Roken. Het staat weer volop in het nieuws.
Nu dreigt de asbak bij de kleine cafe’s weer van tafel te moeten, want een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat in alle horecagelegenheden het rookverbod weer wordt ingevoerd.
Sinds 1 januari 2004 heeft iedereen recht op een rookvrije werkplek. Nou ja, bijna iedereen dan, want medewerkers in de thuiszorg hebben dat recht niet. Zij komen bij de client thuis in hun eigen persoonlijke ruimte, en dan geldt de wet niet.
Hetzelfde is het geval bij bewoners van een verzorgingshuis, want die mogen ook in hun eigen kamer roken.
Wat je achter je eigen voordeur doet, dat moet je zelf weten! En roken valt daar nou eenmaal onder.
Er wordt achter menig voordeur vrolijk door gepaft terwijl de thuiszorgmedewerkers hun werk doen. Ben je een medewerker die zelf ook rookt, dan zul je daar weinig last van hebben. Maar er zijn ook medewerkers, die niet tegen rook kunnen, en na een verblijf in een door nicotinedampen verzadigde kamer zelf even een adempauze nodig hebben. Want passief roken, daar kun je behoorlijk last van hebben!
En wat te denken van de volgende client die overgevoelig is voor rook en parfum en dus al een hoestbui krijgt als jij daar binnen komt. Wat de lucht van sigaretten krijg je niet zomaar uit je kleren. Ik heb daar in het verleden al regelmatig iets over te horen gehad.
Ik ben er voorstander van dat er met de client vooraf afspraken worden gemaakt: niet roken als er een medewerker komt, die niet tegen rook kan.
Een paar keer per jaar kom ik cliënten tegen, waar je als het ware tegen de rook kunt leunen. Waar je aan de eens gebroken wit zijnd behang kunt zien, dat honderden euro’s per jaar ‘in de brand’ worden gestoken. En heel soms zijn er geen afspraken te maken over het tijdelijk stoppen van de luchtvervuiling.
Wat zou het toch goed zijn als in dat geval de medewerkers die echt niet tegen rook kunnen, vanuit een artikel in de Algemene Voorwaarden van de thuiszorg kunnen zeggen: ‘Beste planner, plan mij in het vervolg niet meer in bij mevrouw X, die het roken niet laten kan”.
Ik weet het. De discussie volgt dan: ‘Wat weegt zwaarder? Het recht op roken in een prive ruimte of mijn eigen gezondheid?’ Het is en blijft raar dat het dan de thuiszorgmedewerker is die nu nog aan het kortste eindje trekt. En daarmee ook de cliënten die weer last hebben van de rooklucht die jij meeneemt! Enne, ik heb als medewerker toch ook recht op een gezonde werkplek? Geldt de Arbowet dan plotseling niet meer in deze gevallen?
Ik heb de afgelopen week na vijf dagen een dossier van een overleden client op kantoor afgegeven. De map lag in mijn kofferbak. Bij het leeghalen steeg de lucht van verschraalde rook uit de bladen naar boven. Bah!
Heeft jullie werkgever een en ander geregeld in de algemene voorwaarden, of wordt in veel gevallen het rookgedrag bedekt met ‘de mantel der liefde?’
Ik ben benieuwd!
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account