Gastblog Barbara: ‘Soms word ik gek van de afdelingsapp’

Medium care verpleegkundige Barbara van Ede is vaak bereid om diensten te ruilen, maar op haar vrije dag het verzoek krijgen om toch te werken… mwah. ‘Als ik nee zeg dan voel ik me toch schuldig.’

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
startscherm mobieltje
(Foto Pixabay.com)

*PLING* Het beeldscherm van mijn telefoon licht op. ‘Lieve collega’s, even een roostervraagje. Wie zou er aanstaande maandag en dinsdag nachtdiensten kunnen draaien wegens ziekte?’

*PLING* ‘Beste collega’s, er heeft zich een late dienst ziekgemeld voor vanmiddag. Is er nog iemand met zin en tijd, dan ben je van harte welkom voor een late dienst.’

*PLING* ‘Lieve collega’s, HELP wie kan er 5 december mijn avonddienst overnemen of ruilen tegen een dagdienst? Ik wil graag Sinterklaas vieren met mijn familie.’

Soms word ik stapel mesjokke van die telefoon. En dan vooral van de whatsappjes. En in het bijzonder die van mijn werk. De druk die ik voel als er weer het zoveelste roostervraagje voorbij komt is groot.

Ik hou van mijn werk. Ik ben zeer betrokken bij mijn afdeling en draag mijn collega’s een warm hart toe. We hebben een hecht team en zijn altijd bereid om een ander uit de brand te helpen.

Dus als een van mijn collega’s een noodoproepje doet via de groepsapp pak ik in een Pavlov-reactie meteen mijn agenda om te kijken of ik iets kan betekenen.

Vaak zijn het dezelfde collega’s die reageren en diensten ruilen of opvullen.

En daar schuurt het. Het is niet verplicht om deel te nemen aan de afdelingsapp. Maar het is wel een ongeschreven sociale regel. Je staat gewoon klaar voor je collega’s. Punt.

Laat ik het anders zeggen: die ene collega die niet in onze groepsapp zit wordt toch een beetje argwanend aangekeken. ‘Ja, lekker makkelijk zeg! Zíj hoeft dus nooit in te vallen of te ruilen!’ wordt er geroddeld. En de bewuste collega verzucht regelmatig: ‘Oh heerlijk dat ik niet in die app groep zit! Lekker rustig!’

Ik begin haar steeds beter te begrijpen. Niet meer thuis gestoord worden door werkgerelateerde appjes. Geen roostervragen voor je kiezen op je welverdiende vrije dag. Geen schuldgevoel als je best wel een dienst zou kunnen oplossen maar eventjes geen zin hebt.

Wie zegt eigenlijk dat iedereen in die groepsapp moet zitten? Tja, hoe fijn is het als je zelf een dienst kwijt wilt of wil ruilen en je meteen je roostervraag in de app kunt gooien en vaak dezelfde dag nog antwoord hebt.

Veel sneller dan wachten tot je een reactie krijgt op het briefje dat je op het prikbord op je afdeling hebt gehangen. Zoals dat vroeger ging. En eerlijk is eerlijk, soms komt die spontane avonddienst je toch beter uit dan de oorspronkelijke dagdienst die je had. Eigenbelang dus. Of een win-win situatie.

Ik las in het nieuws dat werknemers in de gehandicaptenzorg buiten werktijd niet meer hoeven te reageren op appjes en telefoontjes van het werk. En dat dat zelfs in de nieuwe Cao Gehandicaptenzorg is vastgelegd.

Vakbond FNV wil het recht op onbereikbaarheid ook opnemen in andere cao’s – als de leden dit wensen. Ik ben wel benieuwd of dat alleen op roostervrije dagen geldt of ook op dagen dat je ziek bent?

Ik ken namelijk verhalen van werkgevers die zieke werknemers dagelijks bellen om te vragen of ze weer aan het werk kunnen. Deze telefoontjes helpen uiteraard niet mee aan het herstel.

Ik ben er nog niet uit of ik die afdelingsappgroep van mijn telefoon verwijder. Want soms heb ik er ook baat bij. Tegenwoordig zet ik bij een aantal vrije dagen de afdelingsapp op stil. Bevalt best goed moet ik zeggen.

Barbara van Ede schrijft blogs op Zalmeeenzorgzijn.blogspot.com. Ook is ze actief (en populair vanwege haar humor en scherpe analyes) op twitter onder de naam @gewoonbar.

3 REACTIES

  1. Vroeger heb ik een hele tijd gehad dat ik als eerste reageerde en de vrijgekomen diensten draaide.
    Tot het moment dat ik het helemaal beu werd dat iedereen het normaal vond dat ik de vrijgekomen dienst en wel zou doen.Ik vond het werken toen ook niet leuk meer.
    Het is een kwestie van ‘Nee’ durven zeggen (of eens niet reageren).
    Dat heeft mij weer veel rust gebracht en het werkplezier weer teruggegeven.
    Je moet soms gewoon leren ‘Nee” te zeggen.

  2. Lees alle reacties
  3. Ik vond het altijd bijzonder vervelend als ik op een vrije dag werd gebeld voor een dienst ruil of dienst wijziging. Ik kreeg steeds meer de neiging om nee te zeggen, omdat ik geen plannen kon maken voor privé activiteiten. Later weigerde ik steeds vaker, omdat ik vond dat mijn vrije tijd mij heilig was.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.