Het cliëntendossier is een belangrijk hulpstuk in de zorg. Eigenlijk zou je kunnen stellen dat je zonder een gevulde dossier geen goede zorg kunt geven wat specifiek past bij de cliënt.
Ik weet niet alle ins en outs van de cliënten uit mijn hoofd. Bovendien veranderen de gegevens bijna dagelijks. Dus is het noodzakelijk dat je tijdens je dienst alles leest. Ik begin niet graag aan mijn dienst als ik eerst geen rapportage heb gelezen. Alleen een mondelinge overdracht is voor mij niet voldoende. De kans dat iets wordt vergeten met overdragen is groot.
Overzichtelijk rapporteren
Het rapporteren tijdens mijn dienst komt meerdere malen dagelijks voor. Ikzelf gebruik de SOAP-methode, welke een veel gehanteerde manier is in zorgrapportages. Het kostte mij in het begin even tijd om het te goed aan te leren. Maar dan heb je wel een goede methode om de dingen op te schrijven. Het is overzichtelijk waardoor het zorgvuldig volledig is. Ook omdat het bewonersgericht is, dient het als een feitelijke weergave van de situatie. En je kunt direct je acties erbij vermelden. Al met al zeer overzichtelijk en bruikbaar.
Niet volgens de SOAP-methode
Ondanks dat het in onze instelling een voorwaarde is om in SOAP de rapportages te doen (Subjectief, Objectief, Analyse, Plan), zijn er collega’s welke niet in deze methodiek rapporteren. Men vindt het vaak lastig en kan er niet echt mee uit de voeten. Jammer, want de waarde van deze methode bewijst zich al jaren in de zorg. Het voldoet aan de eis om met elkaar de zorgverlening op een goede manier in kaart te krijgen.
Klik hier om andere blogs van Conny te lezen.
Geef je reactie
Om te kunnen reageren moet je inlogd zijn. Inloggen Ik heb nog geen account