Als mijn ziekenhuis een pretpark was…

Waarom vinden mensen Euro-Disney zoveel leuker dan hun ziekenhuisverblijf? Misschien kunnen we daar iets van leren, in het kader van de klanttevredenheid…

Nou hebben ziekenhuizen natuurlijk geen grote pluizige beesten die vrolijk zwaaien, als we binnen komen als patiënt. Er staan geen groepsfotografen en je kunt geen suikerspinnen kopen. Tenminste, niet in mijn ziekenhuis.

Dan zijn ziekenhuis-attracties bovendien een stuk minder leuk. Kun je in pretparken gillen bij 3D-films? In het ziekenhuis mag je even niet gillen, maar wel meekijken in je eigen slokdarm. De enige achtbaan in mijn ziekenhuis is de emotionele. Die is dan ook wel heftig. Je denkt wel twee keer na, voor je daar weer instapt.

Maar even serieus. Wij zouden wat kunnen leren van pretparken. Om de marktwerking in de zorg te behouden, moeten we tevreden klanten hebben. En waarvan worden pretparkbezoekers blij? Van lekkere hapjes, aangename verrassingen, comfort en vriendelijk personeel. Van goede herinneringen.

Ook pretparkklanten zijn natuurlijk niet de hele dag blij. Als ze misselijk raken van het draaien, angstig van een afdaling. Als kinderen vermoeid gaan dreinen op de achterbank op de terugreis. Of verveeld op de achterbank op de heenreis. Als er lange wachtrijen zijn met slecht weer er boven. Toch onthouden zij de dag veelal als geslaagd. Omdat er in overvloed was, wat zij graag consumeren.

Omdat er vrolijkheid was, gelach, mooie foto’s en herinneringen, uitdagingen, comfortabele terrasjes, vrolijk gekleurd licht, pakkende muziek en ineens denk ik: het heeft helemaal niets met een ziekenhuis te maken!

Maar misschien kunnen wij onze klanten meer verwennen. Met lachend personeel, fijne bedden, korte wachttijden, duidelijke uitleg (denk eens aan de borden bij de attracties; daar kan onze voorlichting nog wel van leren). Misschien moeten we meer keuzes bieden in doktersgezichten of eten. Misschien geen groepsfoto’s mee naar huis, maar een verslag van analyse tot diagnose op DVD. Een sms met ‘goedemorgen, ik zie u graag om 11 uur op de poli cardiologie. Rijd voorzichtig.’ En dan een giftshop bij de uitgang met vrolijk gekleurde krukken en urinaals met een lekker geurtje.

En dan hebben we alleen nog een irritant deuntje nodig, zodat onze bezoekers ons de komende paar dagen niet uit hun hoofd krijgen.

9 REACTIES

  1. Wat je in een pretpark ook niet hebt: verpleging die je een routine oplegt waar je niet zelf voor hebt gekozen, of een groep van 8 acht witte jassen, die ongevraagd je kamer binnenwandelt omdat het toevallig grote visite dag is. Of beperkte bezoektijden, gebrekkige inspraak in je eigen behandeling en geen eten meer vanaf half zes waardoor praktisch iedereen ondervoed raakt. Dan rest alleen de snoepautomaat in de gang, en die is er, inderdaad, ook in het pretpark.

  2. Lees alle reacties
  3. Och, het treft niet alleen de ziekenhuizen…wat dacht je van verzorgingshuizen, woonzorgcentra en zelfs wij in de thuiszorg kunnen de vriendelijkheid en het aangename disney gevoel oppeppen. Te beginnen met een betere communicatie met patiënt of cliënt. Een vriendelijk open gezicht en een luisterend oor doet wonderen…er zijn….en niet met een hoofd vol planning en organisatie die je dagen beheerst.

  4. Er kan heel wat beter en patientvriendelijker. Alleen al iemand laten weten hoe lang het gaat duren helpt al.
    In de VS is dit concept nogal ver gevorderd en gaat het soms echt te ver. De laatste plannen onder Obamacare zijn om ziekenhuizen niet te vergoeden als de patienten er niet gelukkig zijn (de Medicare, verzekering voor ouderen).
    Bij ons krijgen de patienten surveys thuis gestuurd en we krijgen daadwerkelijk elke maand de resultaten.

  5. Het is prima dat dit een aanzet geeft tot verbeteringen in de zorg. Maar het lijkt me logisch dat mensen Euro Disney leuker vinden dan een ziekenhuisverblijf, want daar KIEZEN de mensen voor!! En dus betalen ze er ook GRIF voor. Voor een ziekenhuisverblijf kiest niemand, maar als er dan EXTRA service verleent moet worden wil NIEMAND betalen, want het moet goedkoper he!! Zorgverzekeraars willen het verblijf korter en goedkoper, als er bij Disney geinversteerd wordt in nieuwe attracties of verbeteringen van accomodaties dan gaan prijzen ook omhoog.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.