk voor is en medewerkers in de zorg zijn nog te weinig kritisch. Zolang die kritische blik, dat risicobewustzijn, er niet is, kan de zorg niet veilig zijn …’
Aansprakelijkheid
Volgens mij wordt met deze uitspraak de spijker op de kop geslagen. Het is niet duidelijk wie aansprakelijk voor de kwaliteit van zorg is. En dus zijn de regels op papier zinloos als je niemand er op kan aanspreken. Zou er daarom zoveel misgaan in de zorg?
Lees ook:
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account